Efter att ha testat både det ena och det andra inom elbilar – såväl familjevänliga som egocentriska – och även ägt ett par, har jag (i samråd med min bättre hälft) till sist valt att beställa en Tesla Model Y.
Skälen är personliga och inte nödvändigtvis det bästa valet för alla. Det finns många bra bilar där ute, fler av dem både läckrare och bättre att köra än en Tesla, och med mer premiumkänsla för pengarna. Räckvidden börjar också bli bra på många av dem, vilket innebär att det nu finns många faktiska alternativ till Tesla. Att köpa Tesla idag ger också en stark känsla av att följa flocken, vilket jag gärna skulle velat slippa.
Själv bor jag i ett hushåll på fyra, med en uthållig fru och två barn: ett på fyra och ett på sex. Det betyder att barnvagnsåren (tack och lov) är över, så vi behöver inte längre det enorma bagageutrymmet vi är vana vid från vår gamla bil, en Skoda Octavia sedan. Åtminstone trodde vi inte det.
Huvudstupa förälskad
När jag testade Hyundai Ioniq 5 blev både jag och min fru så förälskade att vi till slut valde att köpa en sådan. Med modern teknik, lättanvänd infotainment – och vansinnigt pigga och dessutom bekväma köregenskaper fanns det inte mycket att tveka över. Bagageutrymmet var i minsta laget för långresor, som vi gav oss ut på flera gånger om året, men det var bara att packa smart. Mjuka väskor och påsar, snarare än hårda och opraktiska resväskor.
Detta var mitt i coronabubblan, i en tid då få reste mycket. Inklusive oss själva. Resorna vi drog i väg på har fungerat alldeles utmärkt, och känslan av att ha gjort rätt val har bara vuxit med tiden.
Flygsemestern – en vändpunkt
Tills vi skulle på vår första flygtur i sommar. Vi hade packat två stora resväskor, plus lite handbagage. Typiskt för en flygsemester, alltså. Men näsan blev lång och ansiktet rött, när vi insåg att bilens bagageutrymme inte rymmer två stora resväskor. Lösningen blev därför att flytta fram den ena barnstolen till passagerarsätet, stoppa den andra resväskan på golvet i baksätet och själv ta plats i mittsätet bak. Det fungerar till nöds under den korta halvtimmen till flygplatsen, men är långt ifrån idealiskt annars.
Som Chief Brody säger, ”We’re gonna need a bigger boat.”
Under sommaren har vi därför bestämt oss för att vi måste göra oss av med den annars underbara bilen. Från önskelistan fick vi då också automatiskt stryka Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Mercedes-Benz EQC och såklart även mindre bilar som BMW i4. Bilar vi annars gillade och som i en annan situation mycket väl kunnat vara aktuella.
Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4 står kvar som vettiga val, och man bör inte skriva av BYD Tang och NIO ES8 eller ens Hongqi E-HS9. Tänker man lite annorlunda kan man överväga minibussar som Mercedes-Benz EQV och Volkswagen ID Buzz om man klarar sig med kortare räckvidd.
Enormt bagageutrymme
När vi till sist kommit fram till Tesla Model Y finns det flera anledningar till det. För det första är bagageutrymmet enormt! Och det är innan man räknar med frunken, som rymmer ytterligare två handbagagestora resväskor. Och från att ha haft den minsta bruksvikten i klassen har den nyligen gått till att ha den största. Vilket definitivt vänder kalkylen till dess fördel.
Laddningsnätverket
En annan sak som jag och mitt resesällskap har råkat ut för under speciella resedagar i sommar är laddningsköer. Infrastrukturen börjar bli okej, men det är fortfarande så att man riskerar bli stående i kö i upp till en timme vissa dagar. Flera gånger om året kör vi en åttatimmars sträcka, och då är det surt att den ökar till nio timmar bara för att det inte finns tillräckligt med laddare. Varje gång vi befinner oss i den situationen och tittar bort på Teslas Supercharger-station bredvid känner man sig grön av avund på Tesla-ägare som kan välja och vraka mellan laddare.
