En dysfunktionell familj, en svår förlossning, en kontrollerande svärmor från helvetet och amerikanernas förkärlek för stämningar till höger och vänster kommer visa sig vara en farlig cocktail i Kornél Mundruczós hjärtskärande filmdrama.
Tragedin slår till
Det unga, lite udda, gifta paret Martha (Vanessa Kirby) och Sean (Shia LaBeouf) väntar sitt första efterlängtade barn. I metropolen Boston har de beslutat sig för något så alternativt som en ”naturlig” hemförlossning. Tyvärr dyker inte den förbokade barnmorskan upp, komplikationer tillstöter, och efter en lång och svår förlossning slutar allt i fullständig tragedi.
Förlossningen och parets sammanhållning är bara upptakten till filmens teman, det är konsekvenserna av tragedin, och hur huvudpersonerna hanterar livet med sorg, ilska och saknad, som är i centrum för detta intensiva drama.
Äktenskapet har haft sina naturliga upp-och nedgångar, men kärleken, attraktionskraften och omtanken om varandra har hållit dem samman, trots en ”ljummen” svärfamilj. Det togs inte väl emot av Marthas borgerliga familj när hon gifte sig med den grova byggarbetaren Sean – något hans svärmor (Ellen Burstyn) inte gör något för att dölja.
Stänga ute världen
Efter tragedin stänger Martha in sig i sitt eget skal, stänger hela världen (inklusive Sean) ute, avlägsnar alla minnen av barnet och stirrar tomt framför sig. Sean vill minnas barnet, ge det en värdig begravning och prata om det, men möter bara en kall och avvisande attityd.
«Lösningen» kommer som ett skänk från ovan när svärmor och Sean hittar varandra i ett gemensamt, djävulskt, projekt. «Någon» måste få skulden för det orättvisa dödsfallet, och «någon» bör då straffas för barnets/barnbarnets död. Hitta en advokat och stäm den ”värdelösa” och ”vårdslösa” barnmorskan (Molly Parker)!
Martha dras något motvilligt in i konspirationen, där processen eskalerar, väl hjälpt av hennes något promiskuösa kusin, och en mor som ser möjlighet att slå två flugor i en smäll: Hämnas sitt barnbarns död, och bli av med den oönskade Sean.
I en snabbt nedåtgående spiral, sjunker paret ner i missmod, misstro, sorg och ilska.
Dokumentär prägel
Pieces of a Woman är den ungerske regissören Mundruczós åttonde långfilm, vars mest internationellt berömda är Destination Europa. Han har en unik blick och känsla för mellanmänskligt drama.
Både foto och klipp ger filmen en nästan dokumentär känsla, där vi smyger oss inpå människorna i nöd och känner oss som voyeurer som har hamnat på en plats vi inte borde ha varit.
Fotot är ofta stillastående, krypande med få klipp och sparsam användning av zoom; det blir nästan obehagligt nära och verkligt när det fokuseras på en enda kroppsdel, eller vi blir sittande ”i mörkret”, runt hörnet och hör tjut och skrik.
Intensiv Kirby
Vanessa Kirby (som vi har sett skina i The Crown och Mission: Impossible) är definitivt filmens starkaste kort. Om en Oscar-kategori skapas för ”Mest autentiska förlossning” kommer hon att stå först i kön. 31-åringen är fenomenal i sin tolkning av den komplexa huvudpersonen, vars liv faller i spillror. Äkta, naturlig, övertygande och intensiv är ord som beskriver hennes starka skådespelarprestation.
Hollywood-vilden (som för närvarande kämpar med anklagelser om misshandel), Shia LaBeouf gör också väl ifrån sig i Pieces of a Woman. Som en slags grov version av Lufsen övertygar han med sitt opolerade utseende och rättframma dialog. Vi kan känna igen oss i lusten att reagera utagerande och högst mänskligt – men tyvärr får han oförtjänt lite skärmtid.
Balansgång
Det är en svår balansgång Mundruczó och Wéber (manusförfattaren) har gett sig på, i en balansgång mellan mellanmänsklig dramatik och social pornografi. Ibland blir det så intensivt, och nästan obehagligt, att det kan tippa över. I synnerhet är skildringen av svärmodern, och hennes ibland absurda handlingar, blir väl sökta och kraftigt överdrivna. Här avlägsnar vi oss från filmens autentiska och dokumentära stil.
För mycket tid spenderas på kampen, och den efterföljande rättegången, mot den förtvivlade barnmorskan. Här förlorar Mundruczó fokus, och filmen tempo, eftersom vi hamnar i en onödigt haltande dramaturgi. Den genomgripande, överdrivna symboliken kunde också med fördel vara mer nedtonad och subtil.
Pieces of a Woman är en utomordentligt stark (och dyster) film, och ännu en spik i kistan för biografernas framtid. Om streamingföretagen kan produceras såna här ”smala” kvalitetsfilmer, vad ska vi då ha de traditionella filmbolagen och distributionen på biografer till?
Obekväm, skrämmande, dramatisk och med suveräna skådespelare kommer du säkert ihåg Vanessa Kirby & Co långt efter eftertexterna! 4 starka stjärnor.
Fakta:
• Netflix
• Premiär: 7 januari 2021
• Regi: Kornél Mundruczó
• Med: Vanessa Kirby, Shia LaBeouf, Ellen Burstyn, Iliza Shlesinger, Benny Safdie, Sarah Snook, Molly Parker
• Genre: Drama
• Land: USA
• År: 2021
• Tid: 2:06 h.
• Betyg: 4