En del kameror är som kraftfullt motoriserade sportbilar. De passar långtifrån alla, men många drömmer om dem.
Ta till exempel Nikons flaggskeppskameror som ända sedan 1959 har varit något av det allra tuffaste man kan hänga runt halsen. Om man är fotograf. Eller Dennis Hopper. Sällan har en fotograf sett coolare ut än Hopper som fotojournalist i Coppolas ”Apocalypse Now” med Nikon F-kameror dinglande på bröstet.
Vad inte många känner till är att Hopper var en duktig fotograf. Hade han levt i dag skulle han säkert ha gillat Nikons nya flaggskepp: D5.
Kameran är byggd för fotografer som lever av att föreviga sport, vilda djur eller annan action där en blixtsnabb kamera måste uthärda hårda förhållanden i åratal innan den måste bytas ut. Kort sagt: något för proffs och erfarna fotografer som inte klarar sig med någon annan kamera.
Nikon D5 ställer upp i en smal klass men måste klara av krävande discipliner som få andra behärskar. Precis som Canon EOS 1Dx Mark II och Leica SL. Kameror som är byggda för action och spänning, för att uttrycka saken milt. Nikon har därför gått grundligt tillväga, att tillfredsställa proffs är inte gjort i en handvändning. D5 är i första hand gjord för fotografer som behöver en arbetshäst ute i fält, i djungeln, på idrottsarenor eller racerbanor, inte i lika hög utsträckning för mode, studiofoto eller landskap. Då passar det bättre med den extrema upplösningen i Nikon D810, Canon EOS 5DsR, eller Sony a7r II.
Fulländad ergonomi
Trogna Nikon-fotografer känner igen sig omedelbart när de plockar upp D5 för första gången. Den har i stort sett knappar och rattar på samma ställen som föregångaren D4s. Programväljaren har flyttat till vänster om prismahuset, en extra programmerbar knapp har hittat till framsidan (nås med långfingret på höger hand) och en extra programmerbar knapp sitter på baksidan. Sådana små men praktiska förändringar finns det fler av. Till exempel en särskild ISO-knapp. Det var på tiden, Nikon …
Tekniska förbättringar
De största förändringarna sitter under det vädertätade skalet. En ny fullformatsensor med 21 megapixlar och vansinnigt hög ljuskänslighet upp till ISO 3,28 miljoner (nej, det är inget tryckfel), 12 bilder/s med autofokus mellan varje bild – 14 bilder/s med AF bara i första bilden – och seriefoto med 200 bilder i taget. Med 14-bitars råfiler! Jag skojar inte. Så hög hastighet kräver visserligen att du beställer kameran med dubbla kortplatser för XQD-minneskort. Det går också att beställa den med dubbla kortplatser för Compact Flash, för dem som föredrar det och inte behöver lika extrem bildhastighet eller så långa bildserier.
För att få allt det här att fungera har Nikon tagit fram en ny bildprocessor, spegelmekanism och autofokusmodul. Den senare har 153 fasdetekterande sensorer (känslighet ned till –3 EV, –4 i punkten i mitten) fördelade över stora delar av bildytan och hela 99 av dem är kryssensorer. 55 av dem går att välja och gruppera. Till exempel när man tar porträttfoton och bara behöver en klunga aktiva sensorer på modellens ansikte.
Actionfotografer kan aktivera 3D-spårning som automatiskt väljer vilka fokussensorer som ska följa motivet så fort det förflyttar sig.
I kombination med en 180 000-punkters RGB-ljusmätning som är programmerad för att analysera motivet ska detta ge knivskarpa och korrekt exponerade bilder även i de mest extrema situationer – och ljusförhållanden. Och efter drygt 650 bilder med D5 finns det inga skäl att tvivla. Jag tror inte jag har testat någon mer pricksäker kamera när det gäller exponering. När det gäller fokusprecision är det jämnare, för här är Canons EOS 1Dx Mark II fullt i klass.
