Den här tror vi kommer att sälja som glass i solsken. Enyaq iV har nyss lanserats och nu vet vi mer om vad som kommer att bli Skodas första el-SUV.
Det är byggd på Volkswagens skalbara MEB-plattform som blir grunden för flera modeller från VW: SUVen ID.4, Seat el-Born och Skoda. I Enyaq iV har axelavståndet dragits ut till 2765 mm så att bilen blivit 4, 65 meter lång. Som jämförelse är VW:s ID.3 4,26 meter.
Detta innebär att Enyaq iV kommer att konkurrera med elbilar som Tesla Model Y och Ford Mustang Mach-E, och VW:s kloner på samma plattform, ID.4.
Familje-SUV
Bilen får både Apple CarPlay och Android Auto, och man kan styra ljudet i Canton-bilstereon med tio högtalare från den stora 10- eller 3-tum stora pekskärmen i mitten.
Enyaq iV finns med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift och med olika batteripaket. Den enklaste versionen med bakhjulsdrift och 148 hk har ett batteripaket på 55 kWh och en räckvidd på 340 km. Nästa snäpp är en bakhjulsdriven version med 62 kWh-batteri och 180 hk, vilket ökar räckvidden något till 390 km.
Det kommer också en version med bakhjulsdrift och 204 hk, i den ger 82 kWh-batteriet en generös räckvidd på 500 km.
4WD
I Norden blir nog de fyrhjulsdrivna versionerna mest efterfrågade.
Här är 82 kWh-batteripaketet kombinerat med två elmotorer på sammanlagt 265 eller 306 hk, vilket ger en räckvidd på 460 km. Flaggskeppet bland Enyaq-modellerna blir den sportiga vRS-utgåvan med 306 hk, vilket räcker för en maxhastighet på 180 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder. Bilen ska gå att köpa med 125 kW-laddning, som kan ladda från 10 till 80 procent på 40 minuter.
Enyaq iV kan bogsera upp till 1200 kg och lastvolymen anges till 585 liter.
Skodas SUV kommer inte förrän i början av 2021, men under 2020 ska den gå att förboka. Då kan man också beställa en Founders Edition, i mörkgrön metallic och med en omfattande utrustningslista som är exklusiv för denna version.