Glöm den lite tråkiga bilden många har av Volvo, den här versionen skakar verkligen liv i kroppen, trots ett ganska så kantigt och strikt utseende.
Den första helt elektriska Volvon är baserad på den mellanstora XC40, en relativt kompakt SUV där den elektriska drivlinan är hämtad från Polestar 2. Det betyder hastighetsresurser man knappast förknippar med Volvo, permanent fyrhjulsdrift, bra räckvidd och skön körkomfort.
De två elmotorerna drar upp bilen till 100 km/h på mindre än fem sekunder och trycket från ett vridmoment på 660 Nm skickar kårar längs ryggraden när man trampar på gaspedalen.
Men XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD är ingen sportbil. Den är inte ens särskilt sportig att köra, trots de enorma hastighetsresurserna. En Polestar 2 med Performance Pack känns mycket sportigare att ratta och Tesla Model 3 känns som en skateboard med en elektrisk motor jämfört med den elektriska XC40.
Den är utformad för komfort snarare än sport. Sätena är bekvämare än sportiga, även om Volvo kallar dem för sportsäten. Det är egentligen lika bra, för det här är ett väldigt skönt ställe att vara. Man sitter fint i de breda sätena med utdragbart benstöd, sikten är bra och körkomforten är oklanderlig i den tysta Volvon.
Vi hann inte med något räckviddstest, så det får vi återkomma till, men Volvo anger 418 km räckvidd under optimala förhållanden. Alltså lite kortare än Polestar 2, som är byggd på samma CMA-plattform med 78 kWh batterikapacitet och stöd för 150 kW-snabbladdning
Hey Google
Bilen har Google Automotive, operativsystemet vi känner igen väl från Polestar 2, och det fungerar felfritt med röstkommandon och är kanske – tillsammans med Teslas – det mest lyckade operativsystemet i en elbil hittills.
Här får man Google Maps, Google Assistant, Google Play Store med nedladdningsbara appar och en 12,3-tums pekskärm i kombination med en heltäckande skärm framför föraren.
Röstassistenten kan bland mycket annat användas för att styra musiken, man kan få vägbeskrivning till närmaste laddstation och be om hjälp med att hitta boende i närheten utan att ta ögonen från vägen.
Man kan också köpa till trådlös telefonladdning. Lägg bara mobilen i facket framför mittkonsolen. Ännu så länge kan man däremot inte få Apple Carplay i en XC40 Recharge Pure Electric.
Volvo XC40 kan beställas med ljudsystem från Harman Kardon, och det skulle jag ha gjort utan att blinka. För anläggningen som Volvo kallar för High Performance – och som vår testbil var utrustad med – låter platt och odynamiskt när man lyssnar på musik. Det är egentligen synd, för den tysta och bekväma Volvon är en perfekt utgångspunkt för en ordentlig anläggning.
Harman Kardon-systemet kan läggas till i paketet som heter Navigation och ljud, eller i Lounge-paketet som även inkluderar panoramaglastak och 360-kameror. Systemet består av 14 högtalare som drivs av totalt 600 watt och ljudet är optimerat av av Dirac Unison.
Vi ska återvända till Harman Kardon-anläggningen i ett kommande test av XC40.
Komfort och utrymme
Bilen startas på samma sätt som Polestar 2. Sensorer registrerar att man sätter sig i bilen, skärmarna tänds och sedan väljer man bara Drive – eller Reverse – med den pyttelilla spaken på mittkonsolen. Och så kör man iväg ljudlöst. När man är framme trycker man bara på Park-knappen.
Den höga Volvon känns smidig på vägen, men köregenskaperna är av den förutsägbara sorten, med måttlig understyrning och bra fjädringskomfort trots den höga vikten.
Styrningen är väl avvägd och man kan välja mer motstånd i ratten på körmenyn. Som också har en inställning med den vilseledande titeln terrängkörning. I praktiken är det ett läge för kontrollerad forcering av nedförsbackar, alltså ett slags hill descent, och ingen spärr av hjul eller axlar.
Liksom de flesta elbilar kan XC40 Recharge köras i enpedalsläge där elmotorerna bromsar när man släpper på gasen och samtidigt alstrar lite ström till batterierna.
Det finns gott om plats fram. Alla som har suttit i eller kört en ny Volvo kommer genast att känna igen sig bakom ratten på den elektriska XC40. Bortsett från att Google har flyttat in i bilen är allt precis som i en XC40 med bensin- eller hybriddrift.
Invändigt är kvalitetsintrycket bättre än i Polestar 2. Volvon har flera vadderade ytor, det finns inga vassa kanter i plastgjutningen och kontrastsömmarna i nappaskinnsätena i vår testbil är en ljusglimt i en annars svart och grått kupé.
Baksätet har uppvärmda säten i de två yttre sätena och ryggen kan fällas ner helt eller delvis och levereras med skidlucka. Sittkomforten är bra, även om sittdynorna är hårdare än i framsätena och ryggstödet är relativt brant. De flesta får plats i baksätet, men barnfamiljer med två bakåtvända barnstolar bör kolla om de passar innan de skriver på köpavtalet.
Två vuxna sitter bra bak och man får in fötterna under stolarna framför, men transmissionstunneln stjäl mycket benutrymmet i mitten.
Det finns inte våldsamt mycket lastutrymme i en XC40, men den elektriska versionen har åtminstone ett extra lastutrymme fram. I ”frunken”, som den kallas, finns det plats för exempelvis laddkablar i det vattentäta utrymmet på 31 liter. Bak lastar man upp till 414 liter, det inkluderar det lilla utrymmet under golvet. Fäller man ner baksätena ökar volymen till 1 290 liter.
Det går att dra släpvagnar med en totalvikt på upp till 1 500 kilo och att lasta 75 kilo på taket. Med andra ord är Volvon en praktisk, relativt kompakt och bra bil att köra, med fyrhjulsdrift och gott om plats för fyra personer.
Konkurrenter
Tills Tesla Model Y dyker upp på vägarna finns det knappt några konkurrenter i samma klass som XC40 Recharge Pure Electric P8. Volkswagen iD.4, Skoda Enyaq och Nissan Ariya finns inte med fyrhjulsdrift på ett tag, så om man vill ha en elektrisk SUV med fyrhjulsdrift är alternativen väldigt få i skrivande stund.
Utrustningsversioner
XC40 levereras inte med värmepump. Märkligt nog är det extrautrustning, så kom ihåg att kryssa för det. Lägg även till adaptiv farthållare, som också borde vara standard, och naturligtvis ett av paketen med Harman Kardon-systemet. Konstigt nog är döda vinkel-varning också extrautrustning (på en Volvo?), men i övrigt är elbilsversionen, som baseras på Volvos R-designpaket, välutrustad och har bland annat 19-tums lättmetallfälgar, farthållare, parkeringsassistent, backkamera och uppvärmd ratt.
Färgalternativen är begränsade jämfört med hybridversionen av XC40. I kupén kan man välja mellan tre versioner av svart på svart, men notera att sätena är identiska även om Volvo hävdar att de med nappaläder och kontrastsömmar är sportsäten.
Stabilt första intryck
Volvo har nyligen meddelat att de tredubblar produktionskapaciteten på elbilar i Gent, Belgien, där XC40 Recharge Pure Electric P8 byggs. Det är nog smart, för den här bilen har potential att bli en storsäljare för Volvo, och väntelistan är redan lång om man beställer sin bil i dag. Den mellanstora elektriska SUVen är tillräckligt stor för många familjer och tillräckligt bekväm för långresor samtidigt som den är flexibel för vardagsärenden. Den starka accelerationen blir snabbt beroendeframkallande, men det är körkomforten som har högst prioritet. Kom bara ihåg att beställa XC40 Recharge med värmepump och Harman Kardon-ljudsystemet.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser