Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Hegel H360

Kruttunna med finess

Nya H360 är den bästa – och dyraste – integrerade förstärkaren som Hegel har byggt någonsin.

Av / 2015-08-19 - 06:00
Hegel H360
Geir Gråbein Nordby

Det har suttit långt inne, men på senare tid har till och med tillverkare av dyra hifi-komponenter insett att strömning av musik från dator och internet inte ska dissas utan snarare välkomnas. Till och med de mest enträgna ljudfanatikerna både laddar ner och strömmar musik nu för tiden. Hegel var tidigt ute när de redan 2008 lanserade förstärkaren H100 med USB-port, som i ljudkvalitetens tjänst gav datorns ljudkort sparken och tog över de digitala spakarna själv. Det var bara att sätta igång vilken strömningstjänst på datorn som helst och spela vidare med äkta hifi-ljud.

 

Digitalt välutrustad

I dag betraktas en förstärkare utan digitala ingångar som udda, även i highend-segmentet. Man förväntas kunna koppla TV, mediespelare, spelkonsol och dator till förstärkaren digitalt. Hegel har sedan länge insett detta så på baksidan av H360 hittar vi hela tre optiska ljudingångar samt en koaxial. En asynkron USB-port tar emot den digitala ljudsignalen från datorn och stöder i praktiken så gott som alla upplösningar: upp till 24 bit/192 kHz PCM samt det mycket sällsyntare DSD-formatet upp till 5,6 MHz (DSD128 = 128 x CD-upplösning).

 

Streaming

Men Hegel har gått ett steg till när det gäller att implementera musikströmning. Inte bara AirPlay, som alla Apple-användare gillar, utan också det mer universella DLNA-protokollet. Tack vare detta kan du strömma musik direkt och trådlöst från mobiltelefonen eller datorn, helt oberoende av märke och operativsystem. Allt som behövs är en app som stöder det. Till exempel Linn Kinsky eller JRiver Media Center, som båda är gratis. Förstärkaren måste vara ansluten till hemnätverket med nätverkskabel, men enheterna du strömmar från kan vara hur trådlösa du vill.

 

Först och främst ljudkvalitet

Men i grund och botten är det inte de digitala ingångarna som gör en förstärkare. Ljudkvaliteten är det allra, allra viktigaste. Och gärna en god dos kvantitet också, inte bara för att kunna spela högt när det gäller, utan för att ha järnkoll ända ner i basregistret även när man spelar lågt. Musiksignalen är en komplex historia att återge, även när förstärkaren befinner sig i sin bekvämlighetszon.

Nya H360 ska ta över efter den lysande H300, som vi belönade med stående ovationer och maxbetyg 2012. Den har varit en referens i prisklassen 30 000–40 000 kronor sedan dess, tack vare ”sin ärlighet och sina svällande muskler”. Men när Hegels H160 förra året pensionerade den förra referensen kring 20 000 kronor, H200, så hamnade Hegel rejält i trubbel. För även om H160 med sina 2 x 150 watt inte hade samma muskulösa tryck som H300 så hade den en snabbare och öppnare återgivning av transienter från mellanregistret och uppåt övertonerna. Vilket också ledde till en mer levande återgivning av basinstrument. Och eftersom man inte kan tåla att en dyrare förstärkare gör något annat än mosar sin lillebror på ALLA områden, var tiden inne för att lämna vidare stafettpinnen till någon annan.

Hegel_H360_bakside
I dagens digitala vardag verkar det förnuftigt att minska på antalet analoga ingångar till en balanserad och en obalanserad och i stället ha fler digitalingångar. Tips: Den analoga utgången med fast nivå är perfekt att koppla till en hörlursförstärkare!

 

Ny SoundEngine

Hegels största äss i förstärkar-ärmen är den patenterade SoundEngine-modulen. Den övervakar den elektriska ljudsignalen i realtid och analyserar vad som är brus. En motfassignal skickas sedan för eliminera störningarna. Hegel kallar detta för en ”adaptive feed forward-teknik” som tillsammans med balanserade kretsar i försteget ger ännu lägre brusgolv.

