TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Cupra Tavascan har presenterats

Familjebilen är ännu tuffare i verkligheten.

Av / 2023-10-16 - 18:39
Cupra Tavascan har presenterats

L&B Home har varit på plats vid avtäckningen av den helt nya elbilen Cupra Tavascan. Avtäckningen ägde rum på Dogyard i Forbebu på måndagsmorgonen, och du kan tänka dig hur spända vi har varit på den här bilen!

Det är i princip en fräckare kusin till VW ID.4, eller mer korrekt ID.5, eftersom bakpartiet och bakrutan lutar som på en sedan, snarare än att ha ett längre tak och en bakruta rakt ner, vilket är mer vanligt på en SUV.

Utseendemässigt har Tavascan mer gemensamt med den sportigare Skoda Enyaq Coupé RS iV. Men mest av allt är det en Cupra. Med mer aggressiva linjer och ett allmänt råare utseende. Och det är så det ska vara, Cupra är trots allt ett racingmärke med ursprung från Seat.

Tavascan crossover SUV har mycket av samma utseende som kompaktbilen Born, i ett större familjeformat. Det innebär också en eBoost-knapp för extra hästkrafter vid acceleration. Så att du kan ta dig förbi ett trafikljus ännu snabbare, eller göra säkrare omkörningar på motorvägen eftersom du behöver spendera mindre tid i fel körfält.

Cupra Tavascan
15″-skärmen är Cupras största hittills. Foto: Geir Gråbein Nordby

Gott om utrymme, tufft inuti

Tavascan har gott om utrymme i kupén och vi satt bekvämt både fram och bak. Det finns massor av fantastiska racingdetaljer och djärva kontrasterande färger för att betona att Cupra är ett racingmärke. Men det råder aldrig någon tvekan om att det är en familjebil.

Adrenaline-utgåvan kommer först

Den bil som kommer först på marknaden har fått utrustningsnivån Adrenaline. Det innebär 21″ lättmetallfälgar, 260 kamera och automatiserad fjärrparkering. Panoramataket i glas är på plats, liksom de högeffektiva LED Matrix-strålkastarna som vi känner igen från andra bilar på samma plattform från Volkswagen-koncernen.

AR Head-up display är på plats, liksom dynamiskt chassi och nyckellös åtkomst. Och induktionsladdning för mobiltelefoner, även om vi inte har så bra erfarenhet av detta. Men förhoppningsvis laddar mobiltelefonen snabbare nu än när vi testade dess släktingar.

Cupra Tavascan Sennheiser
Sennheiser ljudanläggning. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ljud från Sennheiser

Den helelektriska SUV:en är också utrustad med en 15-tums infotainmentskärm – den största hittills i en Cupra-modell. Och den version som finns tillgänglig vid lanseringen kommer med en hifi-anläggning från Sennheiser, bestående av 12 högtalare.

Vad vi förstår har högtalarna levererats av en av Cupras underleverantörer, medan Sennheiser har varit involverade i själva ljudbearbetningen. Bilen är bland annat utrustad med Ambeo Concerto, som utlovar ett omslutande surroundljud. Den avancerade ljudbehandlingen analyserar ljudsignalen, inklusive olika instrument och rumsinformation, och omfördelar dem runt om i bilen.

Gott om utrymme här. Foto: Geir Gråbein Nordby

Motor och batteri

Adrenaline-utgåvan har ett 77 kWh nettobatteri och en WLTP-räckvidd på ”upp till 547 km”. Med 340 hästkrafter accelererar bilen till 100 km/h på bara 5,6 sekunder, med drivning på alla fyra hjulen.

Kan beställas till våren

Cupra Tavascan lanseras samtidigt i hela Skandinavien och vi har fått veta att den kommer att vara tillgänglig för beställning från och med i vår. Med leverans ”någon gång under 2024”.

Prissättningen är inte klar, men om Cupra Born är något att gå efter kan vi förvänta oss ett pris som är något lägre än en ID.5 GTX med liknande utrustning.

Mer information: cupraofficial.se

IMG_0337 IMG_0336 IMG_0335 IMG_0333 IMG_0332 IMG_0325 IMG_0330 IMG_0317 IMG_0316 IMG_0312 IMG_0310 IMG_0301 IMG_0295 IMG_0290 IMG_0284
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Rulla till toppen