Självklart ska även fritidsbåtar elektrifieras. Vansinniga bränslepriser kan bidra till att driva på för ännu mer elektrifiering av båtar. Inte bara färjor och passagerartransporter, utan också små båtar som den här. Svenska Candela lanserade sin första elbåt 2019 och nu ska Polestar leverera batteri- och laddningssystem till Candelas elektriska bärplansbåtar.
Båtar som den här använder bärplan monterade under skrovet, som lyfter båten när den kommer upp i fart, och minskar buller och inte minst förbrukning – så mycket som 80 procent – jämfört med konventionella skrovbåtar.
Gustav Hasselskog, som startade Candela 2014 och är vd, säger att Polestar är en drömpartner för dem.
Medan elektrifieringen av bilar har kommit långt de senaste åren har den marina sektorn släpat efter. Genom att kombinera vår effektiva bärplansteknik med högkapacitetsbatterier från Polestar kan vi tillsammans accelerera användningen av elbåtar på massmarknaden.
Med Polestars batteripaket kommer en Candela C-8 klara hela 50 sjömil (93 km) med en hastighet av 22 knop (40 km/h). Candela säger också att deras Candela C-POD, en elektrisk podmotor, är upp till 400 procent effektivare än andra båtmotorer.
Polestars batteripaket kommer också att hittas i en taxibåtversion av C-8 som heter Voyager och den elektriska färjan P-12, som blir företagets första kommersiella fartyg med elektrisk bärplansteknik.
Polestar 2, nya färger, nya fälgar och nya inredningsdetaljer
Polestar minskar klimatavtrycket och uppdaterar Polestar 2.