SoundEngine-tekniken har i grund och botten varit oförändrad, med bara små förbättringar, sedan den introducerades för mer än 15 år sedan. Nu är tiden kommen för en komplett överhalning av SoundEngine. Enligt Hegel ger den nya versionen i H360 en dämpfaktor på svindlande 4 000 över ett brett frekvensområde, så att kontrollen bli optimal med i princip vilka högtalare som helst. Samtidigt utlovas att störningarna ska hållas nere på försvinnande låga nivåer och då bara finnas som andra och tredje ordningens harmoniska distorsion. På tomgång är energiförbrukningen 60 procent lägre än förut.

 

Ljudet i praktiken

Inne i testrummet har vi just bekantat oss med Piega Classic 60.2 som kostar närmare hundratusen kronor och målar upp en fantastiskt stor och holografisk ljudbild, samtidigt som basen trycker ifrån sig otroligt bra längst ned. Piega-högtalarna skiljer också enkelt olika förstärkare från varandra, och är inte minst förtjusta i kraft. Jag har också testat Hegel H360 med mina egna Gallo Reference 3.5 samt på PSB:s nya Imagine T3.

Den lugna pärlan ”Melancholia” med finska indiepop-duon Eva & Mau är en inspelning som har ett väldigt luftigt ljudlandskap där man hör den trivsamma trumvispen på cymbaler och virveltrumman, vars undersida får en härlig darrning från den spända sejarmattan. Ljudbilden vilar på en stor och ståndaktig basgitarr som skapar själva fundamentet i ljudbilden. Inspelningen skiner mer ju bättre anläggning den spelas genom.

Med min egen MacBook Pro inkopplad till USB-porten och musik i förlustfri kvalitet från strömningstjänsten Tidal så låter det både superluftigt i toppen samtidigt som det är en mästerlig kontroll över basen. Till och med på hög volym finns inga tecken på att förstärkaren håller på att tappa andan, eller fokus på ljudbilden. Där H160 är oerhört upplöst i övertonerna men saknar lite kraft och bastyngd har H300 en aning svulstigare bas och bättre kontroll, fast inte riktigt lika skinande cymbaler. H360 tar helt enkelt det bästa från dem båda två och presenterar en ljudbild som är större än någon av de två andra kan tangera, samtidigt som baskontrollen är betydligt bättre. Och det säger en hel del, med tanke på att vi redan har hyllat H300 som en av de bästa förstärkarna i prisklassen.

Även med AirPlay trådlöst från min iPhone låter det otroligt imponerande. Det är inte lätt höra skillnad på den och USB-porten.

Hegel_H360_front2_BEHANDLET
Av/på-omkopplaren sitter inte längre mitt på fronten utan är flyttad till undersidan för att utseendet ska bli mer elegant.

 

DAC-loop

Förstärkaren har också en smart funktion med en DAC-loop. Den innebär att digitalkällan, i mitt fall min Mac, kopplas till Hegel-förstärkaren på vanligt sätt. Signalen klockas och körs sedan ut från digitalutgången till en extern digitalomvandlare, i det här fallet Hegel HD12, som sedan klockar om signalen på nytt och skickar tillbaka signalen via den balanserade ingången. Enligt Hegel ger detta ett bättre resultat än om man använder den externa omvandlaren på egen hand. Tanken är att man ska kunna använda bättre digitalomvandling i framtiden men fortfarande använda fjärrkontrollen för att styra volymen. Plus att man får en extra omklockning och förhoppningsvis bättre jitter-reducering.

Och det fungerar! Ljudbilden andas ännu lite mer och sammantaget är ljudkvaliteten ännu ett strå vassare än med enbart den inbyggda omvandlaren.

Hegel_H360_innganger
De flesta digitala ljudkällor har optisk utgång så det är trevligt att H360 har hela tre sådana, plus en koaxial och en USB. Ethernet-ingången används för att strömma musik över nätverket, via antingen AirPlay eller DLNA.

 

Tudelad referens

Eftersom vi också har separata komponenter från samma tillverkare i vårt testrum så ville jag för skojs skull veta hur H360 står sig mot Hegels P30-förförstärkare och H20-effektförstärkare. Bara förförstärkaren kostar på egen hand mer än H360 och den separata effektförstärkaren för 42 000 kronor har något lägre effekt, ”bara” 200 watt per kanal. P30 och H20 kopplas ihop balanserat och Macen kopplas till HD12-omvandlaren. En komplett Hegel-rigg, alltså.

Artisten är chefen själv, Bruce Springsteen, och låten ”I’m on Fire” från klassikerplattan ”Born in the USA” remastrad i 24 bit/192 kHz. Med den tudelade förstärkarkombinationen låter kantslagen på virveltrumman ännu mer exakta, ljudbilden öppnar sig ännu mer bakåt och ytterligare klangfärger framträder. Det skulle bara fattas annat med en förstärkarkombination för 100 000 kronor! Men H360 hänger med bra och placerar Bruce trovärdigt i mitten av en stor ljudbild som bärs upp av en pizzicato-gitarr och kantslagen på virveltrumman, med den luftiga synthen som kuliss. Det är ingen tvekan om att H360 kommer närmare än någon annan integrerad förstärkare vi har hört från Hegel. Och den har väl så gott om kraft att erbjuda som H20-effektförstärkaren så att den orkar dra en minst lika tung högtalarlast.

 

Norma

En förstärkare som jag föll pladask för när jag testade den i fjol var italienska Norma Revo IPA-140. Den är specad till 2 x 140 watt och har något lägre effekt än H160, men är ännu snabbare och mer upplöst i övertonerna. Det är inte så konstigt med tanke på att Norma-förstärkaren kostar 61 000 kronor – ännu mer med DAC och skivspelaringång.

Hegel_H360_bakside2

Det är fullt möjligt att Norma Revo IPA-140 har något mer superluftiga övertoner än Hegel H360 också. Det var trots allt den egenskapen jag föll så pladask för. Men jag är inte helt säker eftersom jag inte har kvar Revo-förstärkaren. Vad jag däremot ÄR säker på är att H360 har betydligt bättre baskontroll och mosar IPA-140 när det gäller råstyrka, och därför passar ännu fler högtalare – dyra och billiga, stora och små. Ur den synvinkeln är priset på 44 000 kronor inte vansinnigt alls.

 

Slutsats

H360 är Hegels bästa integrerade förstärkare hittills. Det säger inte lite, eftersom de genom historien har haft flera stycken som har fått oss att häpna. Men ingen av dem har haft den här sinnessjuka baskontrollen, i kombination med en nästan magisk finkornighet i övertonerna. Den kombinerar kort sagt H300:s styrka med H160:s snabbhet och luftighet, och är helt enkelt ett råskinn med finess.

Nackdelen med högre kvalitet är ett högre pris. 44 000 kronor innebär att vi inte kan komma dragande med klichéer som ”bang for the buck” och ”superfynd”, som vi har gjort med tidigare referenser som kostat hälften så mycket. Nu är prislappen på god väg mot highend-nivå och då är kraven på ljudkvalitet desto högre. I den här prisklassen är inte Hegel ensamma om att erbjuda både kraft och elegans på samma gång, men det är ändå ingen tvekan om att förstärkaren infriar – och mer än så – på alla områden.

Att H360 är en kanonbra förstärkare är höjt över allt tvivel. Och plus i kanten för AirPlay och DLNA-strömning!

Ljud & Bild tycker

Väldigt få förstärkare har stramare och mer potent bas än H360. På samma gång är upplösningen svävande i övertonerna. Lägg därtill musikströmning via nätverk så är habegäret komplett. Hifi har blivit dyrare och Hegel är inget undantag. För nästan 50 000 kronor kan vi inte snacka om fynd längre.

2 reaktioner på ”Hegel H360”

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Plocka fram CD-samlingen igen

Sensationellt bra köp

Charmig kassettbandspelare

Ljudkortet som pensionerar din highend-DAC

Låter bäst utan

Bordsanläggningen som har allt

Superstreaming med mindre budget

Skivspelare med startknapp

Har du sett på maken?

Hegel upphör aldrig att överraska

Enklast är bäst

Världsklass!

Rulla till toppen