Focal är en av ett fåtal högtalartillverkare som har modeller både i budgetklassen och ända upp till 1,5 miljoner (!) för ett par. Man skulle därför kunna tro att allt nytänkande sker i de dyrare modellerna för att så småningom låta en fattigmansvariant av tekniken smitta av sig ner till de billigare undermodellerna. Tänk så fel man kan ha.
Lin-membran
För till den nya Aria-serien har Focal forskat länge och intensivt med att använda flätat lin som membranmaterial. Förutom att vara rikligt förekommande, och därmed billigt, har lin fördelen att vara självdämpande och sägs dessutom vara ungefär lika starkt som det skottsäkra materialet Kevlar. Eftersom fibrerna är ihåliga är masstätheten bara hälften så hög som hos glasfiber. Lätta membran är som bekant snabba membran. För att förbättra styvheten har Focal valt att klä membranen med ett tunt lager glasfiber på fram- och baksidan.
Nu diskant
Diskanten är också ny. Precis som alla Focals diskanter är den av typen inverterad dome, vilket ska ge en jämnare spridning och alltså ett mer balanserat ljud utanför ”sweetspot”. Nyheten är att upphängningen är gjord av Poron, ett material som absorberar 90 procent av all påverkan och på så sätt har en bättre kontroll över magnetsystemets rörliga delar. Detta ska tredubbla reduktionen av förvrängningen där människoörat är som allra känsligast (2–3 kHz), vilket ger en renare, mindre ansträngd återgivning av musiken.
Läs också: Så här placerar du högtalarna.
Öppen ljudbild
Det var teorin. Som inte alltid stämmer överens med hur saker och ting är i verkligheten. Lyckligtvis stämmer det för Focal, som enkelt väcker Eva Cassidy till liv med hennes gåshudsframkallande version av Stings ”Fields of Gold”. Hennes röst står helt naken, bara ackompanjerad av försiktigt plinkande gitarr. Och Focal får fram allting på ett mycket bättre sätt än billigare högtalare.
Diskanten är som i alla Focals högtalare en inverterad dome som ska ge bättre spridning och balans när man sitter bredvid sweetspot.
Ta till exempel B&W 685 S2, vinnaren i vårt grupptest av billiga stativhögtalare i aprilnumret. Välbalanserade, javisst, och finkorniga och upplösta jämfört med sina rivaler i samma prisklass. Men Aria 906 går ett steg till. Cassidys röst kommer fram längre i rummet, den står mer precist i centrum och klangen breder ut sig på ett sätt som fullständigt kör över B&W-högtalarna.
Focal-högtalarna har ett klockrent mellanregister som man lätt kan få betala mycket mer för från andra märken. Och där äldre Focal-högtalare har en tendens att dra mot det lite hårda i diskanten så är Aria 906 rundare och mer behaglig, men skiner ändå blankpolerat och upplöst. Trumvispar är krispiga och klockrena, utan att bli vassa.
Stor bas
Basen är ett kapitel för sig. För det första känns den djupare än specificerade 50 Hz. Högtalarna tål att stå en bra bit från bakväggen utan att kännas tunna, jag fick faktiskt bäst resultat med 70 centimeter från väggen till bakplattan. Som jämförelse bör B&W 685 S2 stå närmare, ungefär 40 centimeter från väggen. Utan basförstärkning från väggen låter Focal-högtalarna mycket renare i basen. Fler klangstrukturer kommer fram från basgitarrer och att högtalarna klarar basen på egen hand ger dem dessutom en bättre förutsättning för att paras ihop med en subwoofer som tillför äkta djupbas. Det är som bekant bristen på djupbas som är stativhögtalarnas största kompromiss.
Originalstativen matchar perfekt, högtalarna sätts fast med skruvar.
Men kan du leva med enbart mellanbas så har Aria 906 det i rikliga mängder. Och det gör dem underhållande att lyssna på, även om hiphop står på spellistan. Hör bara på ”King Kunta” av rapparen Kendrick Lamar. Rytmerna sitter fint, samtidigt som den här musiken i normala fall inte är bortskämd med en sådan här röståtergivning och klarhet i ljudbilden.
Focal-högtalarna har mycket mindre egenklang än de billigare B&W-högtalarna, det är uppenbart när jag sätter på musik som jag själv har varit med om att mixa. Vi mixade Staal-albumet ”Rambokniv” på ett par Genelec 8260A-monitorer som kostar drygt 80 000 kronor per par. Och även om skivan låter olika på olika högtalare så är Focal Aria 906 en av de stativhögtalare som kommer närmast ljudbilden vi försökte skapa. Minus djupbasen, så klart.
Svagheter?
Har högtalarna då någon akilleshäl? Egentligen inte. Ljudbilden är mycket välbalanserad, upplöst och rytmisk. Lägg därtill en behaglig impedans på 8 ohm i kombination med en hög känslighet på 89,5 dB så att du kan spela lika högt med en 25-watts förstärkare som du behöver 100 watt till med konkurrenterna, som ofta ligger runt 85 dB.
Tar vi däremot de lite dyrare KEF LS50 så har de ett ännu mer distinkt centrum i ljudlandskapet, tack vare sina koaxiala element. Och medan är basen är både generös och har bra klang hos Aria 906 så är responsen ännu snabbare hos KEF LS50. De rullar också av så tidigt som 79 Hz och har alltså sina egna svagheter. Då passar nog Dynaudio Excite X14 bättre att jämföra med. Även de har en mycket välbalanserad klang. Men Focal har mer engagerande energi längre upp i mellanregistret och återigen behöver Aria 906 betydligt mindre förstärkarkraft för att engagera.
För att undvika missförstånd: förstärkaren jag har använt mest är Hegel H160 som kostar 25 000 kronor och lämnar 2 x 150 watt. Men även den digitala NAD D7050 för 7 500 kronor och 2 x 50 watt har fått spela. Också den får fram skillnaderna, fast inte i samma utsträckning eftersom den inte har samma upplösning. Poängen är att Focal-högtalare är en smula krävande när det gäller elektroniken.
Läs också: Test av 5 streaming-förstärkare.
Slutsats
I Aria har Focal bland annat satsat på basmembran av flätat lin. Och om resten av högtalarna i serien är lika lyckade som kompaktmodellen 906 så har vi mycket att se fram emot. Aria 906 spelar lekande lätt, den har en ovanlig klarhet från mellanregistret och uppåt och ljudlandskapet är oerhört stort och breder ut sig i rummet. Basen är generösare än vi är vana vid från sådana högtalare och de tål att stå en bit från väggen – en fördel för att få en så naturlig basåtergivning som möjligt. Lägg därtill att högtalarna är en av de mest lättdrivna i klassen, så har du en av våra klaraste rekommendationer på ett bra tag.
Klicka här för att ta en snabb guidad visning runt i Focal-fabriken i St. Etienne i Frankrike.
Focal Aria 906 börjar på 7 500 kronor för ett par i valnöt. Svart högglans kostar 9 000 kronor. Vårt testexemplar i högglans ser oerhört läckert ut i kontrast mot det gråbruna lin-membranet. Vi testade på specialanpassade stativ som kostar 3 000 kronor per par. Eftersom de är ihåliga bör de fyllas med sand, även om det inte nämns i bruksanvisningen. Läckra är de i alla fall, och både gummifötter och piggar (spikes) ingår. Högtalarna sätts fast i stativen med skruvar.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser