Att sätta sig i en BMW 7-serie har ofta varit lite av en begivenhet. Samma sak kan sägas om att sätta sig i en S-klass från Mercedes Benz. Lite skämtsamt skulle man kunna hävda att S-klassens största styrka har varit ett bekvämt baksäte, medan det för 7-serien har handlat mer om upplevelserna i förarsätet.
Så har det varit ända sedan BMW tog upp kampen med den etablerade S-klassen 1977. Då lanserade de 733i. En sexcylindrig lyxbil med avancerad elektronik. Bland annat introducerades en avancerad kördator och en kontrollpanel som informerade föraren om bilens tillstånd. Eftersom bilar i den här klassen ofta kördes av personer som hade mycket på agendan kunde den också utrustas med diktafon.
Någon diktafon hittade jag inte i nya BMW i7. Som är den elektriska evolutionen av 7-serien, och i ännu högre grad en rullande dator än vad 733i var på sin tid.
Den elektriska i7:an tycker vi är den perfekta kompromissen mellan lyx och körglädje. Den är kolossal, med en längd på närmare 5,4 meter, baksätesutrymmet är enormt och BMW har inte snålat in på något. Tvärtom är bilen utrustad med en del funktioner som verkar mer som en gimmick, men det återkommer jag till senare.
Medan tidigare 7-serier har funnits i två längder, en vanlig och en längre L-version, finns i7 xDrive 60 bara i en enda – och den är lång. Detta har gett bilen längre hjulbas och massor av plats inuti.
Designen kan man tycka vad man vill om. De delade strålkastarna, den massiva grillen och den voluminösa bakdelen, designad med raka linjer och markerade sluttande kanter, är inte lätt att vara likgiltig för.
Detsamma kan sägas om ”tvålen”, som många kallar Mercedes EQS. Den elektriska S-klassen, som knappt har en enda rak linje.
Den elektriska drivlinan i i7 xDrive60 bygger på ett 101,7 kWh-batteri som ger en teoretisk räckvidd på 625 km. Två elmotorer på sammanlagt 544 hk, med 745 Nm vridmoment, ger bilen väldigt bra fartresurser. Noll till hundra på 4,7 sekunder är snabbt, även om det går ännu snabbare i en EQS 580 som behöver 4,3 sekunder på sig att göra samma sak.
Yppersta lyx
Det är hur som helst bara av akademiskt intresse. Om man bara är intresserad av hur fort det kan gå så ska man hellre köpa en Tesla Model S Plaid. Fast då går man miste om all lyx och får i stället en minimalistisk förarmiljö av hårdplast, som hör hemma i en helt annan prisklass.
Om en i7 hade varit ett hotell så skulle den ha varit ett chict boutique-hotell med in- och utcheckning på en iPad. Man beställer en Negroni från en skärm vid stolen man sitter i. Stora rum är smakfullt inredda, klädda med kashmir och ull, med färgad stämningsbelysning runt om. Dörrarna öppnas med en lätt beröring, men man måste stå rätt – och vänta.
Det senare händer nämligen i en i7 också. Vår testbil var utrustad med BMW:s elektriska dörrar som öppnas med en knapptryckning. Eller rättare sagt: den öppnar sig lite grand. Sedan verkar det som om dörren måste fundera ett ögonblick innan den öppnas helt. Men den gör det bara om man står bakom dörren. Står man lite närmare så stannar dörren.
I praktiken är det mer frustrerande än praktiskt, men att dörren stängs automatiskt när man trycker på bromspedalen är ett stort plus. Dörrarna öppnas också automatiskt med en lätt beröring på dörrsymbolen, inte på dörrarna utan på BMW:s Interaction Bar. En bakgrundsbelyst, kristallformad remsa som sträcker sig över hela instrumentpanelen bredd.
De som har suttit i en BMW i4 eller iX kommer genast att känna igen insidan av en i7. De två skärmarna, en framför föraren och den svängda pekskärmen med BMW:s genomtänkta operativsystem, tar inte lång tid att vänja sig vid. Bilen är även utrustad med BMW:s gester, där man viftar med händerna för att sänka volymen eller byta radiokanal. Gesterna är dessutom konfigurerbara, så att man kan göra en gest som startar massagen i de djupa sätena.
Som kan levereras i just kashmir, läder och ull, eller veganskt ”läder”.
Executive lounge
Baksätet är ett kapitel för sig. Den långa hjulbasen ger väldigt bra benutrymme i extremt bekväma säten. Även bakdörrarna kan öppnas automatiskt och på en liten skärm i dörrsidorna kan man ställa in massage, värme, kyla och klimat för de två baksätena. Jag säger två, eftersom mittensätet har en för hård rygg på grund av en nedfällbar konsol, som även döljer en liten skidlucka.
Höger baksäte kan levereras med ett lounge-säte med motorstyrt lårstöd och fotpall. Sätet går att fälla bakåt precis som i första klass på ett flygplan, och lårstödet kan höjas för att ge passageraren en extremt bekväm liggställning. Framsätet skjuts hela vägen fram och en liten fotpall fälls upp så att man kan vila fötterna. Om bilen dessutom är utrustad med BMW:s 31,3 tum stora Theatre Screen kan man titta på Netflix eller spela spel när man sitter ganska så avslappnat bakom de motorstyrda gardinerna. Som går att styra från baksätet och täcker det stora glastaket med LED-lister när skärmen fälls ner från taket.
