Den sköna känslan att glida fram tyst längs stadens gator med taket nere får man bara i cabrioletversionen av nya Fiat 500 Electric. Den enda elbilen med äkta cab-tak. Med taket nere kommer även leendet, även från medtrafikanter, som släpper fram den kompakta charmbomben med en munter nickning.
Man får bättre kontakt i trafiken när taket är nere och lukten av syrener och kolgrillar retar luktsinnet och vindpustar och solsken strålar in i den lilla elbilens öppna kupé.
Allt medan man glider omkring tyst, med bara musiken i spellistan strömmande ur ljudsystemet i helt nya elektriska 500.
Fiat 500 Electric
Den nya 500 Electric får inte förväxlas med 500e, som var en 500 där kolvmotorn var utbytt mot batterier och en elmotor. Det här är den nya generationen som är byggd som en elbil från grunden och inte är en konverterad bensinbil.
Formen är samma ikoniska som Fiat 500 har haft sedan 50-talet och om sanningen ska fram så är det inte så lätt att se skillnad på den nya elektriska och den äldre generationen från 2007 med kolvmotor. Den var en hejdundrande framgång och sålde bra i många länder. Man kan se både dess föregångare och antika Fiat 500 dundra fram över de slitna kullerstenarna på Piazza Venezia – och pigga Abarth-varianter som susar fram i ovanligt ambitiösa hastigheter längs A4 mellan Turin och Milano.
Sherpa hjälper dig hem
Populariteten kommer knappast att minska av den elektriska 500 Electric. Som till skillnad från de flesta småbilar med elmotorer faktiskt har en räckvidd som sträcker sig bortom enbart stadskörning.
320 km säger Fiat. Det vet vi är ambitiöst, men om man håller sig till WLTP-siffrorna så finns det många fler mil att hämta här än med en Honda E eller Mini Cooper SE, som klarar 22 respektive 23 mil.
Om man mest kör i stan kan man ställa in Sherpa-läget som begränsar kraften, topphastigheten och luftkonditioneringen för att spara ström och som kan öka räckvidden till 460 km en bra dag. Fortfarande med WLTP-siffror.
Det är bra gjort av ett 42 kWh-batteri. I teorin kan förbrukningen vara så låg som 14 till 14,9 kWh, men jag kom inte under 17 kWn med någon av testbilarna jag hade tillgång till.
I Normal-körläget får man bara måttlig regenerering, men det går att välja Range som har mer regenerering och effektivare enpedalskörning, vilket också sparar ström och förlänger räckvidden.
Om man får maximal laddningseffekt på 85 kW kan man i teorin få 50 km längre räckvidd efter bara fem minuters laddning. Jag fick 260 km ur en fulladdad bil, på vinterdäck, i låga vårtemperaturer och med både luftkonditionering och sätesvärme på. Det är absolut godkänt.
Fiat 500 finns för övrigt även i en version med lägre effekt och ett mindre 23,8 kWh-batteri som ger upp till 185 km räckvidd.
Mer om själva körkänslan om en liten stund. Nu sätter vi oss i den 3,6 meter långa/korta Fiaten.
Cinerama Infotainment
500 Electric är faktiskt ganska rymlig inuti. De två som sitter fram har gott om plats i lagom stora säten som ger bra stöd. Takhöjden är fenomenal, men i baksätet är det naturligtvis trängre. Speciellt på höjden, men man kan glida in fötterna under framsätena, och för barn är baksätet tillräckligt rymligt. Där och i passagerarsätet fram hittar man Isofix-barnstolsfästen. Sätena är klädda i Seaquel, ett material som är tillverkat av återvunnen plast, och instrumentpanelen är lackad i samma färg som bilen.
Fiaten finns i fyra utrustningsversioner. Det enklaste heter Active, sedan kommer Passion, Icon och La Prima. Den senare har säten i konstläder, kromlister, 17-tums lättmetallfälgar och en logotyp på tygtaket om man väljer cab-varianten (som inte går att få om man väljer Active).
Våra två testbilar hade Icon-utrustningspaketet, som innehåller det mesta man behöver.
När man satt sig tillrätta bakom ratten i konstläder stirrar man på två skärmar. En mitt framför föraren och – om man har valt Icon-utrustningspaket – en 10,25-tums pekskärm mitt på instrumentpanelen. Cinerama Infotainment kallar Fiat det och kan bäst beskrivas som ett omfattande paket med navigering, 360-kamera, DAB-radio, Apple Carplay och Android Auto, programmering av laddningssekvenser, röststyrning (Alexa om man kopplar upp My WiFi i bilen) och en inställningsmeny för strålkastare, låsning och mycket mer.
I utrymmet under skärmen hade vår testbil trådlös mobilladdning och det finns USB-kontakter både där och i förvaringsfacket i mittkonsolen.
