Efterfrågan på bra skivspelare tycks inte ge med sig. Antalet sålda spelare ökar faktiskt, samtidigt som det ges ut fler vinylskivor än på länge.
Det betyder goda tider för dem som bygger skivspelare. Till exempel Pro-Ject. De har ett enormt sortiment av grammofoner, från ett par tusen upp till nästan hundratusen kronor. Deras otroligt fina Debut Carbon Esprit vann vårt förra test av budgetsspelare och är fortfarande rena fyndet.
Den dyrare 1Xpression Carbon Classic ser nästan likadan ut, men är en trimmad variant av testvinnaren Debut Carbon Esprit. Fast det hörs mer än det syns.
Friskare takter
Musiken flyter lättare och detaljer är mer väldefinierade. En del av anledningen är bättre dämpning och en lätt fintrimmad Ortofon-pickup med silvertrådar i spolen. Men det finns fler små förbättringar som förklarar den extra kostnaden.
Akryltallriken är utbytt mot en remdriven aluminiumtallrik som vilar på ett teflonöverdraget lager av stål och brons och är dämpat med termoplast. En filtmatta ingår också. Tonarmen har ett armrör av kolfiber och är bättre dämpat med en motvikt som också har integrerat dämpmaterial.
Allt detta är monterat på en tunn plint av solitt MDF-material som vilar på fötter som har mjuk termoplast för att hålla resonanser borta från pickupen.
Antiskating görs med en tyngd som hänger i en tunn tråd. Inte särskilt praktiskt, men det fungerar.
Bra installation
Spelaren finns i fyra olika färger – svart, vit, mahogny och olivträ med klarlack – och är oerhört enkel att ställa in. Pickupen med utbytbar nål är nämligen förmonterad. Följ bara instruktionerna och var noggrann när nålvikten ska ställas in, sedan är det bara att rota fram LP-samlingen. Det ingår en löstagbar kabel, så här finns det utrymme för att experimentera med andra kablar.
Pro-Ject-armen ställer in antiskating (för att hålla nålen rätt i spåren) på det gammaldags sättet. Du måste trä en tunn nylontråd med ett lod i ena änden genom ett av tre spår på en liten pinne längst bak på tonarmen, och sedan försiktigt hänga den i en liten ögla på en stång vid sidan av armen. Det kan vara lite pilligt om man inte har gjort det förut.
Balanserad ljudbild
Trots Pro-Jects dämpning av tonarm och chassi är 1Xpression Carbon Classic relativt känslig för vibrationer. Inte sådana som skapas av ljudvågor i rummet, men den måste stå på ett stadigt och dött underlag för att inte vibrationer från underlaget ska fortplantas ut i högtalarna när man går över golvet, stänger en dörr eller rör sig i takt med musiken.
Man hör tydligt att det har lagts mer pengar på spelaren för att få ut ett bättre ljud. Ljudbilden är stram och detaljerad, med utmärkt tonal balans och levande dynamisk kontrast. Den låter som en dyrare spelare än Debut Carbon Esprit.
Med Jan Gunnar Hoffs LP-skiva ”Living” började det värsta testet för spelaren. Korrekt tonhöjd, frånvaro av hastighetsavvikelser och djup i klangfärger, avslöjas fort när skivan spelas. Pianot på norska 2L:s inspelning är nämligen så bra att man hör alla avvikelser ganska så fort. Men 1Xpression Carbon Classic klarade testet med glans. Jag kontrollerade även med ”Still Live”-skivorna med Keith Jarrett trio, som också har en balanserad ljudbild och dynamisk kontrast. Pro-ject klarade den prövningen också.
Ljudbilden skiljer sig markant från billigare spelares genom att det är hörbart mer information som kommer ur spåren. Man hör mikrodetaljer tydligare med spelare av den här klassen. Vilket jag också märkte med Rega RP40, som befinner sig i samma prisklass men som i stort sett är utsåld eftersom den byggdes i så få exemplar.
Pro-ject-grammofonen säljs med en specialversion av Ortofon 2M, en pickup som har silver i stället för koppar i spolen för att låta bättre.
Pro-Ject-spelaren klarade sig bra även med tyngre rytmisk musik och förvandlade Maya Viks ”Chateau Faux Coupé” till en riktig funkfest. Man tror gärna att små och lätta skivspelare inte orkar hålla takten när det finns mycket bas i inspelningarna, men det gick strålande här. Basen går förvånansvärt djupt och återges potent och precist. Utan att tappa greppet när det går undan i rytmsektionen.
Ljudbilden är inte så raffinerad och transparent som med dyrare skivspelare men 1Xpression Carbon Classic lyckades utmärkt att få fram klangfärger i en annars så grå inspelning av Fleetwood Macs ”Rumours”. Räkna inte med samma tredimensionella skala som med en Rega RP8 eller en Thorens TD160, men Pro-Ject målar upp en ljudbild som har djupare bas än man skulle kunna tro, i kombination med ett bra stereoperspektiv.
Superköp
Under förutsättning att man kan ställa Pro-Ject 1Xpression Carbon Classic på ett underlag som inte ger ifrån sig vibrationer är den en skivspelare som är bättre på att släppa fram musiken än billigare modeller vi har testat. Det gäller vilken musiksmak man än har. Nu när rivalen Rega RP40 har försvunnit från butikerna är det svårt att tänka sig ett bättre skivspelarköp för 8 000 kronor än den här.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser