Så kallade konceptbilar blir sällan verklighet. Åtminstone inte i dess ursprungliga form. Oftast ändras konceptdesignen till något mer konservativt, men hos BMW har man senaste åren gjort en del aningen djärvare val än vanligt.
Till exempel har njurgrillen i fronten växt, ibland till smått överdrivna proportioner – fast det är konstigt hur fort man vänjer sig. Ta BMW iX xDrive 50, till exempel, som när man ser den i verkligheten känns riktigt harmonisk och uppfriskande att titta på.
BMW Concept XM har en design som drar sig åt det ännu kantigare hållet. Om man tittar efter noga så kan man kanske se en hint av både Rolls Royce, Volvo C40 och Toyota (RAV 4) i formspråket. Och konceptbilen ska sättas i produktion redan 2022.
Enligt BMW ska den heta XM och även om alla detaljer inte har avslöjats ännu så vet vi redan nu att den till en början blir en laddhybrid. Under den tämligen häftiga karossen ska BMW:s nya M Hybrid-drivlina sitta, som kombinerar en V8-bensinmotor med elmotorer för en total effekt på 750 hk och brutala 1000 Nm i vridmoment. På enbart batteri anges räckvidden vara 80 km.
Inuti är designen nästan lika häftig som på utsidan. Den djupa nedsänkningen i taket och den tredimensionella belysningen i innertaket får vi hoppas blir en realitet på produktionsmodellen. Interiören är en bra bit ifrån minimalismen i en iX 50 – och traditionalismen i en i4 – men XM kommer att ha BMW:s nya iDrive OS 8-operativsystem. Med en fullt konfigurerbar pekskärm, flyttbara brickor och appar till många av funktionerna.
Concept XM kommer kanske inte någon version som en renodlad elbil, BMW har åtminstone inte sagt mer än att den blir BMW:s första elektrifierade bil i high performance-segmentet. Fast det hade de ju kunnat säga om en ren elbil med exempelvis tre elmotorer och ett häftigt batteripaket också