Rör sig snabbt
Med Hans Zimmers ljudspår i bakgrunden rör sig BMW:n imponerande snabbt för att vara en 5,4 meter lång bil på 2,7 ton. Den har inte samma dragkraft som en Porsche Taycan GTS Sport Turismo, eller BMW iX M60, men i sportläge känns den riktigt snabb.
Det finns mer än tillräckligt med kraft för att tillryggalägga långa sträckor på autobahn i hastigheter som kan tyckas onaturliga för en så stor bil. Maxhastigheten är begränsad till 240 km/h, men det är accelerationen från 50 och uppåt som är mest intressant. Där gör den ingen besviken och väljer man en i7 med M-sportpaket får man en boost-spak vid sidan av ratten. Som höjer effekten från elmotorerna med lite extra kraft när man till exempel ska göra en omkörning.
Stor men smidig
I sportläge stramas bilen upp med ett mer aggressivt ljud och snabbare respons, men det är när den inte körs i sportläge som i7 verkligen kommer till sin rätt. Då svävar den iväg med adaptiv luftfjädring som sväljer ojämnheter i vägen och är så tyst att man kan höra sig själv tänka. Även i motorvägshastigheter, där ett nästan omärkligt viskande utifrån är det enda man anar.
I hög hastighet känns det som om bilen krymper mellan händerna. Fyrhjulsstyrning ser till att bakhjulen svänger med i farten. I lägre hastigheter svänger de åt motsatt håll, vilket jag märkte direkt när jag letade efter parkering i ett trångt parkeringshus. Bilen kan för övrigt parkera sig själv. Den talar om när den hittar en ficka där den får plats, sedan väljer man bara assisterad parkering och resten sköter sig själv. Det ska också bli möjligt att parkera den James Bond style medan man står bredvid.
Räckvidd och förbrukning
När man testar elbilar på vintern så vet man redan i förväg att det blir omöjligt att komma upp i maximal räckvidd. Den siffran är en utopi i minusgrader, men kör man bilen med huvudet och inte med hjärtat så är det fullt möjligt att få en förnuftig energiförbrukning. På en testrunda utan en endaste tanke på återhållsamhet låg förbrukningen på mellan 27 och 28 kWh per 100 km. I ner till 18 minusgrader, märk väl.
På en annan testrunda på nästan 15 mil gick förbrukningen ner till 21,1 kWh/100 km, även det i minusgrader. Detta ger en räckvidd på ungefär 480–490 km. Det är tämligen respektabelt, eftersom WLTP-siffrorna från BMW är 18,4–19,5 kWh/100 km. BMW uppger maxhastigheten för snabbladdning till 195 kW, det hann vi inte testa, men vår erfarenhet av BMW i4 M50 och iX visar att den siffran ligger en bit bort. Även med förvärmning av batteriet, som i i7 har fått en egen plats i skärmmenyn.
Den gör det möjligt att välja förvärmning när som helst och inte bara alldeles innan ett planerat laddningsstopp. Andra BMW-modeller får samma funktion i en uppdatering som kommer till BMW:s operativsystem.
Fyrdimensionellt ljud från Bowers & Wilkins
Färddatorer var visserligen häpnadsväckande moderna 1977 i en 733i, men det är ingen överdrift att säga att i7 är mycket häftigare och har betydligt mer datorkraft. Allt övervakas av en dator som inte bara har koll på bilen och de som sitter i den, utan också ger möjligheter som ingen kunde drömma om 1977.
Röststyrning av inställningar och funktioner, handsfree-styrning av musik, mobilsamtal, avancerade säkerhetssystem och övervakning av föraren. Och en förbaskat bra stereo.
Eller kanske inte direkt stereo. Vår i7-bil var utrustad med Bowers & Wilkins 4D Diamond Surround Sound System. Där totalt 1915 watt effekt styr 35 högtalare, flera av dem i taket, tillsammans med subwoofers och rumpskakare i sätena så att man både hör och känner musiken. B&W-systemet är bland det bästa vi har hört, med en vansinnigt kraftfull ljudbild, som låter klockrent även när man spelar högt.
Musiken kan styras från ratten, skärmen eller via gester och det finns naturligtvis stöd för Apple CarPlay och Android, så att man kan använda spellistorna i mobilen.
Slutsats
Det är omöjligt att skriva om BMW i7 xDrive60 utan att nämna Mercedes EQS 580. De har många saker gemensamt. Den ultimata lyxen insvept i en kontroversiell design, enormt med plats på insidan och en komfortnivå som är lika hög som bruset är lågt. Mercedesen har en mer praktisk kombilucka och 610 liters bagageutrymme mot BMW:s 500. Den har även nedfällbara säten – och är en dröm att köra. Det är BMW i7 också, men den känns som vassare, mer direkt, den kränger lite mindre och styrningen är, om än vag, mer precis än i EQS. BMW:n är som tidigare en bil man helst sitter i framsätet i och hoppar man över gester och automatiska dörrar är den det mest övertygande valet i lyxklassen.
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk lyx
Mercedes EQS erbjuder utmärkta köregenskaper, lyxig komfort – och tillräckligt med räckvidd. En konserthall på fyra hjul!
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser