Här är BMW:s nästa elbil, iX, som det kallas nu, men dess storlek säger oss att en siffra snart kommer att läggas till de två bokstäverna, och det är inte svårt att gissa vilken det kommer att bli.
För den stora elektriska SUV:en som kommer nästa år är i ungefär samma storlek som en X5 utvändigt, och till skillnad från iX3 får den fyrhjulsdrift.
Rullande dator
Hjulbasen sträcks lite jämfört med X5, till 3000 mm, vilket bör ge bättre utrymme inuti, där vi hittar två stora skärmar – 12,3” och 14,9” – surroundsystem från Harman Kardon med 4D-ljud från 30 högtalare och 1600 watt – och 5G-dataanslutning, vilket bland annat möjliggör trådlösa uppdateringar i en hastighet 4G inte är i närheten av.
Bilderna visar en mycket rymlig SUV, särskilt i baksätet, vilket påminner mer om en X7. Bagageutrymmet har en volym på ca 500 liter, och bilen kan ta ett takräcke och vara utrustad med dragkrok. Dragvikt har inte angetts.
Nytt designspråk
Du kan se designelement från den progressiva i3 som fortfarande ser fräsch och modern ut, och den helt elektriska i4 som också kommer under 2021.
LED-strålkastarna är bland de smalaste vi har sett, och baklyktorna med lysdioder ser ut som bakgrundsbelysta myntinkast.
Dörrarna är ramlösa, och de infällda dörrhandtagen är tryckkänsliga, backkameran är inbäddad i logotypen bak och rengör sig själv, medan den vertikala grillen är full av sensorer, och interiören är ganska minimalistisk.
Små kristalliknande kontroller som den elektriska justeringen av sätena, de diskret infällda luftmunstyckena och frånvaron av knappar skvallrar om en medveten önskan att skapa en ny stil för BMW-interiörer.
Det finns anledning att tro att den kör som en riktig BMW också. Titta bara på den sexkantiga ratten, som utstrålar sport, eller M-sport för att vara lite mer exakt. Och den kan beställas med sportsäten som ger bättre sidostöd än det ser ut som att sätena i bilderna nedan gör.
Din från hösten 2021
De blå detaljerna kan förhoppningsvis väljas bort när du beställer bilen, då de påminner om den tid när alla var tvungna att skriva 16V eller Turbo på bilarna, för att annonsera deras nytänkande.
BMW säger att bilen kan kunna beställas från våren 2021, och att de första bilarna kan levereras från hösten nästa år.
200 kW snabbladdning
Då får man en mycket rymlig bil med fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 600 km, över 500 hk som spurtar BMW:n till 100 km/h på under fem sekunder, och upp till 200 kW snabbladdning.
Det kan fylla på strömmen i 100 kWt batteriet från 10 till 80 procent kapacitet på 40 minuter, eller 12 mils ökad räckvidd med 10 minuters laddning.
Hållbara material
Elbilar är inte precis lätta, och elektriska stadsjeepar är värst. BMW uppger inte vikten, men säger att lätta material som kolfiber, aluminium och CFRP – som är en kol/plast-kombination – bör bidra till att hålla vikten nere.
BMW är också angelägna att berätta att interiören till stor del är gjord av hållbara material. Återvunnen plast används på flera ställen, bland annat i mattorna, i mittkonsolen, dörrlister och på sätesdetaljer.
De säger också att batterierna inte innehåller jordartsmetaller, och att delar av cellerna är gjorda av återvunnet material.
Håll ögonen öppna för mer data och info om nya iX i framtiden.
Imponerande prestanda och mycket annat som väcker vill ha känslan.
Synd bara att BMWs ”njurar” mer påminner om ett hårigt arsle.