TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Sony VPL-VW500ES

Förtrollande bra 4K-projektor

Trollar fram detaljerna i superupplöst video.

Av / 2014-06-24 - 06:00
Sony VPL-VW500ES

Ljud & Bild tycker

  • En projektor för entusiaster, med osedvanligt hög bildkvalitet. Fullständigt befriad från synliga pixlar och med en färgintensitet som är få förunnat. Ljusstyrkan är oklanderlig och framför allt med 4K-material är bilden särklassig.
  • Det finns projektorer som får fram ännu svartare svart, utan att tappa detaljer. Med vanligt HD-material är inte projektorn otvetydigt bättre än vissa HD-projektorer för halva priset. Och trots alla fina egenskaper är projektorn allt annat än billig.

Tänk dig att se Hobbit med en bild som är så naturtrogen att det känns som om draken Smaug flyger ut ur duken och sprutar in eld i rummet. En bild som är så stor och skarp att man sugs in i handlingen och glömmer var man är. Och det är UTAN 3D! För när man sätter igång 3D-funktionen är det bara att göra sig beredd på att hela tillvaron förändras och blir ett med filmen.

Och bäst av allt: du slipper höra på viskande grannar och hundratals prasslande godispåsar runtomkring dig, och störs inte av det gröna ljuset från nödutgångsskyltarna.

Högt pris
Den här gången snackar vi om en hemmabioprojektor för hundratusen kronor. Ett perverst pris kan det tyckas när man för samma pengar kan gå på bio varenda helg i nästan tjugo år! Fast då får du inte biokänsla varenda gång du sätter på en film hemma. Till historien hör också att Sony VPL-VW500ES har 4K Ultra-HD-upplösning, som har fyra gånger så högt antal pixlar som vanlig HD. Ska du ha en 65-tums TV med samma upplösning så stannar prislappen lätt på 50 000 kronor, och den bästa 84-tummaren kostar 140 000. Då verkar 100 000 inte så dyrt ändå, med tanke på att du kan blåsa upp bilden till 350 tum om du vill! Enda kompromissen är att du måste titta på film i mörker och att projektorn måste installeras en bit från sittplatsen för att du inte ska störas av fläktljud. Sony-projektorn vi testar den här gången är inte bland de mest högljudda, men med full lampstyrka är den inte heller tystast i klassen.

Ultra HD
Tvättäkta 4K Ultra-HD-upplösning betyder att Sony-projektorn målar upp en bild med 4096 x 2160 pixlar. Detta är bioversionen av 4K, som är ännu lite högre än TV-varianten (3840 x 2160). I praktiken är det då omöjligt att se pixlar eller rutmönster på duken, oavsett om källmaterialet är filmat i vanlig HD eller i 4K. Om du tittar på 4K-källmaterial kommer du även på två meters håll från en 100-tums duk att se en perfekt upplöst bild!

Mer än bara upplösning
Men en fulländad bild handlar om mer än bara upplösning. För det här priset förväntar vi oss att projektorn har en bild helt befriad från moskitobrus och andra fulheter, även när bilden rör sig fort. Snabba och långsamma kamerapanoreringar ska gå som en dans. Svärtan måste vara så djup att man kan gå ända in i de djupaste drakgrottorna, där det ska vara kolsvart men ändå finnas detaljer i skuggorna. Ljusstyrkan ska vara kraftig nog att smälla till i vitt, men utan att nyanser i moln på himlen bränner ut. Optiken måste vara av yppersta slag, så att bilden är knivskarp från mitten och ända ut mot kanterna, utan synliga förvrängningar någonstans, och utan att gråtonskalan förändrar färgtoner på olika delar av duken. Kort sagt: bilden måste kännas helt perfekt.

Annons

Sony_VPL-VW500ES_side2
Ingångarna sitter på sidan i stället för på baksidan. Där finns bland annat dubbla HDMI-ingångar.

Färger
Färgåtergivningen är en viktig del av biokänslan, men kan vara trasslig att kalibrera helt korrekt. Sony har dock gång på gång övertygat med en linjär färgåtergivning i hela gråtonskalan, vilket är en mycket bra förutsättning för riktig kalibrering.

Neutrala och precis lagom mättade färger är viktig för trovärdigheten. Okalibrerad direkt ur kartongen har VPL-VW500ES välbalanserade färger, med ett nästan optimalt förhållande mellan rött, grönt och blått. Däremot är färgerna för mättade, det är helt enkelt för mycket av allt. Perfekt för tecknade filmer kanske, men lite i mesta laget när man tittar på vanlig film.

Kontrast
VW500ES har ett utmärkt kontrastförhållande. Specifikationen säger 200 000:1 i kontrast, men det är dynamiskt, med automatisk slutare (iris). Den faktiska panelkontrasten anges inte, men när vi stänger av irisen är det ändå ett imponerande förhållande mellan svart och vitt. Personligen föredrar jag att ha på den automatiska irisen på lägsta nivå, så att man får det där lilla extra i svärtan, men utan att det gror igen i detaljer.

Vi minns från lillebror VPL-VW55ES att den automatiska svärtan fungerade som en dröm. Vi upplever samma sak med storebror VW500: irisen ger knappt ifrån sig ett knyst och reagerar mycket snabbt till svart, medan den öppnar sig saktar när scenerna plötsligt blir ljusa igen. Dessutom finns det fler detaljer i mörkret hos VW500. En perfekt scen att undersöka svärtan med är i ”Prometheus” när forskarna går ner i en mörk tunnel under jorden med ficklampor. VW500 har fler detaljer än sin lillebror i mörka områden, och nyanserna är ännu jämnare. Bildkvaliteten är genomgående kanonbra!

Kalibrering
Innan vi går vidare måste projektorn kalibreras. För detta ändamål har vi vår guru, Gorm Sørensen, som med sin mätutrustning i superproffsklassen får varje projektor och TV att ge sitt allra bästa. Sony VPL-VW500ES har fördelen att den kan komma ihåg kalibreringen som är gjord, så att man kan lagra inställningarna och sedan återgå till dem om man har fintrimmat bort sig efteråt.

Det första man måste göra när man ska kalibrera är att stänga av den dynamiska svärtan. Skärpa, zoom och linsjustering görs enkelt med inbyggda mönster, och projektorn är helt motorstyrd så att man kan stå intill duken och göra inställningarna fullständigt exakt med fjärrontrollen. Därefter ställs panelkonvergensen in med hjälp av ett särskilt rutmönster, så att alla primärfärger hamnar ovanpå varandra.

Sony_VPL-VW500ES_Kalibreringsrapport
Till vänster syns att Sony-projektorn har tämligen övermättade färger direkt ur kartongen. Till höger har vi fått en snudd på perfekt färgåtergivning.

Färgkalibrering
Gorm utgår från ”Cinema Film 1”-bildläget och ”Custom 3”-färgläget, som är 6500 grader Kelvin, alltså neutral färgbalans. När han svingar sin trollstav försvinner dessutom övermättningen i färgerna och projektorn blir mycket linjär – med en så kallad delta-avvikelse på 1,3 (DeltaE 2000) i hela gråtonskalan – vilket överträffar färgkraven enligt både ISF och THX, som nöjer sig med alla delta-avvikelser under 3. Allt detta betyder i praktiken att färgerna är helt linjära för blotta ögat.

Reality Creation
Reality Creation försöker göra 4K-video av vanliga HD-videosignaler. Välj Standard-läget och dessutom vill vi ha funktionen inställd på ett minimum för att inte få för stora skärpeartefakter (edging). Brusreduktionen stänger vi av.

Välj ”Mastered in 4K” för att få fram guldet ur Blu-ray-skivor från Sony med sådan märkning, genom att reversera nedskalningsalgoritmen som användes under konverteringen till 1080p och på så sätt återskapa många av detaljerna som försvann. Det låter som hokus-pokus men det är helt säkert att ”Mastered in 4K”-skivor har bättre bild än andra. Det kan emellertid också bero på att de använder all tillgänglig plats på skivan för själva filmen, och att allt bonusmaterial är borttaget. Dessutom har filmerna utökat x.v.YCC-färgdjup.

Bildkvalitet – kalibrerad
När projektorn är färdigkalibrerad är allt klart för riktigt stora filmupplevelser. ”Hobbit: Smaugs ödemark” har en fantastisk bildkvalitet på Blu-ray. Förutom spektakulära digitaleffekter är bildkvaliteten överlag enastående. Till och med i 2D är djupkänslan enorm – om man har rätt projektor. Och Sony gör ingen besviken. VW500 målar upp en superskarp bild och det brus som förekommer beror på inspelningen och kommer inte från projektorn. Den klarar lekande lätt alla utmaningar i form av hastiga panoreringar, och kontrastrika områden med klingande guldmynt mot mörk bakgrund i draken Smaugs skatttkista djupt inne i berget uppvisar inga tendenser till oönskat brus. Som jämförelse har JVC DLA-X500, vår nuvarande referens, ett par tendenser till blinkningar och flimmer i de mörkaste områdena. På samma sätt som en stjärnhimmel flimrar en smula med JVC under långsamma panoreringar, medan Sony har varje stjärna i ett fast grepp och visar allt fullständigt befriat från störningar.

Svärta
JVC-projektorn kostar hälften så mycket som VW500, så man måste kunna förvänta sig ännu bättre bild av Sonyn. Men där JVC faktiskt är ännu bättre, är i de mörkaste områdena. Sony lyckas helt enkelt inte få till samma grad av djup i svärtan. Detaljnivån är inte lika bra i de mörkaste skuggorna förrän man drar upp ljusstyrkan ett litet snäpp starkare än med JVC. Detta kan verka som en bagatell, för Sonys är inte alls blek, men det syns när de två står bredvid varandra eftersom JVC:s extra svärta också ger en bättre känsla av djup i mörkare scener. Till exempel scenen i drakgrottan, där även eldslågorna som sprutar ur drakens käftar får ett par extra lager.

Ljusstyrka och 3D
I ljusare scener har däremot Sony ett övertag mot JVC. Den har starkare ljus och därmed mer tryck i alla andra scener än de allra mörkaste. Det gör också att Hobbit-filmen gör sig ännu bättre i 3D med Sony än med JVC. Det lilla som båda tappar i ljusstyrka gör att 3D-upplevelsen går i Sonys favör. I de bästa scenerna sugs vi in i handlingen och det känns som om vi är med i filmen. Som när enorma humlor kommer susande och flyger rakt upp i ansiktet på oss! Dem får Sony fram ännu bättre än JVC. Sedan får man bara leva med att stora delar av filmen i övrigt lider av att filmskaparna använder lite djupskärpa för att illustrera djup, som man brukar göra när man filmar i 2D – men som inte funkar i 3D. Det känns helt onaturligt att vissa delar av bilden ska sakna fokus när man har på sig 3D-glasögonen. Med andra ord är inte Hobbit lika bra i 3D som alla säger. Sony-projektorn kan naturligtvis inte påverka hur en film är inspelad.

4K
Med Blu-ray i standard-HD (1080p) är inte VPL-VW500ES uteslutande bättre än JVC-projektorn som kostar hälften så mycket. Den är bäst på det mesta, men emellanåt kan JVC faktiskt kännas lite skarpare på grund av att Sony samplar upp signalen till 4K, som kan skapa en lite mildare effekt än JVC:s hårdare pixelvisning.

Men sätt på en film i 4K och dröm dig bort! Glöm 3D för ett ögonblick, för med film i den här upplösningen får man ändå en extra känsla av djup.

Det finns inte mycket material i 4K att få tag på ännu, och går du ut på torrent-sidorna på nätet hittar du i princip bara porr. Men något finns det. Vi har en sciencefiction-film som heter ”Tears of Steel” som vi spelar upp från en ganska så grym gaming-PC med grafikkort som stöder 4K-upplösning. Filmen har snygga effekter som gör sig väldigt väl i 4K. Och då kommer Sonys kvaliteter fram så det räcker och blir över. Det är omöjligt att se några pixlar och man kan tydligt läsa texten på en tidning som ligger över ansiktet på en sovande huvudperson.

Bilden är slående, och det är bara att se fram emot när mer filmmaterial blir tillgängligt i 4K. Det bör dock påpekas att Sony-projektorn inte visar 4K-material med samma färgdjup som vanlig HD. Andra upplösningar skalas upp till 14-bitars färgdjup, medan 4K visas i det färgdjup som materialet är inspelat i. I dagsläget har allt 4K-material 8-bitars färgdjup, vilket betyder att färgschatteringar i en blå himmel, eller en runt en stekande sol, kan ses i vissa skarpa övergångar, där mer lågupplöst material skalas upp till 14 bitar och schatteringarna jämnas ut. HDMI 2.0 tillåter emellertid högre färgdjup, och det återstår att se vad framtidens Blu-ray-filmer i 4K kommer att mastras i.

Sony_VPL-VW500ES_4K

Slutsats
Om du ska ha en projektor med otroligt bra bild och som samtidigt visar morgondagens Ultra-HD-format i sin sanna prakt – och du är beredd att betala för det – så är Sony VPL-VW500ES definitivt något att titta närmare på.

Bilden är superskarp, det är stört omöjligt att se pixlar, och både långsamma och hastiga rörelser på skärmen går som en dans. Projektorn är ljusstark och har en imponerande kontrast, som gör att alla filmer smäller till mot dig – i trovärdighetens tjänst. Den är dessutom rena drömmen att kalibrera med rätt utrustning, så att du får en bild som ser ut precis som den ska.

Ljusstyrkan gör att projektorn ser mycket bra ut i 3D. Men ännu mer spännande är 4K. Det lilla material vi fått tag i hittills ser perverst bra ut. Skuggiga områden är också lysande. Men det allra sista av detaljerna i skuggor får man antingen välja bort, eller så måste projektorn ställas in ett snäpp ljusare än de allra svartaste konkurrenterna.

Summa summarum: Med vanlig Blu-ray är VPL-VW500ES helt sagolik, och med 4K är den exceptionell!

Läs också: Test av 3 toppklass-projektorer

 

resolution_chart
Behöver du verkligen 4K Ultra-HD?
Det snackas mycket om 4K, som har fyra gånger högre upplösning än vanlig HD. Huruvida du behöver det beror främst på filmdukens storlek i förhållande till tittavståndet.

En THX-kalkylator skulle visa att du med en 100-tums bild tappar fördelen med 4K-upplösning om du sitter längre bort än 3,6 meter. Det beror på ögats teoretiska gräns för när det kan skilja två punkter från varandra, som är en sextiondels grad (1/60). Detta är dock en sanning med modifikation. Sätter du upp två dukar bredvid varandra, den ena med 4K-upplösning och den andra med vanlig HD, och allting annat är likadant, så ser 4K-bilden både skarpare och mer naturtrogen ut.

I hemmabiosammanhang ser vi definitivt en poäng med högre upplösning än HD, och ska man betala 100 000 kronor för en projektor i dag så förväntar man sig det. I ett normalt vardagsrum anser dock undertecknad att vanlig HD är mer än bra nog för skärmstorlekar under 60 tum, och att andra egenskaper väger tyngre. Kontrastomfång, färgåtergivning och rörelser befriade från eftersläpningar och brus är mycket viktigare – oavsett storlek på skärmen.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

100 tum från 1,5 meter!

Laser-TV med Leica-optik

Rullande hemmabio

Ta med dig bilden vart som helst!

Vi har testat Marantz flaggskepp

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Ljud & Bild