Så här ser den efterlängtade BMW i5 ut i kombiutförande – eller touring som de kallar det. i5 Touring är BMW:s första elektriska kombi, och med samma egenskaper som en elektrisk i5, fast i ett mer praktiskt utförande, är detta förmodligen den version av femman som de flesta kommer att välja.
Och det är inte så konstigt. Titta bara på Porsche Taycan. De flesta du ser på vägarna är Cross eller Sport Turismo, som har större bagagevolym och därför är den mest praktiska Taycan-versionen.
Där en i5 XDrive M60 i sedanversion har en smal baklucka och en volym på 490 liter, har i5 Touring en stor baklucka som öppnar upp ett bagageutrymme med en volym på 573 liter. Eller 1700 liter när det tredelade ryggstödet i baksätet fälls ner.
Det innebär att du får ett bagageutrymme som är större än eller i nivå med BMW iX, som har 500 respektive 1 740 liters volym.
i5 Touring är nästan 10 cm längre än sin föregångare och når 506 cm i längd. I övrigt är den tekniskt identisk med BMW i5 xDrive M60 och i5 eDrive40, som också kommer att vara de två första varianterna av i5 Touring. En i5 xDrive40 Touring kommer att introduceras senare i år.
Dragkrokar finns tillgängliga på båda varianterna, och medan en i5 xDrive40 Touring drar 1 500 kg, drar i5 xDrive M60 Touring upp till 2 000 kg.
Prestanda
BMW i5 eDrive40 Touring och BMW i5 xDrive M60 Touring är utrustade med samma drivlina som sedanen. Det innebär bakhjulsdrift och 250 kW/340 hk, med 430 Nm vridmoment för eDrive40 Touring. Och fyrhjulsdrift, 380 kW/517 hk och 795 Nm vridmoment för i5 xDrive M60 Touring.
Prestandan är ungefär i nivå med sedanversionen. Om man väljer Sport-läge eller Sport Boost på i5 xDrive M60 Touring ökar prestandan till 442 kW/601 hk med 820 Nm vridmoment, och då tar vilket ger en 0–100 km/h 3,9 sekunder och en topphastighet på 230 km/h.
i5 eDrive40 Touring klarar samma uppgift på 6,1 sekunder och har en topphastighet på 193 km/h.
Räckvidd
BMW anger WLTP-värdena för BMW i5 M60 Touring till 18,3-20,8 kWh/100 km, vilket ger en räckvidd på upp till 506 km. Siffrorna för i5 eDrive40 Touring är 16,5-19,3 kWh, vilket kan ge en räckvidd på upp till 560 km.
Batteriet har en nettokapacitet på 81,2 kWh och värmning av batteriet kan styras både automatiskt och manuellt.
i5 eDrive40 Touring levereras med en 11 kW ombordladdare som standard, medan en 22 kW ombordladdare finns som tillval. Detta är standard i i5 M60 Touring. Snabbladdning är tillgänglig upp till 205 kW.
i5 Touring levereras med vad BMW kallar max range, vilket motsvarar eco pro för de som har kört BMW tidigare, och det kan öka räckvidden med upp till 25 procent genom att begränsa kraftöverföringen, hastigheten och inaktivera eller dämpa vissa komfortfunktioner.
Priser och tillgänglighet
Helt nya BMW i5 Touring lanseras i maj, med priser som börjar på 833 800 kr för i5 eDrive40 Touring och 1 275 200 kr för i5 xDrive M60 Touring.
Bilarna kommer också att finnas tillgängliga med utrustningspaketet Fully Charged, som innehåller det mesta man behöver.