Det har åtminstone varit målet för JBL:s ingenjörer. De har hämtat element till den nya referenshögtalaren från M2-modellen, som är gjord för kritisk lyssning i studiosammanhang.
JBL:s Jim Garrett, som är marknads- och produktionschef, säger att nya 4367 ska ge lyssnaren studiohögtalarens kvaliteter hemma. Så att musiken låter precis som artisterna och producenterna tänkte sig den.
Just detta var det länge sedan vi hörde från JBL, som med ett par fina undantag har ägnat de senaste 20 åren åt att bygga helt okej högtalare för rimliga pengar.
De dyraste – och bästa – högtalarna har i princip varit reserverade för den asiatiska marknaden. Som JBL S4700, en högtalare vi faktiskt har testat och som sedermera blivit tillgänglig i Europa.
Men tillbaka till 4367. Den säljs med ett civilt kabinett som är klätt med träfaner i valnöt eller svart utförande och är bestyckad med JBL:s patenterade D2-kompressionselement med deras D2430k med dubbla membran, två talspolar och ett frekvensomfång som når upp till 40 kHz.
Diskanten och mellanregistret sitter i ett så kallat HDI-horn (High-Definition Imaging, till höger på bilden), och frekvensresponsen kan regleras uppåt och nedåt för vart och ett av elementen med hjälp av potentiometrar.
Baselementet är JBL:s 15-tums 2216Nd som kommer från studiohögtalaren M2 men som modifierats med ny spindel och en ny upphängning. En 3-tums talspole drivs av en massiv magnet och ska ge högtalaren en basrespons som sträcker sig ner mot respektabla 30 Hz.
Tack vare kontrollerad spridning från mellanregister och diskant, hela 94 dB i känslighet och måttliga 6 ohms impedans bör det vara lätt att få högtalarna att låta bra i ett normalstort vardagsrum och med ett stort urval av förstärkare.
Fast känner vi JBL rätt så trivs 4367 bäst med ganska så potenta förstärkare. Bra att veta, med tanke på att JBL säger att 300 watts effekt inte är något problem.
JBL 4367 är färdiga för leverans och det förväntade priset är 15 000 dollar, vilket kan betyda någonstans i närheten av 150 000 kronor.