Hur vore det med lite berömd konst att dekorera vardagsrumsväggen med? Till exempel en Van Gogh?
Har du inte en miljard kronor liggande så att du kan förverkliga drömmen så har Netgear ett aningen mer överkomligt alternativ i form av Meural Canvas II, som enklast kan beskrivas som en uppkopplad digital tavelram. Besläktad med de små digitala fotoramarna man kan få för ett par hundralappar i elektronikbutikerna – fast betydligt lyxigare.
Som en tavla på väggen
Meural Canvas II finns i två storlekar, med 21 respektive 27 tums bildyta. En träram och en vit passepartout runtom fulländar illusionen av en inramad tavla på väggen.
Rent tekniskt består Meural Canvas II av en LCD-panel av AHVA-typen, som är känd för att ge en bred betraktningsvinkel. En 1,8 GHz ARM-processor utgör hjärnan för ramverket. Och så är Canvas II naturligtvis uppkopplat till nätverket. Det är där allt det roliga börjar.
30 000 konstverk
För 70 dollar om året har Netgear ett konstabonnemang som ger tillgång till 30 000 kurerade tavlor från stora museer runt om i världen. När prenumerationen är betald är det bara att välja fritt från gallerierna och det är ett nöje att plocka ner Da Vinci och Van Gogh från museisalarna till sin egen privata konstutställning. Även om det lite längre fram visar sig att man inte får med allting.
Om du inte är intresserad av vare sig renässanskonst eller impressionism så kan utbudet av fotografier från National Geographic och Marvel kanske vara lockande i stället.
Man kan naturligtvis visa sina egna bilder på Meural Canvas II. De laddas upp via en webbläsare eller från mobil-appen. Ramen har 8 GB lagringsutrymme och man kan komplettera med SD-kort och USB-minne.
Ramen kan hängas upp vågrätt eller lodrätt och känner av riktningen själv och väljer motiv i samma format. Man kan också köpa en vridbar upphängning så att ramen kan roteras när den hänger på väggen. Det ingår både glidsäker upphängning, vattenpass, skruvar och pluggar, så att man är säker på att den åtta kilo tunga enheten hänger stadigt. Tjusigt.
Trixig installation
Med en nätverksexpert som Netgear i ryggen förväntade jag mig att installationen skulle vara snabbt avklarad med ett par musklickningar. Men det krävde en betydligt större ansträngning och ett par digitala återvändsgränder och konstiga felmeddelanden innan tavelramen kom igång och släpptes in på det trådlösa nätverket och Meural blev registrerad på mitt Netgear-konto. Vem det än är som har skrivit guiden och programmerat gränssnittet så skulle han eller hon inte fått jobba på IKEAs avdelning för instruktionsböcker!
När nätverket och abonnemanget är på plats kan man välja och vraka mellan tusentals konstverk. Den biten är relativt enkel. Lite svårare var det att justera ljusstyrkan och känsligheten hos ljussensorn som är tänkt att få Meural Canvas II att passa in i inredningen och se ut som en tavla på väggen. Både en solig dag och i ett halvmörkt rum. Här blev det aldrig helt omärkligt att det handlade om en lysande skärm, snarare än en tavla som belystest från en annan ljuskälla.
Strålande bildkvalitet
Själva bildkvaliteten är å andra sidan utmärkt. Det finns ingen antydan till kantiga effekter i färgövergångar, och även om vi har med en skärm med relativt låg upplösning att göra så uppfattas inte bilden som pixlig ens på nära håll.
Bilderna som är uppladdade till ramens minne visas som bildspel. Det går att göra ”spellistor” för bestämda tider på dagen och ramen kan programmeras att sättas på och stängas av vid vissa klockslag. Den insisterade dock på att leva sitt eget liv, helt befriat från schemat.
Om man får lust att bläddra genom bilderna är Meural Canvas II utrustad med en rörelsesensor som i princip kan manövreras genom att vinka med handen framför ramens nederkant. Det fungerade i vissa fall, men blev aldrig intuitivt.
Eftersom ingenting på marknaden påminner om Meural Canvas II är antalet konkurrenter begränsat. Och för de här pengarna kommer man inte långt på den riktiga konstmarknaden. Rent tekniskt ligger det däremot snubblande nära att jämföra med vad man får på TV-marknaden. Man kan enkelt hitta en 50-tums smart-TV med nätverksåtkomst och utmärkt bildvisning i 4K-upplösning för mycket mindre än för en 27-tums Canvas II som bara klarar Full HD-upplösning.
Canvas II har däremot en riktigt bra bildpanel, och om jämförelsen ska vara rättvisare får den ställas bredvid Samsung The Frame, som slår den på hemmabana i konsten att låtsas vara en tavla. I synnerhet med tanke på att man kan få en 49-tums Samsung The Frame för 15 000 kronor. Och tänk på att den dessutom kan användas för att visa TV i 4K.
Världsberömd konst i utsnitt
Meural Canvas II-ramen har 16:9-format, alltså samma bredd-höjd-förhållande som en modern bredformats-TV. Det är säkert vettigt när det gäller valet av panel. Men det är inte formatet som de stora mästarna oftast hade i åtanke när de målade sina verk. Då hade ett gammaldags 4:3-format kommit närmare genomsnittet.
Oavsett val av panel kommer det alltid att finnas bilder som inte passar, och fotografier som inte får plats i 16:9 kan antingen visas med mörka fält på sidorna eller ovanför och under, eller sträckas ut för att passa ramen. Precis som vi är vana vid på en TV.
Netgear har däremot valt åt användarna när det abonnemangskonsten. Tavlorna är nämligen inte bara kurerade utan också beskurna för att passa in i ramen! Några av konsthistoriens mest berömda verk har alltså reducerats till dekoration på löpmeter!
Vi har skrivit till Netgear och frågat om de beskurna bilderna, nu väntar vi på svar från avdelningen som ansvarar för att skaffa fram innehåll.
”Bildkonst från museer är bara ett av de sätt man kan använda Meural Canvas II på. Vi kommer också att använda den för att göra fotokonst tillgänglig, och vi arbetar ständigt med tekniken och innehållet”, säger Lionel Paris, Netgears europeiska chef för konsumentprodukter. Han kände inte till att bilderna blev beskurna för att passa 16:9-formatet.
Slutsats
Tanken med Netgear Meural Canvas II är sympatisk, och när man kombinerar den med möjligheten att få ett stort urval av berömda konstverk levererade trådlöst med abonnemang så kan det nästan inte gå fel. Men det gör det. För det första är priset rejält saltat med tanke på att det trots allt handlar om en 27-tums FHD-panel, som inte är en TV också. För det andra är bildförhållandet 16:9 och sättet som konstverken är tillklippta för att passa ramen är en riktig miss. Man får bara inte klippa i Mona Lisa! Visa hellre verken i sin helhet och acceptera bara att det finns svarta eller vita fält bredvid. Men något sådant alternativ finns inte, eftersom beslutet – och beskärningen – redan är gjord.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser