Få filmer har satt större fotavtryck på filmhistoriens glittrande CV än Mario Puzos och Francis Ford Coppolas episka maffiatrilogi om den sicilianska Corleone-familjen. Gudfadern satte en standard för samtliga påföljande maffia- och kriminalfilmer, samt tonen för porträttering av familjedynastier i serier och på film.
När det nu är 50-års-jubileum släpps filmerna i 4K-kvalitet, med nyrestaurerat ljudspår, sagolik bildkvalitet, samt en rad små och större förbättringar i både klipp och dramaturgi.
Aldrig har du fått ett bättre erbjudande (som du inte kan avslå).
Mario Puzo’s The Godfather: Part I
I karga 1901 ankommer en förskrämd liten vekling som italiensk migrant till lovande Ellis Island i New York.Föräldralöse Vito Andolini har flytt från en blodig maffiauppgörelse på idylliska Sicilien. Han kommer från byn Corleone, vilket leder till att immigrationstjänstemannen helt enkelt ger honom ”Corleone” som efternamn.
Den ivrige 14-åringen använder ungdomstiden till att skaffa sig ströjobb i New Yorks mer lugubra kvarter, Hell’s Kitchen, och kommer i kontakt med folk som ”skyddar” alla de nyanlända entreprenör-immigranterna; självklart för en liten slant i dollar. Så avgörs hans väg i livet.
Vi följer Gudfadern, Don Corleone (ikoniske Marlon Brando), hans tre söner och deras maffiaregim i New York precis efter andra världskriget. Den yngste sonen Michael (Al Pacino) kommer hem som krigshjälte, och en klar överbevisning om att han inte på något sätt önskar vara involverad i sin fars verksamhet – eller liv – utan istället ser han fram emot en lugn, civil och laglig, tillvaro tillsammans med sin Kay (Diane Keaton). Men ödet vill något annat…
Fejden om kontrollen över New Yorks illegala marknad – då i synnerhet narkotika – tilltar, och spänningen stiger mellan de rivaliserande maffiafamiljerna. Efter att Michael tar livet av en korrumperad polisman (Sterling Hayden), för att säkra Corleone-familjens inflytande, och ”lag”, måste han fly i exil till Sicilien tills situationen har lugnat ner sig.
Filmen är full av framträdande prestationer från skådespelare som producenten egentligen inte ville ha med: så klart först och främst Marlon Brando, men även Al Pacino – som här får sitt absoluta genombrott.
Gordon Willis levererar dystra och vackra bilder, Nino Rotas gripande musik har den riktigt ikoniska, ljuvligt italienska prägeln, och unge Coppolas regi är helt enkelt praktfull. 6 klassiker-stjärnor!
Mario Puzo’s The Godfather: Part II
Uppföljarfilmen är i grund och botten en ren fortsättning av originalfilmen, och heter då också passande nog ”Part II”.
Detta är huvudsakligen Al Pacinos film, där han som efterföljande Gudfar av pater familias, Vito, nu i allt större grad dras in i familjedynastin, och transformeras som människa; både i (det hänsynslösa) affärslivet, men också som familjefar.
Filmen ger i tillägg rikligt med pittoreska återblickar på Vito Corleones uppväxt och ungdomstid, porträtterat av en purung, italiensktalande, Robert De Niro.
Filmen återvänder hela tiden till hans unga liv via återblickar, och det är så vi lär känna hans söner: temperamentsfulle Sonny (James Caan), Michael och Fredo –som blir denna films huvudpersoner, ”adoptiv”-sonen Tom (Robert Duvall), samt den bångstyriga dottern Connie (Talia Shire).
För övrigt är Del II en långt rikare film än ettan, som i det stora hela koncentrerade sig på den intima familjesfären. Här har Coppola haft råd till stora gatubilder från tjugotalet och folkmassor i Little Italy, han tar oss med till Las Vegas (med en blomstrande casino-verksamhet) och ett sjudande Kuba. Alldeles centralt står Michael, som fullständig övertar sin fars roll som suveränt, egenrådigt familjeöverhuvud.
