Moderna systemkameror är bra videokameror också. Några av dem är så bra att de används för film- och TV-produktioner. Till exempel Canons enastående spegelreflex EOS 5D II. En kamera som har revolutionerat hur video produceras eftersom den är liten, förhållandevis billig och kan använda ett stort urval ljusstark kvalitetsoptik
Ur den synvinkeln var Canon-kameran ett genombrott för videoproduktion. Nu kommer genombrott version 2.0, i form av den första systemkameran för under 20 000 kronor som spelar in video i 4K-upplösning.
Panasonic Lumix GH4 ser precis ut som vilken systemkamera som helst, men är den första sedan Canon EOS 1 Cinema för 95 000 kronor som har både full 1080p HD-video och 4K-video med fyra gånger så hög upplösning som HD-video och HDTV-sändningar.
Kameran kostar 15 000 kronor och är därmed den billigaste 4K-systemkameran på marknaden. Men det betyder inte alls att den är en enkel kamera med få funktioner.
GH4 är ingen nybörjarkamera heller. Rent fysiskt är den nästan identisk med föregångaren GH3 och har en lång rad funktioner och omfattande möjligheter att anpassa funktionerna efter användaren. Vilket man även kan göra med Olympus OM-D E-M1, vår favorit i prisklassen.
Viktiga förbättringar
Men ingen av dem stöder alltså video i 4K – eller Ultra-HD – som ger dig video med antingen 4096 x 2160-upplösning (Cinema 4K med 24 bilder/s), eller 3840 x 2160-upplösning (Quad HD). Det motsvarar 8 megapixlars upplösning, att jämföra med vanlig 1920 x 1080-upplösning som har 2 megapixlar. Alltså en fyra gånger så skarp bild, vilket är perfekt för visning på stora skärmar.
Kameran bygger på ett väderskyddat hus av magnesium, har en ny version av Panasonics 16 Mp-bildsensor och en ny slutare som är testad att tåla 200 000 exponeringar, med 1/8000 sekund som kortaste slutartid. Jämfört med GH3 är det inte bara bildsensorn och videostödet som ändrats. En större OLED-sökare med 2,36 Mp, 49 fokuspunkter, 3-tums pekskärm med 1 Mp-upplösning är några av förbättringarna.
Vertikalgreppet till GH4 (extrautrustning) har plats för extra batteri för fler exponeringar och fler minuters video per laddning.
4K-video
Lumix GH4 är ingen komplex kamera att använda om man bara ska knäppa bilder. De flesta med erfarenhet från en systemkamera kan på kort tid skaffa sig en bra översikt över alla nödvändiga funktioner. Men de kommer förmodligen att ägna mer tid åt att ta reda på hur alla videoinställningar fungerar.
Man kan filma video i normal HD-kvalitet (1080p), utan att behöva gå omvägen om menyer och inställningar, men det roliga börjar med 4K. Kameran stöder som sagt 4K i både 4160 x 2160 och 3840 x 2160, men hur är ingen självklarhet. Man måste nämligen gräva lite i menyerna för att ställa in kameran i Cinema 4K-läge, innan man kan filma i full 4K-upplösning. Dessutom måste programhjulet stå i videoläge för att man ska kunna filma i högsta upplösning.
Eftersom kameran kan strömma videodata i upp till 100 Mbit/s med 4K och 200 Mbit/s med 1080-HD, kan man inte använda ett vanligt SD-minneskort. Man måste ha ett SDHC-kort med U3-stöd för 240 Mbit/s, vilket inte är våldsamt vanlig i dagsläget och därför är dyrare än vanliga minneskort.
4K-video kräver mer plats eftersom filerna blir mycket större än med HD-video, och de kräver dessutom mer processorkraft, bland annat eftersom kameran stöder olika komprimeringsformat.
Omfattande egenskaper
GH4:s generösa gummerade handgrepp på framsidan och gummifältet på baksidan ger ett bra tag om kameran och gör att den ligger välbalanserat i handen. Många av de viktigaste knapparna sitter lätt tillgängliga utan att man måste ändra grepp för ofta eller ta ner kameran från ögat för att ändra en inställning. Det gör kameran lättskött. På pekskärmen kan man snabbt göra ändringar som inte redan är tillagda till de tio programmerbara funktionsknapparna. Inklusive fyra stycken som ligger i högerkant på skärmen.
Trots alla möjligheter att skräddarsy kameran hade jag kunnat tänka mig en extra programmerbar omkopplare på fronten, mellan handgreppet och objektivet. Då kunde det lediga långfingret till exempel aktivera punktmätning eller fokusmarkering med en enkel tryckning. Eller någon annan ofta använd inställning eftersom en knapp längre ner är enklare att komma åt än en knapp på ovansidan.
Den elektroniska sökaren är fullkomlig, med god upplösning, ont om brus och snabb uppdatering. Den är dock inte riktigt i samma klass som sökaren i Olympus E-M1 eller Fujifilm X-T1.
Anslutningsdosan har justering av mikrofonnivå och en rad anslutningar under locket på höger sida.
Video- och bildkvalitet
Med en hastighet av 12 bilder i sekunden upp till 100 JPEG-bilder i serie (eller 40 råfiler) samt snabb autofokus är GH4 en snabb kamera som även passar bra till actionfoto.
Autofokuseringen är blixtsnabb och med anpassade objektiv går det att utnyttja DFD-tekniken (Depth from Defocus) där kameran mikrojusterar autofokusen blixtsnabbt för att mäta var föremål i motivet inte är skarpa. Kameran analyserar också hur stor avvikelsen är från det fokuserade området, för att kunna ge en optimal fokusberäkning i olika ljusförhållanden.
Sådant är praktiskt, även när man ska filma med autofokuseringen påslagen. Med Panasonics HD-objektiv får man en mycket tyst och snabb autofokus. Lumix G Vario-zoomen som ingår för 20 000 kronor (14–140 mm) är ett sådant HD-objektiv, som även stöds av DFD.
Stillbildskvaliteten är lika hög som i klassens bästa. Den är förbättrad jämfört med föregångaren GH3 och är nu lika bra som i ovan nämnda OM-D E-M1 samt Sony A77, för att nämna ett par rivaler som dessutom har bra 1080p-HD-video. Du får en mättad och neutral färgåtergivning med bra färgdjup och utmärkt bilddynamik.
På det området är GH4 lika bra som Canon EOS 70D och Nikon D7100, fast bruset är inte lika välkontrollerat som i D7100. Som har synligt mindre brus vid ISO 6400 än vad GH4 har. Det betyder inte att GH4 är mycket sämre på hög ljuskänslighet, men skillnaderna blir väldigt påtagliga vid de allra högsta ISO-värdena.
Under ISO 6400 är bildkvaliteten felfri, från 1600 och nedåt syns i praktiken inget brus – inte ens i stora utskrifter – men man kan se att GH4 inte har samma detaljupplösning som Nikon D7100.
I videofilmerna är det tvärtom. För det är stor skillnad på 4K och 1080 (2K). Du ser det inte på kameraskärmen, men däremot när bilden blir tillräckligt stor – och 4K ger dig dessutom mycket att gå på om du vill skala ner 4K till 2K. En annan detalj med 4K är att GH4 kan plocka ut stillbilder ur videoströmmen, i 8 Mp-upplösning. Vilken kan vara särskilt nyttigt för dem som filmar mycket video och behöver stillbilder i jobbet.
Med 4K-video från kameran direkt till en kalibrerad 4K-projektor från Sony (VPL-VW500ES) ser man snabbt hur stor skillnad fyra gånger högre upplösning än HD faktiskt gör. Små detaljer som snöflingor, strukturen i föremål, diagonala linjer och kontrasten mellan detaljer är enorm.
Föreställ dig skillnaden mellan kameran i en äldre mobiltelefon, med 2 Mp, och en moderna smartmobil med 8 Mp-upplösning. Man ser kanske inte skillnaden på mobilskärmen, eller på Facebook, men man gör det definitivt när man har en 4K-skärm.
Med Panasonics YAGH-inkopplingsdosa kan proffs koppla in externa inspelare.
Stort steg för videografer
Försäljningen av TV-apparater med 4K-upplösning förväntas sätta fart 2014 och fördubblas 2015. De som köper en 4KTV har något att se fram emot. De får inte bara 8 Mp i stället för 2 Mp att vältra sig med när de ska titta på stillbilder, utan kan njuta av överlägsen videokvalitet från banbrytande kameror som Panasonic Lumix GH4. Som är en kamera som utmanar tätskiktet bland systemkameror när det gäller bildkvalitet, men mosar dem fullständigt när det gäller video. För 15 000 kronor – eller 20 000 kronor med en 14–140 mm-zoom – måste GH4 betraktas som ett rent fynd efter dagens standard.
Videoformat
Förutom HD-video i antingen MP4- eller AVCHD-format, beroende på hur mycket komprimering man väljer, kan man filma 4K i MP4 eller MOV. Då får man välja mellan 4:2:0-video som ger 8-bitars färgdjup eller 4:2:2 med 10-bitars (chroma-subsampling) som man inte kan lagra på minneskortet utan på en extern inspelningsenhet via HDMI-utgången. Denna används nästan bara av yrkesfotografer, dels för att den ger ett bättre arbetsflyt men också för att det är dyrare med extrautrustning.
En YAGH-anslutningsdosa (DMW-YAGH) är också tillbehör. Den har balanserade ljudkontakter, volymkontroll för extern mikrofon och 3G-SDI-videoanslutning. Som komplement till kamerans inbyggda mikrofoningång och hörlursuttag.
GH4 stöder också komprimeringsformaten ALL-Intra (1080/200 Mbit/s), IPB och i-Frame, upp till redan nämnda 100 Mbit/s-dataström i 4K-kvalitet.
Kameran har en rad andra videofunktioner, som inte är så vanliga för vanliga videoamatörer, till exempel filter med olika gamma, zebramönstrad fokusvisning, svärtejustering (Master Pedestal) och valbar 255-stegs skala för luminans.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser