Alfa-chefen Jean-Philippe Imparato har sagt att Alfa Romeo kommer att vara 100 procent elektriska från 2027, och här är den första i raden av elektriska modeller.
Milan är det högst passande namnet, Alfa Romeos hemstad och en gång stod det också Milan i deras logotyp. Det gör det inte längre, men det gör ingenting här. För här står det Milano på modellen som debuterade i, Milano förstås.
Det är en 417 cm lång, kompakt crossover vi pratar om, med Stellantis elbilsplattform under skalet. Med ett 54 kWh batteripaket, och en angiven räckvidd på 410 km, om man väljer versionen med 156 hk. Alternativet är en hetare variant som heter Milano Veloce med 240 hk, och en något kortare räckvidd.
Veloce är helt klart den version som är mest Alfa av de två. Den första är lite som mormors kundvagn med samma stillsamma prestanda som du hittar i en Peugeot E-ettellerannat, eller en elektrisk Citroën.
Veloce-versionen är sänkt med 25 mm, har en bredare spårvidd, sportiga krängningshämmare, kraftfulla bromsar och 20-tumsfälgar. 0 till 100 km/h tar 5,9 sekunder, inte blixtsnabbt när man tänker på att en Volvo EX30 – med två motorer – behöver 3,6 sekunder för samma övning.
Bilen har Alfa Romeos D.N.A-knapp i mittkonsolen, med tre inställningar för effekt, styrning och gasrespons. Här står D för Dynamic, vilket betyder maximal sportighet, medan N såklart är Normal, och slutligen har vi A för Advanced, som prioriterar maximal energieffektivitet. Veloce har även en mekaniskt differentialspärr för maximalt grepp under acceleration och kurvtagning.
Invändigt kan man få sportstolar från Sabelt i Veloce-versionen, men båda versionerna av Milano har en instrumentpanel med 10,25-tumsskärm, och en 10,25-tums pekskärm vinklad mot föraren.
Alfas quadrifoglio (fyrklöver) är synlig på flera ställen, bland annat är klimatanläggningens ventiler formade som en quadrifoglio.
Bagageutrymmet är större än i de flesta kompakta crossovers, här uppges det vara 400 liter, och det finns ett utrymme framtill med plats för laddkablar.
Milano levereras med Alfa Connect Services, som är ett urval av tjänster för säkerhet och komfort, och bilen har naturligtvis over-the-air (OTA)-teknologi för uppdatering av kartor och mjukvara. Den har även en virtuell assistent som lystrar till kommandot Hey Alfa, och ChatGPT (AI) integrerat i bilens röststyrning.
Bilen går att beställa inom kort, men pris och leveransdatum är inte känt i skrivande stund.