Miljontals ISO
Med en ljuskänslighet uppskruvad långt bortom Sonys rekord på ISO 409 000, till svindlande 3,28 miljoner, snackar vi verkligen om mörkrets furste. Men som vi strax ska se har det en avigsida av obehagligare sort.
Låt oss inte förglömma några av de viktigaste nyheterna. Som 4K-video för första gången i en spegelreflex från Nikon. Ett välkommet tillskott för fotografer som jobbar med både stillbilder och videoproduktion. Av den anledningen har kameran också mikrofoningång, hörlursuttag och en särskild knapp för inspelning bredvid utlösarknappen. Precis som med stillbilder finns det många och bitvis omfattande inställningsmöjligheter. Autofokuskalibrering tillhör det mest obskyra, men mer praktiskt än man tror på en spegelreflex som kanske ska användas med betydligt fler olika objektiv än en vanlig amatörkamera.
4K-begränsningar
Men tillbaka till 4K-video. Nikon-kameran har sina begränsningar. Inspelningstiden är tre minuter åt gången i full 4K-upplösning och kameran använder ett 1,5x-utsnitt av bildsensorn, vilket innebär att 50 mm plötsligt får 75 mm effektiv brännvidd. Det finns fler inskränkningar, till exempel 8-bitars komprimering av video, avsaknad av översampling och ingen fokusmarkering med manuell fokusering. Däremot är kvaliteten från 4K definitivt tillräckligt bra för många produktioner, men jag kan inte se framför mig att D5 kan ersätta en 4K-videokamera helt och hållet när den har så många begränsningar. Man kan dock undvika dem delvis genom att koppla in en extern inspelare via HDMI-utgången.
Wifi? Då behöver du en extern sändare, som är extrautrustning.
Det finns mycket mer vi hade kunnat berätta om Nikon D5, som att den är stor, tung och att batteritiden är närmare 4 000 bilder. Per laddning. Men sådant kan man läsa sig till i broschyrer. Där är det dock svårare att få en känsla av hur kameran är att använda, så låt mig beskriva det närmare.
Jo, D5 är stor och tung, men den är också välbalanserad och vilar fint i handen. Ergonomin är precis som i alla Nikons mer påkostade kameror (från D600 och uppåt) enastående och en särskild ISO-knapp är bannemej på tiden. Bortsett från en uppsjö av knappar lägger man fort märke till hur snabb kameran är. Inte bara hur snabbt den reagerar utan hur blixtsnabbt den fokuserar, nästan utan att ge ifrån sig minsta ljud, och hur fenomenal bildhastigheten är. Flera serier med 12 bilder/s gav mig inte en – inte en enda! – oskarp bild av rörliga motiv. Det är en bragd få kameror lyckas med.
Extremt ljuskänslig
Så reaktionsförmågan och fokusprecisionen går inte att anmärka på. Riktar vi blicken mot bildkvaliteten så finns det både positiva och negativa resultat som ska belysas. Fast det är klart, det är i dåligt ljus som Nikon anser att D5 briljerar. Vad ska man annars med ISO-känslighet på mer än tre miljoner till?
Låt oss ta det lite vackert till en början, för jag känner inte till några fotografer som använder mer än ISO 6400, någon sällsynt gång emellanåt 12800. Upp till ISO 6400 går det knappt att se någon skillnad på Nikon D5, Sony A7s II och Canon EOS 1Dx Mark II. Jämför man med Leica SL så är brusomfånget lika högt redan vid ISO 3200, så ur det perspektivet befinner sig D5 definitivt i toppen.
