Den nya funktionen, som har varit tillgänglig för betatestare i en vecka, gör det möjligt för användare att skapa en anpassad 3D-ljudprofil baserad på deras egen hörsel. Med hjälp av en serie ljudtester i ett par hörlurar analyserar PS5 hur du uppfattar ljud från olika riktningar. Resultatet är en personlig HRTF-profil (Head-Related Transfer Function) som ger en mer exakt och realistisk placering av ljud i spelvärlden.
”Din personliga 3D-ljudprofil kan hjälpa dig att uppfatta positionerna för karaktärer och objekt i en spelvärld tydligare än tidigare, vilket gör upplevelsen mer uppslukande”, säger Sony i ett blogginlägg.
Funktionen fungerar med alla hörlurar och öronproppar som är anslutna till PS5 och är inte begränsad till Sony. Det är värt att notera att funktionen endast gäller hörlurar och inte högtalare. För det är du hänvisad till ett Dolby Atmos-surroundsystem eller en soundbar med separata bakhögtalare.
– Märkbart bättre
Betatestare har hittills rapporterat märkbart bättre ljudplacering och djup i spel som stöder 3D-ljud. Speciellt i förstapersonsskjutare och skräcktitlar sägs effekten vara imponerande.
Det är fortfarande oklart när funktionen kommer att vara tillgänglig för alla PS5-ägare. Sony har inte meddelat något officiellt lanseringsdatum, men baserat på tidigare betatestcykler kan vi förvänta oss en fullständig utrullning inom de närmaste månaderna.
Fler funktioner på väg till PS5
Personanpassat 3D-ljud är bara en av flera nya funktioner som testas i den pågående PS5-betan. Andra uppdateringar inkluderar förbättrad fjärrspelsfunktionalitet och adaptiv laddning för kontroller på nyare PS5-modeller.
Mer info: PS Blog
Okej. Men gör inte Sony Pulse 3D samma sak? Jag använder den och jag kan höra exakt varifrån fienderna kommer.
Hei! Her er det mange veier til Rom! Poenget her er at man nå vil kunne få 3D-lyd uansett hvilke hodetelefoner man bruker.