TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Citroën ë-C3 elbil

Kompakt Citroën ë-C3 under 250 000 kronor.

Av / 2023-10-19 - 19:31
Citroën ë-C3 elbil

Om världen, eller åtminstone en stor del av den, ska köra elbilar i framtiden kommer det aldrig att ske utan ett brett utbud av småbilar. På många marknader är det kompaktbilarna som säljer bäst. Det vet alla som till exempel har gått på gatorna i Sydeuropa, där vägarna är fulla av små Fiater, Peugeot, Renault och små Citroën.

De stora aktörerna inom bilindustrin är därför tydliga med att små bilar också måste vara elektriska, och inte bara det, de anser att de också måste vara billiga.

Teslas Elon Musk har länge sagt att de ska göra en billig Tesla, och vi har skrivit om Teslas billiga bil i ett par år nu, utan att modellen för under 25 000 dollar sett dagens ljus.

Men Citroën ë-C3 kommer snart att göra det. Som blir den helelektriska versionen av Citroën C3, en kompaktbil med förbränningsmotor som hittills har sålts i 5,6 miljoner exemplar.

Citroën ë-C3

CL 23.026.011
Foto: William Crozes @ Continental Productions

Den eldrivna Citroën ë-C3 kommer att ha ett startpris på 23 300 euro, vilket gör den till en av de billigaste elbilarna på marknaden när den kommer ut på vägarna våren 2024.

Annons

Citroën säger redan nu att den kompakta femdörrars elbilen initialt kommer att ha ett 44 kWh batteripaket som ger en räckvidd på över 320 kilometer. En enklare version med ett något mindre batteripaket kommer också att lanseras, som de tror kommer att ha ett pris långt under 20 000 euro.

CL 23.027.002
Foto: Dave Hill @ Continental Productions

– Småbilar i den här klassen har alltid varit en viktig del av Citroëns DNA. Kundernas förväntningar på fordon i B-segmentet har förändrats, särskilt i och med SUV:arnas popularitet och önskan att köra elektriskt i och runt våra städer. Det har blivit en större utmaning för europeiska fordonstillverkare att uppfylla dessa förväntningar. ”Den nya eldrivna ë-C3 är skräddarsydd för europeiska köpare: en fräsch, vass och bekväm bil i B-segmentet som är fullt utrustad, designad för och tillverkad i Europa”, säger Thierry Koskas, VD för Citroën.

100 kW laddningshastighet

CL 23.027.001
Foto: Dave Hill @ Continental Productions

Citroën tillhör Stellantis-familjen och kommer att byggas på deras Smart Car Platform. Batteripaketet är byggt med LFP (Lithium Ferro Phosphate) och kommer att kunna ladda upp till 100 kW. Eller mer exakt, 20 till 80 procent på 26 minuter. Det kan laddas på väggladdaren hemma med upp till 11 kW.

Med en motor på 113 hk är det ingen racerbil, men 0–100 km/h tar ändå helt acceptabla 11-ish sekunder. Mer än tillräckligt för att ta sig fram i stadsmiljöer där trafikljusracing aldrig är aktuellt.

Android Auto och Apple Carplay

Nuova C3 13
Foto: William Crozes @ Continental Productions

Bilen är verkligen kompakt, bara knappt fyra meter lång, men har ett bra innerutrymme med 310 liters bagageutrymme, ett fällbart baksätesryggstöd med 60/40-delning och levereras med Connect Plus, som använder e-ROUTES, en ny app för planering av laddningsstopp på långa resor.

ë-C3 kombinerar en 10,25-tumsskärm i mitten av instrumentpanelen med en head-up display, och har inte en traditionell instrumentpanel framför föraren. Den erbjuder också trådlös Android Auto och Apple Carplay.

Progressive Hydraulic Cushions

Copyright Dave Hill @ Continental Productions Copyright William Crozes @ Continental Productions
<
>
Copyright William Crozes @ Continental Productions

En äkta Citroën brukar ha klassledande komfort, som ë-C4, och det kommer även ë-C3 fp att ha, enligt Citroën. Den kommer att vara utrustad med Citroëns Progressive Hydraulic Cushions, som vi känner igen från ë-C4.

 

Läs också En guldklimp bland gråsten Citroën har lyckats elektrifiera C4 utan att gå i fällan, ë-C4 Shine är en helt annorlunda upplevelse.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kia EV6 GT blir ännu hetsigare

De första officiella bilderna på Xiaomi YU7

Jaguars nya identitet förvirrar

Här är Xiaomis nästa elbil

CarPlay 2: Så här kommer framtidens "Apple-bil" att se ut

Hyundais nya super-SUV är klar

Bentleys klassiska veteranmodell återvänder som elbil

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Ljud & Bild