Om man tittar efter närmare märker man en kul detalj. Silhuetten av Turin, där bilen är byggd, är präglad i kanten av det lilla facket där man lägger ifrån sig sin mobiltelefon. På ett annat ställe finns det också en liten hälsning till det förflutna: längst ner på dörrhandtagen på insidan finns en skiss av den ursprungliga Fiat 500 och det står Made in Turin. Lekfullt.
Sex standardhögtalare och app-styrning
Man kan inte välja mellan olika ljudsystem i 500 Electric. På den här nivån får man sex högtalare: två bak, två fram och diskanter i A-stolparna. Det blir inte riktigt samma ljudnivå som från Harman Kardon-systemet i Cooper SE, men bortsett från att Fiat-anläggningen inte har särskilt mycket bas så fyller den den lilla bilen med högst acceptabel ljudkvalitet. Mellanregistret är tillräckligt tydligt för att man ska kunna sjunga med i favoritlåtarna och basen är tillräckligt levande för att man enkelt ska kunna följa musikens rytm.
500 Icon har självkörning på nivå 2 – Fiat CoDriver heter det – med adaptiv farthållare och nödbroms. Den har också döda vinkeln-varning, skyltigenkänning och filhållare. Allt fungerade fint under testperioden, även om det hände att bilen gjorde lite för skarpa svängar när den ”körde själv”, men så länge man har en hand på ratten är det inga problem.
Det finns naturligtvis en app, Uconnect for 500, där man kan programmera klimatanläggningen och laddning men även se bilens hälsostatus och batterikapacitet. Där kan man lägga in varningar om en viss hastighet överskrids. Det går också att aktivera varningar om bilen rör sig utanför ett angivet område, eller på ett visst klockslag, och det finns en betjänt-inställning som meddelar ägaren om fordonet lämnar en angiven radie.
Smidig och lättkörd
Den charmiga Fiaten är inte helt ljudlös. När man sätter sig i den och trycker på startknappen så hälsas man av ett välkomstljud. Samma sak händer när man stannar och stänger av strömmen, fast då går ljudet mer i moll.
Sätena har bra sidostöd och är mycket rymligare än vad som är vanligt i en småbil. Man sitter högt, nästan som i en liten SUV, och de stora dörrarna gör det till en barnlek att komma in. Ute på vägen märker man att Fiaten inte slirar med framhjulen som en Cooper SE, fast så är den elektriska 500 inte någon racerbil heller. 9 sekunder från 0 till 100 km/h är tämligen måttligt, men bilen är snabb från rödljusen och kickdown (tryck ner gaspedalen hela vägen) ger omedelbar effekt och skjuter iväg den lilla bilen från 50 till 80 km/h.
Det hörs lite vägbrus från bakhjulen, annars är bilen tyst och behaglig. Spårvagnsspår och kullersten sväljer den lätt, men det känns lite hård på dåliga vägar, vilket naturligtvis beror på den korta hjulbasen som den har gemensamt med de flesta småbilar.
Styrningen är lätt och precis och tillsammans med backkamera och sensorer 360 grader runtom är bilen väldigt lätt att parkera, även på trånga platser.
Och apropå trångt. Bagageutrymmets blygsamma volym på 180 liter har inte plats för mest bagage i världen. Ett par weekend-väskor eller en stor resväska går dock bra. Baksätena kan fällas ner 50/50 om man behöver mer plats och kupéversionens baklucka ger bra åtkomst till bagageutrymmet. Cabriolet-versionen har ingen kombilucka utan en mindre lucka som ger mycket mer begränsad tillgång till bagageutrymmet. Som i övrigt är lika stort som i kupéversionen.
Fram finns ingen ”frunk” och Fiat 500 kan varken ha dragkrok eller takräcke.
Tygtaket på cabriolet-versionen är elektriskt och en tryckning drar bak taket som en stor markis. En tryckning till skjuter taket hela vägen bak och då försvinner även bakrutan och öppningen blir ännu större. Trots att det inte finns någon vindskärm bakom framsätena är det inte mycket turbulens i kupén, men om man drar tillbaka taket hela vägen så får man ett baksug som rufsar till frisyren ordentligt.
Med eller utan tak spelar ingen roll för köregenskaper eller räckvidd, men det är naturligtvis festligare med en öppen Fiat 500 när vädret tillåter. Kupéversionen kan för övrigt levereras med panoramatak av glas om man vill ha en ljusare och luftigare kupé men inte vill ta steget upp i pris till cab-versionen.
Slutsats
Lilla Fiat 500 Electric är ett nöje att både titta på och köra. Den har bättre räckvidd än de flesta i samma klass, bortsett från BMW i3, och är den enda elbilen som kan levereras som cabriolet. Men vilken version man än väljer så får man en utmärkt stadsbil med smidiga köregenskaper och som dessutom har tillräcklig räckvidd för en längre weekendresa och som lockar fram leenden hos både föraren och passagerarna, speciellt om man har lite vind i håret. Priserna är konkurrenskraftiga jämfört med Honda E och Mini Cooper SE, som har mycket sämre räckvidd.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser