På IAA Mobility 2021 i München visade BMW upp de redan presenterade elbilarna i4 och iX, plus en vätgasversion av X5. Men det var i deras i Vision-program som det mest spännande fanns.
Om vi bortser från konceptbilen i Vision Circular, som kan byggas med hållbarhet och noll CO2 som mål, var det elcykeln lade märke till.

Futuristiska i Vision AMBY är lite mer än en elcykel och BMW tänker sig att hastighetsbegränsningen på 25 km/h ska kunna ”upphävas” om föraren har rätt sorts körkort och försäkring. Om man behöver åka snabbare på vägar utanför stadskärnor så kan hastigheten vara upp till 60 km/h.
Eller så kan man välja Motorrad Vision AMBY-modellen, som är en lätt motorcykel där man inte behöver trampa på pedalerna för att hålla farten.

Cykeln kan använda geofencing för att begränsa maxhastigheten, på så sätt kan man sudda ut skillnaden mellan elcykel och elektrisk skoter efter behov.
Konceptcykeln är utrustad med ett 2 kWh-batteri som ska räcka för 300 km i upp till 25 km/h innan det måste laddas. Och allting styrs naturligtvis med en app på mobilen.