Gudfadern: Del II är de blodiga komplottens film, så många att vi bitvis närmast inte förstår vem och varför någon likvideras. Michael distanserar seg helt och hållet från hustrun, Kay, och lider – gradvis eskalerande – av en sorts sjuklig förföljelsemani som till slut leder till det definitiva slutet för kontakten med lillebror, Fredo. Våldet finns där hela tiden, tidvis mycket explicit, dock aldrig spekulativt.
Del II har nog, på grund av budget och storlek, blivit en mer flytande och mindre stram film än ettan, men ändå – vilka superba kvaliteter! Rollerna har tilldelats strålande skådespelare av alla dess slag. Al Pacino är strålande i huudrollen, men vi glömmer heller inte John Cazale som den oduglige brodern Fredo eller insiktsfulle Duvall. 6 solklara stjärnor!
Mario Puzo’s The Godfather, CODA: The Death of Michael Corleone
Tredje filmen i sägnen om Corleone har alltid varit styvbarnet i ”familjen”, och en populär slagpåse för många filmkritiker. Inte minst har Sofia Coppola fått genomgå för sin insats som Michaels dotter, Mary.
Det skulle gå hela 16 år mellan Del II och uppföljaren. Originalversionen av Del III kändes från början också lite ”frånkopplad” från de två första filmerna; trots att Coppola, och Paramount, lyckades samla ihop närmast hela originalcasten till uppföljaren.
Det är då också på Del III (som nu har döpts om till: Mario Puzo’s The Godfather, CODA: The Death of Michael Corleone) som Coppola har gjort de största ändringarna. Både slutet och (inte minst) början är helt nya, och många scener är ombytta, samt att speltiden har klippts ner med 13 minuter. Den framstår nu som en mycket bättre, tajtare och mer fullkomlig film.
Michael har nu blivit en gammal man, han har fått diabetes och de flesta av hans vänner, inklusive (dessvärre!) Tom Hagen, har dött. Dottern Mary har vuxit upp och den distanserade sonen bryter med sin far för att bli operasångare. Dessutom har Don Corleone fått nya fiender, så som Eli Wallach och Joe Mantegna. På sidolinjen luskar den äreslystne brorsonen Vincent (Andy Garcia); lika hetslevrad som sin far Sonny.
Sista delen av Mario Puzos berättelse om Gudfadern börjar, i denna version, med en Michael som nu tänker mycket på vad som kommer finnas kvar efter honom när familjen ska få sitt arv utdelat. Hans största önskan, och drivkraft, är nu att bli aktad, laglydig och klippa alla band till maffian. Lättare sagt än gjort; särskilt när han dras in i ett smutsigt, konspiratoriskt spel med självaste påvemakten i Vatikanen.
Del III har blivit berättelsen om den ångrande syndare, han som vill göra allt bra igen och bara driva laglydiga affärer, något gamla ”vänner” från gangster- och casinoverksamheten inte alls gillar. Dock är hans syster Talia Shire trofast och exfrun Diane Keaton har nästan förlåtit allt ont som varit.
Men Michael slår sig ihop med Vatikanen, blir utsedd till Commendatore av påven, biktar sig, och så: ber om förlåtelse (!). Den stora planen är att köpa majoriteten av Vatikanstatens gigantiska fastighetsverksamhet. Här, som i de föregående filmerna om Gudfadern, finns det paralleller till vad som verkligen har hänt.
Även epilogen blir blodig, med en verkligt strålande siciliansk punkt där Gudfaderns son ska debutera på scenen i operan Cavalleria Rusticana. En praktfull premiär som blir ganska blodig, både i kulisserna och efteråt. Det som presenteras är aningen brutalt, men våldet utförs hela tiden med en logisk, nästan temperamentslös konsekvens. Här kan du både se fram emot, och även bäva en smula, inför en fabelaktig prestation utförd av Pacino – som i det stora hela är en god filmisk upplevelse. Även en småtvekande, och något osäker Sofia Coppola (som på kort varsel ersatte Winona Ryder), framstår i efterhand i ett nytt, och klädsamt, ”förlåtande” ljus – som matchar hennes rollkaraktär mycket väl.
