TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Audi A6 e-tron får lång räckvidd

Audi A6 e-tron finns i både sedan- och kombiversion och erbjuder klassledande räckvidd och laddning samt toppmoderna infotainment- och ljudsystem.

Av / 2024-08-01 - 13:57
Audi A6 e-tron får lång räckvidd

Med en angiven WLTP-räckvidd på upp till 751 km för sedanversionen (Sportback) ligger Audi A6 e-tron i toppen av elbilarnas räckviddsliga. Detta beror delvis på dess utmärkta aerodynamik, med ett Cd-värde på låga 0,21 för sedanmodellen.

Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron. Foto: Audi

Bilen är baserad på den nya 800-volts PPE-plattformen, som möjliggör blixtsnabb snabbladdning med upp till 270 kW. Under optimala förhållanden kan batteriet på 100 kWh (95 kWh netto) laddas från 10 till 80 procent på bara 21 minuter.

Inuti hittar vi Audis senaste infotainmentsystem, med en böjd displaylösning som består av en 11,9-tums instrumentskärm och en 14,5-tums pekskärm för infotainment. En 10,9-tums passagerarskärm finns också som tillval. Systemet körs på Android Automotive och har en inbyggd röstassistent med ChatGPT-integration.

Audi S6 Sportback e-tron
Foto: Audi

Artificiell intelligens med ChatGPT

ChatGPT-integrationen i Audi A6 e-tron öppnar upp för en rad praktiska och underhållande möjligheter under körningen. Föraren kan ställa allmänna kunskapsfrågor, få hjälp med reseplanering eller be om förklaringar av bilens funktioner – allt via röststyrning. Systemet kan också hjälpa till med översättningar, formulering av meddelanden och felsökning. ChatGPT är också mycket bättre på att förstå lokala språk och dialekter än vad konventionell röststyrning är kapabel till.

Läs också Sportig version av Audis storsäljare Audis största SUV är en dröm på vägen, men lider av hög förbrukning.

På längre resor kan ChatGPT ge aktuell information om trafik, väder och nyheter och ska till exempel kunna rekommendera en bra, barnvänlig restaurang med parkering på vägen. Allt detta är sömlöst integrerat i bilens röstassistent, som också har tillgång till information om bilens instrument, men som av säkerhetsskäl är separerad från känsliga personuppgifter och kritiska körsystem.

Assistenten kan också erbjuda underhållning i form av skämt eller berättelser, eller ge personliga rekommendationer om musik och podcasts. Med andra ord kan du använda ChatGPT på ungefär samma sätt som du skulle göra på din mobiltelefon.

Audi A6 Sportback e-tron
Foto: Audi

Ljud från Bang & Olufsen

För musikentusiaster erbjuder Audi ett exklusivt Bang & Olufsen Premium Sound System med hela 20 högtalare och 830 watts effekt. Fyra av högtalarna är integrerade i de främre nackstöden för en optimal surroundupplevelse. Inget ord om Dolby Atmos.

Prestanda

Audi A6 e-tron erbjuds i flera olika prestandanivåer, med både bak- och fyrhjulsdrift. Toppmodellen S6 e-tron quattro imponerar med sina 370 kW (503 hk), som kan ökas till 405 kW med hjälp av launch control. Detta möjliggör en explosiv acceleration från 0-100 km/h på bara 3,9 sekunder. Den fyrhjulsdrivna drivlinan säkerställer optimal dragkraft och stabilitet. Men om du inte behöver lika mycket kraft kan du låta dig frestas av den bakhjulsdrivna A6 e-tron Performance, som levererar rejäla 270 kW (367 hk) och en 0-100 km/h-tid på 5,4 sekunder.

Topphastigheten är begränsad till 210 km/h för Performance-modellen och 240 km/h för S6-versionen. Oavsett version utlovar Audi exakt styrning och sportig kördynamik, kombinerat med den omedelbara respons som kännetecknar elektriska drivlinor.

Audi S6 Avant e-tron
Foto: Audi

Andra höjdpunkter

Audi erbjuder också ett panoramaglastak som kan växla mellan transparent och frostat, samt digitala OLED-bakljus med kommunikationsfunktion mot andra trafikanter.

Orderböckerna öppnas i september och de första leveranserna sker runt årsskiftet. Priset för instegsmodellen börjar på 839 900 kronor i Sverige.

Mer info: audi.se

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Rulla till toppen