Ända sedan 2014 har vi hört att Apple håller på att utveckla sin egen, självkörande elbil. Men sedan lades planerna på is – tills Apple-veteranen Doug Field återvände 2018 för att återuppta arbetet. Det rapporterar Reuters.
Ryktena säger att Apple-bilen ska utrustad med lidar-teknik, förmodligen för att kunna ”se” bättre i mörker och genom vissa föremål och på så sätt skaffa sig en bättre översikt över trafiken och vad som händer runtomkring.
En annan viktig detalj är att Apple vill använda ett egenutvecklat batteri. Det speciella med detta är att det kan bestå av en enda battericell i stället för hundratals mindre celler. Om Apple klarar av detta så betyder det att minimalt med utrymme går till spillo i form av kopplingar och luft mellan cellerna, så att det finns plats för så mycket aktiva komponenter som möjligt.
Apple undersöker också en alternativ kemisk konstruktion för katoden, av typen litiumjärnfosfat (LFP) Denna har en lägre risk för överhettning än andra typer av litiumlegeringar.
”Det här är nästa nivå”, berättade en anonym Apple-insider till Reuters om batteriet. ”Det blir som första gången du såg en iPhone.”
Kan en Apple-bil löna sig?
Flera investerare är skeptiska till att Apple ger sig in i bilindustrin, i synnerhet som Tesla behövde 17 år på sig för att gå med vinst.
Men ingen har djupare fickor än Apple, som dessutom kan lära sig av Teslas långa, krokiga väg till framgång (som ändå var kort jämfört med vissa av de traditionella biltillverkarna). Apple kommer inte att behöva föra samma kamp mot förbränningsmotor-lobbyn som Tesla gjorde – eller mot bilförsäljningslobbyn som motsatte sig möjligheten att sälja bilar direkt på nätet. Ur den synvinkeln har Tesla banat väg för framtida biltillverkare.
Är det något man också kan lära sig av Tesla så är det att en bil inte bara behöver vara en bil, utan också en plattform för konsumentteknik.
Förlängning av iPhone
För det första säger det sig självt att Apple-bilen blir en förlängning av iPhone, det är naturligt att misstänka att man till exempel får en del speciella CarPlay-möjligheter som man inte får i andra bilar. Apple skulle dessutom kunna vara lite extra listiga genom att låsa upp extrafunktioner för de som har den dyraste iPhone-modellen.
Vill du aktivera den aktiva brusreduceringen i kupén, säger du? Bara om du har ett Apple Music-abonnemang. Lagra 360-kamerans video för eventuella framtida försäkringsärenden? iCloud-abonnemang, tack! Och apropå försäkringar så kommer det snabbt att finnas en speciell Apple Care-tjänst för bilar, som täcker vad en vanlig försäkring inte täcker. Så kan det fortsätta, tills Apples bilägare plötsligt är fast i Apples ekosystem. Och aldrig kommer ut igen.
Obligatoriska abonnemang
Högteknologiska bilar – i synnerhet självkörande, när den tiden kommer – kommer att främja behovet av olika tjänster. Här kan man till exempel få inspiration från Teslas kungörelse om en abonnemangsbaserad autopilot. Om du inte har 10 000 dollar att punga ut med för en komplett autopilot när du köper bilen så kan du i stället teckna ett månatligt abonnemang. För fasta abonnenter blir detta en dyrare lösning med tiden, vilket innebär mer pengar till biltillverkaren. Det vore naturligt att tro att Apple hittar på något liknande.
Att autopilot-abonnemanget följer med personen, och inte bilen, skapar också fler lojala bilkunder. Då blir det minsann en Apple-bil nästa gång också!
Behovet av ett större moln-abonnemang kan snabbt öka, kanske måste man teckna ett 5G-abonnemang hos Apple för att få full funktionalitet. Man skulle också kunna tänka sig att ägaren till en Apple-bil får ett erbjudande om att abonnera på utökade Apple Maps-funktioner. Plötsligt har man köpt en Apple-bil för ett par hundratusen kronor och betalar dessutom ett par tusenlappar i månaden för extratjänster.
Många små saker kan snabbt göra bilen till en lukrativ produkt för Apple.
Och om det är något vi kan slå vad om så är det laddare inte ingår!
(Artikelillustration: Aristomenis Tsirbas 2015)