Jag glider fram ljudlöst över slätterna på den smala vägen och de mjuka kurvorna som slingrar sig genom landskapet. Ett svagt surrande hörs när hastigheten ökar och kroppen trycks ner i de handsydda skinnsätena. Stämningen är nästan zen-aktig. Det är först när motorn under huven hämtar andan som tystnaden bryts av ett dämpat spinnande, som en stor katt – eller kanske ett lejon som dåsar nöjt i skuggan av ett träd på en savann någonstans.
Sedan exploderar allt.
Skinnsätena vibrerar olycksbådande och ögonen nästan hoppar ur skallen. Vita knogar greppar hårt om ratten, som är klädd i tvåfärgat läder, och i en bråkdel av en sekund undrar hjärnan vad i hela friden det är som pågår.
Den förbannade volymkontrollen står på max och vräker ut Iron Maidens Aces High från ”Nights of The Dead” och jag känner att det är dit jag också är på väg, men så lugnar jag ner mig, sänker farten och hittar den fördömda mute-knappen innan blodet hinner börja sippra ut ur öronen.
Axlarna sjunker ner och tystnaden, som ett par sekunder tidigare skapade den zen-liknande atmosfären, sänker sig runt mig igen. Jag sätter på Keith Jarrett i stället, trycker ner gasen igen och känner att pulsen sjunker och återgår till den normala.
Om man sitter i en Bentley finns det inte så mycket annat som får pulsen att stiga än trycket från den silkeslena bensinmotorn och det vanvettiga ljudsystemet från brittiska Naim. En Bentley Bentayga är faktiskt något av det lyxigaste man kan köra, och så komfortabel, tyst och utsökt trivsam att det bara skulle fattas annat än att stereon också höll högsta klass.
Porsche och Mercedes-Benz har Burmester-ljudsystem och Land Rover och Jaguar har från Meridian, men Bentley har alltså bett Naim att trolla med ljudet. Det var knappast det dummaste de kunde ha gjort.
Anläggningen i Bentayga som vi lånade från Bentley Oslo är kanske den bästa vi har hört i någon bil hittills. Och den kan mer än att chocka en stackare med öronbedövande live-inspelningar med Iron Maiden.
20 högtalare och 2 kW
Jag slår vad om att det inte är många som har lika bra ljud hemma som man kan få i en Bentley. Så länge man har tillräckligt med sinnesnärvaro för att komma ihåg att sätta ett kryss i ”Naim for Bentley”-rutan i den mycket omfattande utrustningslistan.
Standardsystemet ”Bentley Signature Audio” är inte direkt dåligt det heller. 12 högtalare är fördelade på båda sidor av den rymliga kupén, och 590 watt effekt räcker för både Iron Maiden och Mozart. Men det är Naim-systemet som klär en Bentley bäst.
Det finns gott om plats för fler högtalare, Naim har spridit ut 20 stycken från instrumentpanelen och hela vägen bak till bagageutrymmet där en 21 cm stor subwoofer sitter monterad. I instrumentpanelen längst fram sitter tre 8 cm stora BMR-element, som är ett påkostat fullregister med platt sandwichmembran, vilket Naim har använt i flera av sina hifi-högtalare.
I var och en av dörrsidorna fram sitter ett 8 cm mellanregister och en 16,8 cm bas, medan två 25 mm stora diskanter täcker framsätena. Inte nog med det, för att man ska känna basen ordentligt sitter det en aktiv sub under vart och ett av sätena fram.
I det mycket rymliga baksätet har det inte snålats på någonting heller. Där upprepas högtalarkonfigurationen från framdörrarna, men surroundkanalerna med BMR-element sitter bakom nackstöden.
Allt detta drivs av 1920 watt effekt, fördelat på 20 kanaler, och eftersom Naim-anläggningen sitter i en Bentley har den varit med om omfattande tester. Den har bakats i ugn, tappats i betonggolv, skakats och sprutats med sand, allt för att vara säker på att ingenting går sönder.
