Om du tillhör typen som faller för frestelser lätt och ligger i riskzonen för att hamna på Lyxfällan där snusförnuftiga ekonomer frågar ”hur tänkte du?” så rekommenderar vi att du inte fortsätter att läsa. I så fall kan det gå illa för hushållsbudgeten det närmaste året. En 120-tums 4K-bild är nämligen inte att leka med, den kan framkalla akuta måste-ha-tendenser.
De flesta hemmabioentusiaster är överens om att ett särskilt rum, en särskilt anläggning, en filmduk och en riktig projektor är vad som behövs för att återskapa biokänslan hemma. Och för många av dem symboliserar en 4K-projektor den ultimata hemmabion. Den gnistrande bildskärpan och de extra detaljerna som 4K-formatet innebär är bokstavligt talat som gjorda för att ses i storformat. 4K-projektorerna introducerades nämligen först i professionella sammanhang när världens biografsalonger skulle digitaliseras och filmrullarna byttes ut mot hårddiskar. Det digitala 2K-formatet bedömdes snabbt vara tekniskt underlägset analog 35 mm-film. Alltså behövdes det skarpare ammunition för att övertyga biobranschen om att byta ut sina gamla trofasta filmprojektorer. Och vips! så var det digitala 4K DCI-formatet (Digital Cinema Initiative) ett faktum. Allt fler filmer spelas numera in i 4K-formatet.
I dagsläget är Sony en av ytterst få tillverkare som levererar den här typen av projektorer för hemmabruk, men med prislappar från nästan 100 000 upp till 200 000 kronor har de inte direkt varit något för vem som helst. 4K-formatet ställer högre krav på projektorn, tekniken måste uppgraderas både när det gäller optik, mekanik och lampa, och det kostar nödvändigtvis pengar.
Med sin nya VPL-VW300ES har Sony dock lyckats kapa kostnaderna en smula. Prislappen på 70 000 kronor innebär att detta är den billigaste 4K-projektorn på marknaden i dagsläget. Inget direkt fynd kanske, men ändå ett steg närmare en realisering av drömmen för de mest inbitna hemmabiofantasterna som gladeligen offrar både resultatbonus och semesterersättning i jakten på den bästa bildkvaliteten.
70 000 kronor för en projektor är tveklöst mycket pengar, men vad kostar en 120-tums 4K-TV? Garanterat tio gånger så mycket – om du kan hitta någon – och den måste tämligen säkert levereras med lyftkran! TV-priserna stiger snabbt när skärmarna växer i storlek och till och med en 85-tummare från Sony ligger runt 200 000 kronor. I sådana sammanhang känns en projektor förnuftig.
Användning och finesser
Den nya modellen ska täppa till glappet mellan Sonys highend-4K-projektorer och billigare Full-HD-modeller som VPL-HW55ES. I likhet med andra Sony-projektor bygger VPL-VW300ES på företagets SXRD-teknik, som är känd för sin oerhört fina ljusstyrka och kontrast i kombination med korrekt färgåtergivning. Den har också välkända finesser som Motionflow-rörelseutjämning och 4K Reality Creation som skalar upp HD-video till snudd på 4K-kvalitet. Det senare är speciellt viktigt eftersom det mesta av filmmaterialet fortfarande bara finns i vanlig HD.
VPL-VW300ES stöder även de senaste anslutningarna HDMI 2.0 (begränsat till YCbCr 4:2:0/8 bitar) och HDCP 2.2 för att vara någorlunda förberedd för framtida videostandarder som 4K-Blu-ray. Projektorn har ett helt motorstyrt objektiv med 2,06x zoom och stor Lens Shift. En inbyggd RF-3D-sändare gör den enkel att synkronisera med 3D-glasögon. Några sådana ingår dessvärre i kartongen utan måste köpas löst för ungefär 700 kronor styck.
Där budgetmodellerna HW40 och HW55 får nöja sig med manuell linsjustering har VW300-modellen elektronisk vertikal/horisontell Lens Shift, fokus och zoom, vilket gör den till rena drömmen att ställa in. VPL-VW300ES är i grund och botten en nedbantad version av VPL-VW500ES, som vi redan testat. Det är främst avsaknaden av dynamisk iris (ljusöppning), Lens Memory (lagring av linsens inställningar) och automatisk kalibrering som skiljer den från storebror. Nytt i den här modellen är det nya spel-läget ”Low Latency Mode” som ska ger kortare input lag (fördröjning i ingången). Vi uppmätte detta till 36 millisekunder.
Bildkvalitet
Detta är den första 4K-projektorn som undertecknad testar och efter att ha levt med Full-HD-lillebrodern HW40ES under en längre tid så är övergången tämligen stor! Även om den lilla Sonyn är en strålande budgetprojektor så kommer den lite till korta på en verkligt stor duk: ljusstyrkan ebbar ut en smula och man kan skymta mönstret av bildpunkter.
Det problemet har definitivt inte Sony VW300ES. Med den fjärde Transformers-filmen ”Age of Extinction” i Blu-ray-spelaren visar Sony-projektorn att den kan göra ett fenomenalt jobb med att skala upp vanligt Full-HD-material till 4K. Medan en starkt förstorad HD-bild kan kännas lite hård, grovkornig och platt så behåller 4K-projektorn en snyggt mjuk, naturlig och djupskarp bild utan antydan till pixelstruktur, inte ens när vi blåser upp bilden till 3,3 meters bredd i Cinemascope-format. Det här är kort och gott något av det närmaste vi har kommit äkta bio!
Sony VPL-VW300ES visar omedelbart att den har kvaliteter som hör hemma i highend-klassen. Det första som slår oss är den fina ljusstyrkan. 300-modellen har visserligen en något svagare lampa än sin större 500-släkting (1500 i stället för 1700 ANSI lumen), men det är ändå tillräckligt för att fylla vår duk med lätthet. Att gå från en ljusstark TV till en projektor kan ofta vara en livlös upplevelse, men här får man en kraftig, ljusstark bild som fungerar utmärkt med dunkel belysning i rummet. Däremot tjänar VW300ES (precis som varje hemmabioprojektor) mycket på att belysningen dämpas så mycket som möjligt. Bäst resultat får man alltid i ett helt mörklagt rum, där minsta möjliga ljus reflekteras tillbaka på filmduken.
Med mediespelaren Sony FMP-X5 lyckas Sony-projektoren visa streaming från Netflix i 4K-kvalitet. Här syns knarkkungen Walter White (Breaking Bad) i aktion på storskärmen. En ”liten” 65-tummare blir liksom aldrig samma sak efteråt …
I vårt beckmörka, fast inte 100-procentigt ljuskontrollerade, testrum ser vi också var någonstans 300-modellen har sina begränsningar. Även om svärtan är påtagligt bättre än med den billigare HW40-modellen så är den fortfarande inte riktigt i klass med Full-HD-projektorn JVC X500, som vi fortfarande betraktar som kungen av svärta. Det kommer i och för sig inte som någon större överraskning, med tanke på att till och med storebror VPL-VW500ES med dynamisk iris var en aning underlägsen JVC-modellen på det här området (se Geir Nordbys test av VPL-VW500ES). Sony-modellen har däremot övertaget mot sin japanska landsman när det gäller andra bildparametrar och på bildskärpa är den naturligtvis överlägsen.
Professionell bildbehandling
Sonys TV-, proffs- och konsumentdivisioner har samarbetat de senaste åren och samlat på sig stor gemensam kunskap, vilket märks i den här projektorn. Bildbehandlingen är mycket bra, med ett par värdefulla finesser som bidrar till att öka upplevelsen utan att sänka bildkvaliteten. Ett exempel är Reality Creation, som analyserar HD-bildmaterialet och lägger till extra detaljer under uppskalningen till 4K. Rörelseutjämningen i True Cinema-inställningen fungerar också överraskande bra genom att ge mjuka rörelser utan att det känns onaturligt. I rörelser är skärpan imponerande bra, speciellt med tanke på att bilden nästan fyller hela vårt synfält! Allt detta bidrar till att göra filmillusionen mer naturtrogen.
Sony 4K streaming box
I samband med testet fick vi låna Sonys nya streaming-box FMP-X5, en separat mediespelare som ger tillgång till strömning via nätet (Netflix) och videoavspelning via USB. Detta är samma box som Sony tagit fram för att uppgradera sina 2013-TV-modeller med HEVC och ger projektorn ett par praktiska ”Smart TV”-funktioner. 4K-boxen är en simpel historia med separat strömförsörjning, USB-ingång, två HDMI-utgångar (till både hemmabioförstärkare och projektor) samt fjärrkontroll. Vi kopplade den till internet med nätverkskabel, vilket rekommenderas för att anslutningen ska bli så stabil som möjligt.
Med 4K-boxen inkopplad kommer vi åt Netflix i 4K-kvalitet. Som många läsare säkert har uppfattat är 4K-tillgången fortfarande begränsad till ett fåtal serier (House of Cards och Breaking Bad, den senare alla fem säsonger). Man får alltså snabbt slut på material att titta på. Däremot är man säker på att kunna titta på nytt 4K-material så fort Netflix lanserar ett bredare sortiment, vilket de säkert kommer att göra under 2015.
Vi var väldigt spända på att se hur en TV-serie som Breaking Bad skulle göra sig på bioduken och blev inte besvikna. Sony-projektorn gör som sagt ett mycket bra jobb med att skala upp 1080p-material. När Netflix får en tillräckligt hög överföringshastighet (högre än 15,5 Mbit/s) lägger den in en extra ”växel” och trycker upp kvaliteten till 2160. Det syns på att informationen blir ännu mer finkornig, konturerna blir skarpare och bilden får ett större djup. Det bör dock påpekas att det inte upplevs som någon mirakulös förbättring att gå från det redan uppskalade 1080p-materialt till tvättäkta 4K. Även om HEVC-videokomprimeringen uppenbarligen är mycket effektiv så krävs det högre bithastighet för att ge full utdelning.
Det fick vi tag på genom att koppla in en USB-hårddisk med olika demomaterial, bland annat inspelningar vi gjort själva med en 4K-videokamera från Sony. Med högre bithastighet och inspelningskvalitet kommer projektorn mer till sin rätt och får bättre bildskärpa och djupkänsla.
Bantad på funktioner
Trots knivskarpa bilder så är det ett par saker som hindrar oss från att falla pladask för Sony-projektorn. Den här modellen är som sagt tänkt att överbrygga glappet mellan strålande projektorer med förnuftiga prislappar som HW40ES/HW55ES och dyra 4K-projektorer som VW500ES för 100 000 kr. Men på vägen har Sony plockat bort ett par finesser som kan vara praktiska att ha för dem som funderar på en 4K-projektor.
Bristen på dynamisk iris hindrar Sony från att minska ljusöppningen i mörka scener. Därför blir den maximala svärtan – som ju är frånvaro av ljus – lite mer dunkel än med toppmodellerna och hämmar den totala kontrasten (som för övrigt uppmättes till 5770:1 i vårt testrum). Detta leder till att mörka filmscener känns plattare än de hade behövt vara. Visst, dynamisk iris kostar pengar och Sony måste naturligtvis snåla någonstans, men vi tycker ändå att de hade kunnat ta med en manuell iris-inställning så att man kunde anpassat ljusutbytet efter omgivningen.
En annan finess som har försvunnit under bantningen är Lens Memory, som gör att man kan lagra olika linsinställningar. Den här funktionen är populär bland filmfantaster som har bioduk i äkta bioformat (2,35:1, populärt kallad Cinemascope) där man använder en kombination av zoom-funktionen och/eller anamorf lins för att fylla den extra breda duken. I sådana installationer (även kallade Constant Height, alltså konstant bildhöjd) är det käckt att kunna lagra olika zoom-inställningar för att välja mellan 2,35:1 och fullskärm 16:9.
Båda dessa finesser är onekligen funktioner som hardcore-filmälskare och hemmabiofantaster uppskattar, och det är ju just de som skulle kunna tänka sig att hosta upp 70 000 för en projektor.
Kalibrering av Sony VPL-VW300ES
Sonys projektorer brukar komma välkalibrerade från fabrik, och den här är inget undantag. Under förutsättning att man har rätt mätutrustning så räcker det med ett par finjusteringar för att kalibrera fram en närmast perfekt bild enligt gällande standarder.
VPL-VW300ES har något lägre ljusstyrka än storebror VPL-VW500ES. På samma gång som den dynamiska iris-funktionen är bortplockad. Detta medför en något gråare svärta, men 300ES ser ändå bättre (mörkare) ut i svart än 500ES skulle ha gjort utan den dynamiska irisen inkopplad. Vi mätte kontrasten till 5770:1 under faktiska förhållanden (mörklagt, men inte 100 % ljuskontrollerat rum).
I den här modellen har Sony tagit bort Lens Memory-funktionen för att spara pengar. Det tycker vi är lite udda eftersom krävande processer som Reality Creation och Motionflow fortfarande finns kvar. Det handlar nog allra mest om att skilja budgetmodellen från sina dyrare syskon.
Före kalibreringen upptäckte vi att Sony-projektorn klipper signalen vid 100 % ljusstyrka, något som kan orsaka lite väl lite dynamik i bilden. Vi tyckte att det var nödvändigt att reducera detta till 94 %. Vi föredrar också att stänga av Smooth Gradient-funktionen som ger mjukare färger utan synliga schatteringar, men som har en tendens att släta över detaljer i mörka scener. Contrast Enhancer ger en subtil kontrastförbättring som vi väljer att behålla efter kalibrering, men ställer in till ”Low”.
Kalibreringen görs som vanligt med Klein K10-ljusmätare och CalMAN5-programvara. De inledande färgmätningarna visar att vårt testexemplar av VPL-VW300ES har aningen låg färgintensitet i primärfärgen blå. Detta kompenserar vi för genom att reducera gain i primärfärgerna röd och grön. Den totala färgavvikelsen mättes till något höga 4,5 men vi fick en nästan snörrät färgbalans efter kalibrering med genomsnittlig delta-avvikelse på 0,93 över hela gråtonskalan.
Sammantaget har Sony VPL-VW300ES en bild av referenskvalitet, men hämmas lite av den begränsade svärtan, som gör den mindre attraktiv för dem med särskilda biorum och breda filmdukar. Dessa skulle troligen tjäna på att välja 500-modellen och dess potentiellt bättre svärta och mer användarvänliga linsjusteringar.
Slutsats
Sony VPL-VW300ES är den billigaste 4K-modellen på marknaden hittills och gör att den utsökta bildkvaliteten hamnar inom räckhåll för fler entusiaster. Skärpan är fenomenal och få om ens någon i den här klassen kan mäta sig med projektorns förmåga att fylla filmduken med gnistrande skarpa och kontrastrika bilder. Samtidigt ställer vi oss frågan om inte Sony har bantat bort för många godsaker från storebror VPL-VW500ES: kontrasten och svärtan är en aning reducerad, samtidigt som det viktiga linsminnet har försvunnit. Det är nästan som att köpa sig en ny och fin kombibil utan att ta med skinnklädsel och dragkrok. En kortsiktig besparing som man kanske ångrar i det långa loppet.