TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Candela P-12 elektrisk bärplansbåt

Tar 30 passagerare i 30 knop.

Av / 2023-11-22 - 16:42
Candela P-12 elektrisk bärplansbåt

Elektrifieringen sprider sig även till produkter inom sjöfart. Vissa minns säkert vårt snabbtest av den eldrivna fritidsbåten från svenska Candela. Den använder bärplan under båten för att spara ström när båten kommer upp i fart.

Candela C-8 får snart sällskap av en kommersiell passagerarbåt som heter Candela P-12, där 12 står för 12 meter.

Den visades ursprungligen som ett koncept sommaren 2022 och har nu genomgått flera tester i Stockholms skärgård.

Läs också Vi har provat båten som flyger över vattnet Svensk elbåt med bärplan och designelement från Polestar.

Precis som på C-8 lyfter de elektroniskt styrda bärplanen skrovet ur vattnet när båten kommer upp i fart. På så sätt menar Candela att båten förbrukar 80 procent mindre energi. När båten passerar 18 knop är det bara bärplanen som är i vattnet.

P 12 Nov 23 Hero 15
Foto: Candela

Det hela sker helt utan dramatik. Skrovet lyfts mjukt upp ur vattnet och båten är helt stabil under gång. Eftersom skrovet inte är i närheten av vattnet märks vågorna mindre och elmotorn låter mycket mindre än en dieselmotor.

Annons

Candela P-12 klarar 30 knop, vilket enligt Candela är rekord för en eldriven passagerarbåt. Räckvidden uppges vara 50 nautiska mil, eller drygt 90 kilometer på en enda laddning.

Batteriet har en kapacitet på 252 kWh och driver två C-POD-elmotorer med en sammanlagd effekt på 340 kW.

P 12 Nov 23 Hero 30
Foto: Candela

Båten kan konfigureras på flera olika sätt. Den vanligaste kommer förmodligen att vara shuttle-versionen som tar 30 passagerare. Men den kan också byggas i en lyxigare loungeversion.

P-12_Interior_Voyager_Quarter01_01_231109 Candela_P-12_2022_Interior_HD_20_06_2022_00003
<
>
Foto: Candela

En shuttleversion av Candela P-12 kommer att sättas in i Stockholms kollektivtrafik 2024. På sträckan Ekerö – Stockholm city. Resan kommer att ta 25 minuter. Som jämförelse tar en dieseldriven färja 55 minuter på samma sträcka.

Läs också Ljudlös färjetur Autonom färja gör sin debut

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Avtäckt: Folkets SUV Skoda Elroq

700 km räckvidd!

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Ljud & Bild