Men tittar vi på bildfiler från ISO 51 200 så är Canon-bilderna mer grumliga och Leica-bilderna är nästan bara gröt (ISO 50 000). Fortfarande klar ledning för Nikon, alltså. Vid ISO 409 200, som är max för Canon- och Sony-kameran så faller EOS 1Dx igenom alldeles medan filerna från Nikon- och Sony-kameran kan räddas under efterbehandlingen. Fast bara delvis, för detaljerna är nästan utsuddade och färgbruset är så massivt att bilderna aldrig kan bli perfekta.
Hur är det på högre ISO-värden, då? Konverterar man bilderna till svartvitt är bildkvaliteten som förväntat mycket hög, med ytterst bra detaljskärpa och användbart – men inte klassledande – dynamiskt omfång. Just på detta område upplevde vi att Leica SL var bättre, men D5 är i topp igen när vi tittar på färgåtergivningen. Delvis på grund av Expeed 5-processorn och den finkänsliga RGB-ljusmätningen, vilket man ser på obehandlade råfiler (14-bitars TIFF och NEF) men även i JPEG-bilder.
Under alla omständigheter är detta synliga framsteg för fotografer som ersätter en D3s eller en D4s, och tillsammans med D5:s superba hastighet och användbarhet råder det ingen som helst tvekan om att många yrkesfotografer och angelägna amatörer kommer att tjäna mycket på att inhandla en Nikon D5.
Vår åsikt
Befinner man sig på översta hyllan så är fallhöjden stor. Nikon ska tillfredsställa en liten men kräsen kundkrets med sin D5 och det är jag säker på att de lyckas med. De vinner måhända inte allas hjärtan – och plånböcker – för 4K-användbarheten kunde ha varit bättre. Men bildhastigheten, fokusprecisionen och den förträffliga ergonomin går inte att klaga på. Detsamma kan sägas om bildkvaliteten, som även om den inte flyttar några gränser ändå är mer än nog för att hålla kvar Nikon i proffskamerornas tätskikt.
Uppdatering
Sedan testet utfördes har Nikon uppdaterat flera av funktionerna i en programvaruuppdatering.
Firmware C: Ver. 1.10 förbättrar fyra av kamerans egenskaper betydligt. Bland annat utökas inspelningstiden för film, inklusive 4K UHD-video, och flimmerreduceringen förbättras i stillbilder. Dessutom läggs fler ytterligare uppdateringar till i den nya uppdateringen.
När man filmar med D5 kan man numera fortsätta filma i upp till 29 minuter och 59 sekunder, oavsett bildstorlek/frekvens och filmkvalitet. Detta gäller även i 4K UHD (3840 x 2160) där maximal längd tidigare var begränsad till 3 minuter. I praktiken lagras sammanlagt 8 filmfiler på upp till 4 GB vardera.
Elektronisk bildstabilisator
D5 har nu även elektronisk bildstabilisering (VR) vid videoinspelning med hjälp av FX- och DX-baserade bildfält (för HD och full HD-video). Detta minimerar effekterna av kameraskakningar horisontellt, vertikalt eller när objektivet roterar (runt dess centrum). Detta är användbart när man filmar utan stabiliserande hjälpmedel, till exempel stativ, om man inte har tid eller får plats med att använda den typen av stöd. När funktionen används tillsammans med NIKKORs optiska VR-teknik blir effekten ännu större.
Stillbilder
För att minimera variationerna i exponering, vilket till exempel kan inträffa om man fotograferar i lysrörsbelysning, har D5 nu även flimmerreduktion när man tar stillbilder. När funktionen är aktiverad registrerar kameran toppar i ljusnivån och justerar automatiskt slutartiden an aning för att ge en jämn exponering och färgåtergivning.
Dynamiskt AF-omfång ger fotografen en möjlighet att få bra skärpa även om motivet för ett kort ögonblick lämnar vald fokuspunkt, genom att använda information från omgivande punkter. Förutom befintliga 25-, 72- och 153-punkters alternativ har D5 nu även ett dynamiskt AF-område med 9 punkter som är effektiv när man vill fokusera på ännu mindre delar av ett rörligt motiv.