BYD presenterade nyligen sin revolutionerande Super e-Platform, som kan ta bort laddningsångesten en gång för alla. Teknologin utlovar upp till 400 kilometers räckvidd efter bara fem minuter på laddaren – ungefär två kilometer per sekund.
Den kinesiska biltillverkaren har nyligen lanserat teknologin för den inhemska marknaden, men bekräftar nu att den även kommer till Europa ”under de kommande åren”, initialt i flaggskeppsmodellerna Han L sedan och Tang L SUV.

Dubbelt så snabb som Tesla
Super e-Platform har en toppeffekt på 1 000 kW, vilket är dubbelt så mycket som Teslas senaste Supercharger-teknologi på 500 kW. Men för att tekniken ska fungera krävs specialiserade högeffektsladdare som för närvarande inte finns tillgängliga i Europa.
Tekniken lovar att göra laddningen av elbilar nästan lika snabb som att tanka bensin, vilket helt skulle kunna förändra spelreglerna. För att förverkliga dessa laddningshastigheter har BYD utvecklat flera teknologier. Det nya Flash Charging-batteriet är baserat på företagets Blade batteriteknologi. Det är av LFP-typ, som intressant nog inte har varit känt för att ha särskilt hög maximal laddningskapacitet. Men BYD har vidareutvecklat teknologin och gjort förändringar i den interna strukturen, som till exempel den snabbare laddningen.
Slut på laddningsångest
Den nya plattformen innehåller också en högspänningsarkitektur på 1 000 volt, och bilarnas elektriska kretsar är konstruerade för att klara upp till 1 500 volt. För bilarna innebär detta extrema prestanda. Han L kommer att ha en räckvidd på upp till 701 kilometer enligt den kinesiska CLTC-standarden, en effekt på hela 810 kW (1102 hk) och en sprint från 0-100 km/h på 2,7 sekunder.
SUV:en Tang L är inte långt efter, med upp till 670 km räckvidd (CLTC) och 0-100 km/h på 3,6 sekunder.
Hur blir det med Skandinavien?
I Kina planerar BYD att bygga 4 000 snabbladdningsstationer som stöder den nya tekniken. De har också utvecklat en teknologi för att uppgradera befintliga snabbladdare till ultrasnabba laddare.
Men förvänta dig inte att se den här teknologin i det här landet inom den närmaste tiden. I Sverige marknadsförs fortfarande e-Platform 3.0, som endast stödjer laddning upp till 150 kW – långt ifrån den nya plattformens 1 000 kW.
När de nya laddarna så småningom kommer till Norden beror både på laddinfrastrukturen och EU:s nya tullar på kinesiska elbilar.
Tar marknadsandelar från Tesla
Lanseringen kommer vid en tidpunkt då BYD upplever en stark tillväxt globalt. Företaget har gått om Tesla som världens största elbilstillverkare och ökade försäljningen med imponerande 161 procent i februari 2025 jämfört med förra året.
Samtidigt har Tesla kämpat med vikande försäljning i väst i början av 2025, och det inkluderar Norge, Danmark och Sverige i början av 2025. Förhoppningen är att den nya Model Y ska förbättra försäljningen från och med mars.
Super e-Platform-modellerna kommer att kosta från cirka 37 000 dollar i Kina (cirka 400 000 kronor), men de lokala priserna kommer sannolikt att bli högre.
Mer info: byd.com