På Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas visade BMW upp Vision Dee. Det är ingen elbil som du kan beställa nu, utan ett högteknologiskt skyltfönster för teknik och innovationer som visar hur digitala framtidens elbilar kan komma att se ut.
Bilen på bilden är BMW:s framtidsvision, åtminstone enligt dem själva. Här pratar vi inte om räckvidd eller noll-till-hundra-tider utan om hur BMW föreställer sig att en kompakt elbil kan se ut med en omdefinierad IT- och mjukvaruarkitektur.
BMW berättar att Dee står för Digital Emotional Experience och markerar nästa steg för interaktion mellan ”man and machine”, enligt pressmeddelandet.
Bland mycket annat hittar man en ny avancerad head-up display som kan visa olika information längs hela framrutans bredd. En version av den nya BMW Head-up Display kommer att introduceras i Neue Klasse-modellerna från 2025.
HUD med virtuell verklighet
BMW lyfter också fram något de kallar för Mixed Reality Slider – en integrerad pekskärm som styr hur mycket digitalt innehåll man vill se på vindrutan.
Den ändrar också färg genom en ny fullfärgsversion av E Ink-tekniken som vi redan har sett på BMW iX E Ink som visades på CES förra året.
E Ink
Tanken är att man själv ska kunna välja färg på bilen. Det finns 240 olika E Ink-fält med sammanlagt 32 färger som kan styras individuellt. På så sätt kan man skapa mönster i olika färger och de kan växlas på bara ett par sekunder.
Fygital
När man närmar sig bilen gör den en liten show med grafiska element, ljus och ljudeffekter. Strålkastarna och grillen är en yta BMW kallar ”fygital” (fysisk + digital), som kan visa en rad olika uttryck och ikoner och ge bilen ett eget ansikte. Inte nog med det, ett foto av föraren kan visas som en avatar på sidorutan!
Neue Klasse-modellerna ska så småningom utgöra mer än hälften av BMW:s försäljningsvolym. De första modellerna som lanseras i Neue Klasse blir en sedan i 3-seriesegmentet, följd av en sportig SUV.
BMW planerar också att visa fler visioner under 2023, så det är bara att följa med på åkturen.