Makalöst ljud
Naim for Bentley utgör en extrakostnad på 90 000 kronor, vilket måste sägas vara en beskedlig summa när man köper en bil i den här klassen. Om man inte tillhör typen som hatar musik när man kör bil så är Naim-anläggningen definitivt värd pengarna.
Jag kan inte minnas att ha hört bättre integrerad bas sedan vi testade Bowers & Wilkins-systemet i Volvo XC90 och Naim kan spela högre med lägre förvrängning än B&W-systemet i BMW X5M.
Man kan välja mellan åtta förprogrammerade ljudinställningar – ”förbättrad” och ”klassisk” låter bäst med det mesta – och det finns nivåreglering av bas, diskant, subwoofer och de aktiva basarna under sätena. De senare behöver bara ett litet snäpp upp, annars blir det för mycket av det goda.
Med klassisk musik föredrar jag att lyfta diskanten två eller tre steg. Då blir det en riktigt fin balans i ljudet. Och om man inte diggar Iron Maiden så är det bara att välja och vraka bland musiken man gillar. Anläggningen klarar allt.
Keith Jarretts piano låter oerhört övertygande, med mäktig klang. Röster som Bryn Terfels baryton återges med kraft och fyllighet. Här finns hinkvis med nyanser och detaljrikedomen i ljudbilden är exceptionell. Samtidigt kan man spela så högt att det gör ont utan att förvrängningen blir irriterande.
Ljudet är väl fokuserat, inte så diffust som många flerkanalssystem i bilar kan vara, och det är järnkoll på dynamiken.
Det är svårt att föreställa sig ett bättre ställe att sitta och njuta av musik än i en tyst Bentley som har en kombination av komfort och hastighetsresurser som man inte förknippar med en SUV.
Nytt infotainment-system
Vår testbil var en mycket välutrustad 2021-modell med 550 hästkrafter från en silkeslen V8:a. Det var den uppdaterade – eller ansiktslyfta – versionen av Bentayga, där de mest synliga förändringarna är ny front, grill, baklucka och strålkastare. Men det är på insidan som de viktigaste uppgraderingarna finns. En skarpare 10,9-tums pekskärm och nya digitala instrument framför föraren, nya säten och bättre plats för benen i baksätet, samt Apple CarPlay och Android Auto.
Detta är en otroligt bekväm bil att köra. Den tar sig helt utan ansträngning från A till B i hastigheter som man helst inte bör färdas i, och komfortinställningen av den justerbara fjädringen ger en känsla av att sitta på en magisk matta.
Den har ett sportläge också, då märker man att Bentayga delar plattform med Porsche Cayenne, även om den aldrig blir lika sportig eller styv. Det finns också ett offroad-läge som ökar markfrigången och fyrhjulsdriften lär kunna transportera föraren upp för den oasfalterade backen till sommarstugan.
Hastighetsresurserna är fenomenala. Topphastigheten på 290 km/h testades av naturliga skäl inte, men även om trycket från 700 Nm vridmoment och det dämpade mullret från V8:an kanske inte är lika brutalt som i en BMW X5M Competition, så upplevs det fortfarande som en mäktig, ändlös acceleration när motorn enkelt slungar iväg både dig och den 2,4 ton tunga Bentleyn.
Slutsats
I lyxklassen är det inte fullt av alternativ till Bentley Bentayga. Range Rover, Porsche Cayenne och BMW X7 är inte direkta rivaler, åtminstone inte på samma sätt som en Rolls Royce Cullinan eller Aston Martin DBX. Vilken av dessa vi skulle välja är inte lätt att säga eftersom vi inte har kört Cullinan eller DBX – men eftersom ingen av dem kan levereras med ett Naim-ljudsystem lägger vi våra besparingar på en Bentayga. Som är en härlig bil att köra och har en magnifik anläggning, så länge man kommer ihåg att bocka för Naim for Bentley.
Tack til Bentley Oslo för lånet av Bentayga V8.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser