TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Volkswagen ID.5 GTX

Den finaste ID:n

Med en rundad bak är ID.5 den snyggaste av Volkswagens elbilar. Fyrhjulsdrift gör GTX-versionen extra skön att köra och äntligen håller ljudanläggningen måttet.

Av / 2022-07-13 - 07:00
Volkswagen ID.5 GTX

Home tycker

  • ID.5 GTX har ett mer strömlinjeformat utseende än ID.4, vilket vi gillar. De fina köregenskaperna är ännu bättre med fyrhjulsdrift och piggare motor. Bra räckvidd och mycket utrustning för pengarna. Ljudet i premium-anläggningen lyfts av subwoofern.
  • Knapparna med haptisk feedback tycker vi inte fungerar riktigt som tänkt, de har lite dålig respons och onaturlig känsla. Ej godkänd för taklast. Head-up-displayen känns överflödigt med tanke på förarskärmen.

Volkswagens elbilssatsning står inte stilla, det är ingen tvekan om att de menar allvar med ID-bilarna – som alla delar samma MEB-plattform. Familjebilen ID.4 var 2021 koncernens klart mest sålda över hela världen och då räknar vi med både Skoda Enyaq, Audi e-tron och VW ID.3. Att folk älskar SUV- och crossover-bilar är uppenbart.

Volkswagen ID5 GTX front angle
Volkswagen ID5 GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

Personligen är jag inte överdrivet förtjust i bakänden på ID.4, jag tycker den är lite klumpig.  Synd, för bilen är annars skön att köra, har bra räckvidd och har mycket utrustning för pengarna.

Den tuffare 5:an

Därför är det glädjande att Volkswagen har lanserat ID.5, och ännu bättre att den precis som 4:an finns i en GTX-version med fyrhjulsdrift. Och en extra motor, som hjälper till att höja antalet hästkrafter från 204 till 299. Du kommer bara åt alla hästarna i max 30 sekunder, om batteriet har mer än 88 procents kapacitet. Med andra ord måste du ladda batteriet helt för att uppleva bilen när den är som piggast.

Läs också Behöver mer ös! Volkswagen ID.4 är en fin bil att köra, men utan möjligheter att uppgradera stereon känner man sig aldrig som kung på vägen.

Främre stötfångaren på GTX-versionen är delvis lackerad, delvis räfflad, medan den på standardversionen har gallerimitation av svart plast.

LED Matrix-strålkastare är standard på GTX och har man väl blivit van vid sådana så är allt annat strunt efteråt. Man kan verkligen lysa upp vägen på natten med sådana, till exempel verkar Hyundai Ioniq 5 som jämförelse vara utrustad med två stearinljus. Det är ingen tvekan om vilken av de två jag helst skulle vilja köra upp till fjällen i på vintern.

Annons
Volkswagen ID5 GTX side 2
Volkswagen ID.5 GTX är mer strömlinjeformad än ”tvillingen” ID.4. GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bra bagageutrymme

Bagageutrymmet är inte nämnvärt mindre än i SUV-versionen ID.4, faktiskt är det pyttelite större under hatthyllan (549 liter mot 543 liter). Fäller man ner baksätena och lastar upp till i taket rymmer ID.4 200 liter mer. Petitesser.

Du kan dra upp till 1200 kilo på släpvagn om den har egna bromsar. Annars är det 750 kilo som gäller. Men lasta på taket får du låta bli, om det är viktigt får du titta närmare på ID.4 GTX.

Volkswagen ID5 GTX trunk
Gott om bagageutrymme. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rikligt med extrautrustning

Precis som i ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron finns det gott om plats i baksätena, med bra takhöjd för två vuxna. Framsätena är sportstolar i ID.5 GTX (och ID.4 GTX) som formar sig bättre efter kroppen, utan att för den skull kunna kallas för skålade.

Bland extrautrustningen i testbilen finns elektriskt justerbara säten (12-vägs) med minnesfunktion och dessutom massage. Skönt om man är stressad på vägen till ett viktigt möte. Panoramasoltak finns också på plats, liksom ljuddämpande sidorutor fram och 3-zons luftkonditionering.

Infotainmentpaket+ innehåller Head-up-skärm med augmented reality (AR) och infotainmentskärmen är på 12 tum.

Volkswagen ID5 GTX HUD Volkswagen ID5 GTX driver display 2
<
>
Förarskärmen gör faktiskt head-up-skärmen överflödig. Foto: Geir Gråbein Nordby

Med Förarassistentpaket+ har du alla digitala körassistenter. Inklusive filhållare och skyltigenkänning, samt adaptiv hastighetskontroll som även anpassar hastigheten i kurvor och rondeller. Du får också en 360-graders vy runt bilen, men den är så hårt beskuren runt bilen på skärmen att jag personligen inte ser poängen med att ha den i stället för en vanlig backkamera med 360-graders parkeringssensorer.

Sportpaket+ har adaptivt chassi med dämpare som anpassar hårdheten till valt körläge. När den är som bekvämast är ID.5 väldigt bekväm för att vara en elbil (alla elbilar är styvare än vad man är van vid om man kör fossilt) och i Sport-läge biter den sig fast fint i kurvorna.

Volkswagen ID5 GTX center speaker Volkswagen ID5 GTX front tweetetr Volkswagen ID5 GTX rear fullrange speaker Volkswagen ID5 GTX subwoofer
<
>
Mellanregisterbasen sitter längst ner i dörren. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bättre ljudsystem

Volkswagen var sena med att erbjuda förbättrade ljudsystem, men nu är de äntligen på plats.

Volkswagen Sound System sägs ha sex högtalare, men varje gång jag räknar får jag det till åtta. Inklusive centerhögtalare och subwoofer som äntligen finns på plats. Subwoofern tar visserligen hälften av platsen i facket för laddningskabeln, men tillför ljudet så mycket att jag inte hade velat vara utan den.

Ljudet från ljudsystemet i ID-bilarna har alltid varit välbalanserat, men ganska så platt och trist i basregistret. Med subwoofern blir basen tyngre och fylligare och huvudhögtalarna får koncentrera sig på det viktiga mellanregistret. I stället för att behöva ta på sig en för stor uppgift genom att även försöka sig på bas.

Volkswagen ID5 GTX side logo
Foto: Geir Gråbein Nordby

Resultatet är att musiken i ID.5 GTX återges med ett större lugn och en mer övertygande kontrast, där diskanten också upplevs luftigare eftersom den får den djupare basen att luta sig mot. Vrider du upp volymen känner man rytmerna i en helt annan grad, men utan att det blir överdrivet. Och spelar du lågt blir det fylligare. Jag gillar den här anläggningen bättre än Bose-systemet i både Ioniq 5 och Nissan Ariya.

Volkswagen ID5 GTX front
Foto: Geir Gråbein Nordby

Bättre upplevelse med ID.5 GTX

Det var en tydlig förbättring av körglädjen när vi bytte från den bakhjulsdrivna Skoda Enyaq iV 80 till den fyrhjulsdrivna Enyaq Sportline iV 80X. GTX gör samma skillnad med ID.5. Visserligen baserat på vårt test av ID.4, men det är samma bil med undantag för bakdelen.

GTX-versionen är betydligt piggare. Den vanliga bakhjulsdrivna varianten är bekväm men kanske lite tråkig att köra, medan det finns betydligt mer underhållning att hämta ut från GTX-egenskaperna. Snabbare start, mer lyhörd ”wattpedal” och bättre känsla av underlaget.

Volkswagen ID5 GTX 21 inch wheels
21-tummarna gör definitivt jobbet. Frågan är dock om inte 20-tumshjul är vettigare, både prismässigt och viktmässigt med tanke på nyttolast och räckvidd. Foto: Geir Gråbein Nordby

GTX har 20-tumsfälgar som standard, i stället för 19. Testbilen är däremot utrustad med 21-tumsfälgar och hjulen greppar bra och slirar sällan. Man får köra ganska hetsigt på torrt väglag för att sätta igång ESP:n, och dämparna och chassit är alltid med på noterna. I en bil som har perfekt viktfördelning. Hur bra den är under vinterförhållanden återstår dock att testa.

Bilen känns extremt säker och välkontrollerad och 6,3 sekunder för noll-till-hundra under optimala förhållanden är allt man behöver. Bilen är smidig, men ändå inte utpräglat sportig. Det är ingen idé att försöka tävla mot en Tesla Model Y Long Range, speciellt inte en Performance. Men att ID.5 GTX är en duglig familjebil, det är helt säkert.

Bara för att ha det sagt: även 20-tumsdäcken fungerar ypperligt och personligen hade jag nog satsat på att spara ett par kronor där, plus fått lite längre räckvidd.

Volkswagen ID5 GTX side
Foto: Geir Gråbein Nordby

Digitala svårigheter

Mina problem med ID-plattformen, oavsett om bilen heter ID.5 GTX, ID.4 eller ID.3, är de haptiska knapparna på ratten och mittkonsolen. Och även takluckan. De blanka ytorna inbjuder inte bara till fett- och smutsfläckar från otvättade fingrar. Jag blir inte klok på responsen. Man vänjer sig vid allt, sägs det. Men nu har jag testat både ID.3, ID.4 och Cupra Born. Och nej, jag vänjer mig inte riktigt vid hur trögt knapparna reagerar. Man trycker på en knapp och förväntar sig att känna klicket. Och det kommer, men inte förrän efter något som känns som en halvsekund. Det gör att man vill trycka hårdare nästa gång, som om det skulle hjälpa. Det gör det inte.

Volkswagen ID5 GTX haptic feedback buttons
De haptiska knapparna är inte de bästa vi vet … Foto: Geir Gråbein Nordby

På plussidan gillar jag det grafiska gränssnittet på infotainmentskärmen, där funktionerna ligger i tydliga staplar. Men själva skärmen är lite för trög, tycker jag. Man sveper med fingret, men det känns som om bilden alltid ligger en halv fingerrörelse efter.

Annars gillar jag att bilen har både trådlöst CarPlay och Android Auto, och det egna kartsystemet är också bra. Head-up-skärmen är lika bra som i de andra, men förarskärmen som sitter fast i ratten på ID-bilarna visar ändå samma information mitt framför ögonen, så HUD känns överflödigt. Tyvärr är HUD-visningen en del av Infotainmentpaket+ och kan inte väljas bort utan att även ta bort det förbättrade ljudsystemet och dessutom den inbyggda navigeringen.

Volkswagen ID5 GTX 360 camera
360-kameran beskär omgivningen för nära bilen på bilden, tycker vi. Foto: Geir Gråbein Nordby

Navigeringsmässigt klarar du dig fint med CarPlay eller Android Auto, och den trådlösa mobilladdaren som ingår i paketet är värdelös för mig (laddningen av min iPhone 13 Max Pro växlar konstant mellan på och av). Men jag hade vägrat att välja bort Volkswagen Sound System.

Volkswagen ID5 GTX rear
Foto: Geir Gråbein Nordby

VW ID.5 GTX: Slutsats

Om du köper Volkswagen ID.5 GTX får du en fyrhjulsdriven bil som tar dig fram med både komfort och en touch av underhållning, med bra räckvidd och utrymme. Den är väldigt välutrustad, redan innan du börjar välja tillval. Tillbehören har också relativt bra priser, så du kan lägga till det du vill, till exempel ett bättre ljudsystem, utan att känna dig rånad.

Det enda vi inte gillar med bilen är de haptiska knapparna och den lite långsamma skärmen. Och eftersom detta är en inte obetydlig del av körupplevelsen så är det ingen bagatell.

 

Volkswagen ID.5 GTX – extrautrustning

Designpaket + 18 200 kr
Panoramaglastak med elektrisk solgardin
Ljuddämpande sidorutor fram i laminerat säkerhetsglas

Komfortpaket + 5 000 kr
Air Care 3-zon Climatronic med reglage för baksätespassagerare
Variabelt bagagerumsgolv, bagagerumsnät och nätvägg

Infotainmentpaket + 16 900 kr
AR Head-Up Display och Discover Max 12-tums infotainmentskärm med projicering av viktig förarinformation i vindrutan
Volkswagen Sound System, 8 högtalare inklusive subwoofer och centerhögtalare, 12-kanals digital förstärkare, 450 W total effekt

Förarassistentpaket + 37 300 kr
Travel Assist Driving Assistant: Lane Assist, Side Assist och Emergency Assist
Enkel öppning/stängning av elektrisk baklucka och 360 graders områdesvisning
Park Assist Plus parkeringsassistent med minnesfunktion
Side Assist döda vinkel-assistent
Area View områdesvisning

Sportpaket+ 14 900 kr
DCC adaptivt chassi med körprofilprogram och progressiv servostyrning
Progressiv kontroll

Inredningspaket Top Sport+ 33 800 kr
12-vägs elektriska Top Sports-stolar med integrerade nackstöd, minne och massage
Elektriskt justerbara, uppvärmda och hopfällbara ytterbackspeglar med minnesfunktion, sänkningsfunktion på passagerarsidan

21-tums däck Narvik Black, 235/45 R21 fram och 255/40 R21 bak: 6 400kr

Infällbar dragkrok: 12 300 kr

  1. Skoda Enyaq iV 80

    Lyx åt folket

    Det här är första gången jag har sett folk följa en Skoda med blicken när den kör förbi. Enyaq iV är ett fantastiskt väl utfört arbete.

    Fantastiskt mycket bil för pengarna! Gnistrande köregenskaper, massor av modern utrustning. Bra ljud.
    Skyltigenkänningen är inte tillräckligt bra ännu och röststyrning har förbättringspotential. Vi vill ha ännu bättre ljud!
    Läs hela testet
  2. Skoda Enyaq Sportline iV 80X

    Ännu bättre med fyrhjulsdrift

    När glädjeruset från första mötet lagt sig är slutsatsen fortfarande att Enyaq är en otroligt bra bil. Även om vi har börjat reta oss på ett par saker.

    Väldigt skön att köra, och ännu bättre med fyrhjulsdrift! Mycket utrustning, bra ljud i standardanläggningen.
    Alla lösningar känns inte lika genomtänkta (adaptiv körning aktiveras med höger hand, hastighet ställs in med vänster). Skyltigenkänning kan vara irriterande och vi vill ha möjlighet att finjustera hastigheten i förhållande till hastighetsgränsen.
    Läs hela testet
  3. Volkswagen ID.4 (med standardljud)

    Fet bil med tunt ljud

    Volkswagen ID.4 är en fin bil att köra, men utan möjligheter att uppgradera stereon känner man sig aldrig som kung på vägen.

    ID.4 är en bekväm och rymlig familjebil med bra räckvidd och utmärkta köregenskaper.
    Det tunna ljudet från standardsystemet är ett stort minus i kanten för körglädjen.
    Läs hela testet
  4. Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound

    Premium-ljud från Sonos

    Med Sonos-anläggningen som tillval kan Audi Q4 e-tron erbjuda ett tyngre ljud än systerkonkurrenten Volkswagen ID.4

    Sonos-systemet har en stor, varm och fyllig ljudbild med massor av detaljer och en väldefinierad bas.
    Bortsett från ljudet har anläggningen inga speciella Sonos-funktioner.
    Läs hela testet
  5. Nissan Ariya 63 kWh Evolve

    Den vettigaste familjebilen?

    Nu när Ariya äntligen finns på marknaden kan Nissan mycket väl pensionera Leaf för gott. Det här är det mest förnuftiga bilen för många.

    Gott om plats i kupén, i både fram- och baksätet. Bekväm körning, intuitiv infotainment. Bra räckvidd och massor av utrustning.
    Inte på något sätt ett hastighetsmonster i trafiken, inte ens jämfört med ett par av de närmaste konkurrenterna. Somliga kommer alltid att vilja ha ett större bagageutrymme. Vi vill ha bättre ljud i Bose-stereon.
    Läs hela testet
  6. Hyundai Ioniq 5

    Unik familjebil överraskar stort

    Ioniq 5 är en bil som många har väntat på. Och bilen gör ingen besviken.

    Många smarta lösningar, mycket plats, kul att köra! Livligt och annorlunda utseende. Bra ljud från Bose-systemet.
    Vi vill ha mer kraft i ljudsystemet, och de digitala körassistenterna medarbetar inte alltid.
    Läs hela testet
  7. Ford Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System

    En värdig Mustang

    Ford-historien har sett flera ovärdiga bilmodeller som haft Mustang-namnet. Detta är inte en av dem.

    Pigg bil med bra körkomfort. En dröm att köra och ljudanläggningen låter utsökt. Lång räckvidd, kan monteras på dragkrok … listan bara fortsätter!
    Pytteliten fördröjning i styrningen som berövar oss den sportiga känslan, även i körläget ”Otämjd”. Kan inte ha takräcke.
    Läs hela testet
  8. Tesla Model Y med Premium Sound

    Familjebil med fett ljud

    Detta är Teslan för dig som tycker att Model 3 är för liten och de andra för dyra. Model Y är allt en normal familj behöver – och mer än så.

    Tesla Model Y har gott om utrymme, är en pigg och underhållande körupplevelse, och har ett saftigt och kraftfullt ljud i de inbyggda högtalarna..
    Även om den 15 tum stora pekskärmen är fin så saknar vi en Head-Up Display som visar den viktigaste informationen på vindrutan.
    Läs hela testet
  9. Kia EV6 GT Line

    Kul för hela familjen

    Vad får man om man tar ”Årets bil” och ger den en ny och sportigare kaross, ett större batteri och ett bättre ljudsystem? Möt Kia EV6 GT Line!

    Massor av teknik gör bilen både futuristisk och praktisk. Sportig men samtidigt bekväm. Påkostat Meridian-ljudsystem.
    Digitala körassistenter är bättre i en del konkurrenter. Ljudsystemet låter lite hårt på ett ställe i diskanten som vi inte kan korrigera bort.
    Läs hela testet
  10. BMW iX3

    BMW iX3 är nästan en fullträff

    BMW:s första helt elektriska SUV har allt man behöver – utom en sak.

    Fin körkomfort med ordentliga fartresurser. Gott om plats och bra infotainment med exemplarisk användarvänlighet och mycket bra surroundsystem. Smart regenerering.
    Finns inte med fyrhjulsdrift. Måttlig släpvikt. Har ingen ”frunk”.
    Läs hela testet
Karakter
Volkswagen ID.5 GTX
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild