Vi känner till DJI som en stor tillverkare av hobbydrönare. Företaget har en global marknadsandel på 70 procent – och hela 80 procent i USA. Men det kanske är på väg att förändras.
Kinesiska Da Jiang Innovations (förkortat DJI) ligger bakom ett nytt motorsystem för elcyklar som kallas Avinox. Det skriver teknologimediet Engadget.
Själva motorn väger bara 2,5 kg. Och den totala vikten inklusive batteri är 5,4 kg. Och den ska leverera upp till 105 Nm (850 W) dragkraft. Det finns fyra motorprogram, kallade Auto, Eco, Trail och Turbo. Och så finns det ett extra Boost-läge för de riktigt tuffa backarna.
Allt styrs från en OLED-pekskärm på styret – och Bluetoothanslutning ner till motor- och växelsystemet för att undvika besvärliga kablar.
Ingen försäljning till privatkunder
Om det här låter som något du skulle vilja använda för att modernisera din järnhäst hemma, är svaret dessvärre att Avinox-motorn endast kommer att säljas till cykeltillverkare. Och inte till konsumenter.
Den första tillverkaren av elcyklar som förväntas lansera en modell med DJI Avinox är Amflow. Det är inte ett märke som vi har testat, än mindre hört talas om. Men cykeln, som kommer att vara en mountainbike, förväntas vara tillgänglig i Europa i slutet av året. Priset har inte fastställts ännu – men det kommer att bli högt: mellan 7 000 och 12 000 Euro!
Nöden lär drönarprocent att cykla
Men varför skulle DJI vilja konkurrera med cykelmotorer när de redan behärskar luftrummet?
Det är inte nödvändigtvis expansionslusta som gör att DJI tittar på nya affärsområden. Den amerikanska kongressen överväger för närvarande ett lagförslag, CCP Drones Act, som skulle kunna sätta stopp för DJI:s försäljning i USA. Om lagförslaget går igenom kommer DJI att hamna på en svart lista över elektronikföretag som anses utgöra en oacceptabel risk för USA:s säkerhet.
I praktiken kan det innebära att DJI drabbas av samma öde som Huawei, som för fem år sedan plötsligt störtades från mobiltronen av ett amerikanskt förbud mot teknologiexport.
Källa: Engadget