Ljudanläggningen i Tesla Model Y
En annan, helt personlig, anledning att välja Tesla är ljudsystemet. När jag nyligen testade Model Y Performance insåg jag hur bra premiumljudsystemet faktiskt är. Det utklassar Bose-anläggningen i Ioniq 5 och Nissan Ariya, premiumanläggningen i VW ID.4 (och ID.5), liksom Dirac-anläggningen i BYD Tang. Skoda Enyaq eller NIO ES8 har inte heller något att komma med i den tävlingen, och även B&O-anläggningen i Mustang Mach-E kommer till korta om vi pratar kraftreserver (ljudkvaliteten är å andra sidan utsökt). Och eftersom jag är miljöskadad genom mitt jobb som hifi-journalist kan jag inte ignorera det.
Om du ska ha en familje-SUV med ett ljudsystem som slår Tesla, måste du gå upp till Burmester i Mercedes eller Bowers & Wilkins Diamond i BMW iX M60. Det blir dyrt! Dessutom är vi tillbaka till detta med bagageutrymme. För oss är det inte tillräckligt stort.
Tesla Model Y: Kul att köra, trist att välja
Efter att så många fina, körglada och familjevänliga elbilar har kommit ut på marknaden känns det som ett trött och tråkigt val att satsa på en Tesla Model Y. Men i vår livssituation idag är det den som uppfyller flest krav.
Som tur var fick jag tillstånd att köpa Performance-utgåvan. Då kan man åtminstone få en underhållande körtur, även om den ser lite tråkig ut på utsidan.
Redaktionens rekommenderade familjebilar
Ford Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System
En värdig Mustang
Ford-historien har sett flera ovärdiga bilmodeller som haft Mustang-namnet. Detta är inte en av dem.
Skoda Enyaq Sportline iV 80X
Ännu bättre med fyrhjulsdrift
När glädjeruset från första mötet lagt sig är slutsatsen fortfarande att Enyaq är en otroligt bra bil. Även om vi har börjat reta oss på ett par saker.
Nissan Ariya 63 kWh Evolve
Den vettigaste familjebilen?
Nu när Ariya äntligen finns på marknaden kan Nissan mycket väl pensionera Leaf för gott. Det här är det mest förnuftiga bilen för många.
BMW iX3
BMW iX3 är nästan en fullträff
BMW:s första helt elektriska SUV har allt man behöver – utom en sak.
Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System
Ljudet av tystnad
Mercedes EQC är en tyst, silkeslen och ultra-bekväm körupplevelse. Det enda som bryter tystnaden är den saftiga ljudanläggningen från Burmester!
Volkswagen ID.5 GTX
Den finaste ID:n
Med en rundad bak är ID.5 den snyggaste av Volkswagens elbilar. Fyrhjulsdrift gör GTX-versionen extra skön att köra och äntligen håller ljudanläggningen måttet.
Kia EV6 GT Line
Kul för hela familjen
Vad får man om man tar ”Årets bil” och ger den en ny och sportigare kaross, ett större batteri och ett bättre ljudsystem? Möt Kia EV6 GT Line!
Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound
Premium-ljud från Sonos
Med Sonos-anläggningen som tillval kan Audi Q4 e-tron erbjuda ett tyngre ljud än systerkonkurrenten Volkswagen ID.4
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk lyx
Mercedes EQS erbjuder utmärkta köregenskaper, lyxig komfort – och tillräckligt med räckvidd. En konserthall på fyra hjul!
BMW iX M60
Sopar banan med konkurrenterna
En sumobrottare kan inte vara världens snabbaste sprinter. Eller? Möt BMW iX M60.
Ford Mustang Mach-E GT
Fantastisk monsterbil
Att köra Mustang Mach-E GT känns som att vara hjälten i en actionfilm. Eller att sitta i orkesterdiket på operan.
Tesla Model Y med Premium Sound
Familjebil med fett ljud
Detta är Teslan för dig som tycker att Model 3 är för liten och de andra för dyra. Model Y är allt en normal familj behöver – och mer än så.
Tesla Model Y Performance
Raketfart för hela familjen
När du behöver plats för hela familjen, men vill ha något som verkligen biter ifrån sig, är Model Y Performance bland det häftigaste som finns.