Återblickarna ger filmerna djup och bakgrund för vad som sedan hände i utvecklingen av den amerikanska maffian, och de två originalfilmerna. Och tro inte (längre) på ryktena om att den tredje filmen är en besvikelse. Den nyreviderade versionen av filmen premieras med 5 stjärnor.
Ett mycket omfattande extramaterial
Det har gått 10 år sedan Paramount gav ut Blu-ray-boxen med The Godfather – The Coppola Restoration, och med 50-års-utgåvan som nu finns på marknaden tar de filmerna till en ny nivå!
Först och främst, och det viktigaste, är den otroligt omfattande restaureringen av bild- och ljudkvaliteten.
Coppola har själv varit involverad i restaureringen, och kommer då också med ett kort intro till var och en av filmerna. Det har varit en grundlig process som ska ha tagit över tre år. Tusentals timmar har gått till färgkorrigering för att säkra att filmerna ser korrekta ut i 4K-upplösning och HDR. Filmerna finns tillgängliga både i Dolby Vision och HDR10-format. Och tro oss på vårt ord: Vi har aldrig (!) sett filmer från 1970-talet som ser så bra ut; och trots att de har restaurerats så har de behållit sin säregna tidskolorit.
Ljudformatet är Dolby TrueHD 5.1, eller ett nyrestaurerat monospår. Vi föredrar surroundspåret, som är klart, koncist och tydligt; med både djup, rik mellanton och ett exemplariskt tydligt dialogspår.
Trilogin kommer antigen i en ”ordinär” box, eller en exklusiv samlarbox-utgåva, som båda innehåller de tre filmerna, samt Coppolas nyredigerade utgåva av Del III. I tillägg bjuder boxen på mer extramaterial. Special Limited Edition innehåller också tre bildtryck, och en bok som är exklusiv for denna utgåva.
I tillägg till filmerna i 4K får du också samtliga filmer på Blu-ray, samt rikligt med intressant bonusmaterial som bland annat löpande kommentarspår av Coppola som detaljerat klarlägger allt du kan tänka dig att få veta om klassikerna, fyra kortfilmer, en mycket omfattande dokumentär om trilogins påverkan på filmhistorien, trilogins brokiga uppkomst, restaureringsprocessen, stills, med mera.
OBS! De nya, remastrade och omklippta, versionerna av filmerna finns nu även tillgängliga för streaming via Paramount+, men, streamingtjänsten erbjuds tyvärr inte i 4K-kvalitet. Så här är det fysiskt format som gäller. Gudfadern-trilogin, 4K UHD är ett absolut måste i alla seriösa filmsamlingar! Till boxen som helhet ges 6 solklara klassikerstjärnor. Detta kan du inte missa!
PS! På Paramount+ kan du (från den 29 april) streama den nya serien The Offer, som skildrar den krävande inspelningsprocessen kring Del I och II av Gudfadern-filmerna. Miles Teller, Matthew Goode, Juno Temple och Giovanni Ribise har huvudrollerna i doku-dramaserien.
Fakta:
- 4K UHD BD / Paramount+
- Release: 21 mars 2022
- Regi: Francis Ford Coppola
- Med: Marlon Brando, Al Pacino, Robert De Niro, Andy Garcia, James Caan, Talia Shire, Robert Duvall, Diane Keaton, Sofia Coppola, Bridget Fonda, John Cazale
- Genre: Krim
- Land: USA
- År: 1972 / 1974 / 1990
- Tid: 8:53 (2:55 / 3:21 / 2:37)
- Betyg: 6 / 6 / 5
Bästa filmen jag sett är Gudfadern.