Brutal B&W-bas

Bowers & Wilkins nya highend-baslådor har muskler i kilowattklassen och är proppfulla av tekniska godbitar.

subwoofere web

(Foto: Tillverkare)

I förra veckan var vi med när Hi-Fi Klubben avtäckte tre nya subwoofrar från Bowers & Wilkins. I svart pianolack ståtade de, stilrena, relativt kompakta och tillsynes helt utan brutalitet. Fast det är bara på utsidan. Ole-Vidar Andersland, nordisk produktchef på B&W, hade ett och annat att säga om de tre modellerna med 8-, 10- respektive 12-tums baselement.

Läs också: Test av 5 subwoofrar – Bastanda basmaskiner

 

Vi fick titta närmare på två av modellerna: Den största DB1D och mellanmodellen DB2D. Foto: Geir Gråbein Nordby

För det första når alla tre modeller ända ner till 10 Hz! Det innebär att de återger grundtoner som ligger under örats understa gräns, men som ändå har betydelse när bastoner i musik och filmer ska kännas i kroppen. Det innebär också att de tre modellerna ska låta någorlunda likadant på låg och måttlig volym. Konstruktionen är nämligen densamma, både när det gäller element, delningsfilter och kabinett, och de har likadana förstärkare som driver elementen – bortsett från att den största subwoofern, DB1D, har två stycken!

En stereoförstärkarmodul av med 2 x 500 watt driver de två minsta modellerna. Den största har två bryggkopplade moduler. Foto: Bowers & Wilkins

 

Dynamisk frekvensjustering
Vad som händer när man vrider upp volymen till nivåer där subwoofern annars skulle ha börjat känna sig stressad, är att frekvensnivån begränsas nedåt. Detta sker dynamiskt efter musiken eller filmens ljudspår, vilket gör att subwoofern alltid uppför sig optimalt efter varje ljudnivå. På höga nivåer kommer den minsta subwoofern, DB3D, med sina två 8-tummare upplevas som tunnare än 10-tumsmodellen DB2D. Som i sin tur bromsar in tidigare än DB1D.

Men även 8-tumsmodellen är allt annat än mesig. Både den och 10-tumsmodellen har 1000 watt digital förstärkareffekt på insidan. Den största har två bryggade förstärkarmoduler som matar högtalarelementen med 2 000 watt. Det betyder att man kan spela med öronbedövande basnivåer, och man behöver bara den största om man har ett rum som är för stort för de mindre modellerna.

Nästan ingen förvrängning
B&W hävdar att hela serien har minimalt med förvrängning. Bland annat genom att placera två högtalarelement var sin sida så att de spelar från varandra i en push-push-konfiguration. Båda elementen är med andra ord aktiva, ingen passiv slavbas här inte. Detta innebär att förvrängning som annars som skulle uppstå inuti kabinett tar ut varandra av att det trycks och dras i kabinettet på ett helt symmetriskt sätt. Kabinettet är för övrigt helt slutet, så att man slipper turbulens från en basreflexport.

Ett tvärsnitt av membranet med en profil som påminner om en flygplansvinge. Därav namnet Aerofoil. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Aerofoil
Baselementen har membran av ett styvt skummaterial med så kallad aerofoil-form. Membranen är tjockare på mitten än längst ut och längst in, så ett tvärsnitt har ungefär samma form som en flygplansvinge, därav namnet. Formen ger en extrem styvhet i förhållande till storleken, vilket gör att membranet kan vara lättare än om det hade haft samma tjocklek överallt. Skummet är dessutom extremt lätt och styvt, samt klätt med flätad kolfiber för att ge önskad klang.

Rumskorrektionen har en app med ett enkelt gränssnitt.

 

Rumskorrektion
För att garantera optimal basrespons i varje rum har B&W utrustat subwoofrarna med digital rumskorrektion med DSP. Den är avancerad, men gränssnittet är genialiskt enkelt. Man laddar ner en app och lägger mobiltelefon ovanpå subwoofern. En testsignal skickas ut och mobilens används för att fånga upp tonerna. Sedan flyttas mobiltelefonen till lyssningsplatsen i soffan, varpå en ny testsignal sänds ut, och subwoofern läser av rummets respons. För att rummets påverkan på bastonerna ska bli så exakt som möjligt görs mätningar på åtta platser i rummet. Sedan korrigeras frekvenskurvan.

Från appen kan man justera volymen upp och ner, diktera sina egna preferenser om hur basen bör låta, och ange olika egenskaper för film och musik.

Ole-Vidar Andersland förklarar hur appen fungerar. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Vi har tidigare testat liknande funktioner i ELAC-subwoofrar och de har fungerat mycket bra. B&W använder förmodligen ännu mer avancerad DSP i sin toppserie.

Dubbla ingångar
Alla modeller är utrustade med både balanserad (XLR) och obalanserad (RCA) ingånr, som kan definieras var och en för sig som stereo-linjeingång eller LFE-ingång (baseffekter på film). Man kan till exempel ställa in obalanserade insignaler för film och balanserade för musik – och ställa in helt individuella preferenser och fintrimma ljudvolymen för båda.

Storleksförhållandet mellan de tre modellerna. Foto: Bowers & Wilkins

 

Pris och tillgänglighet
Det här är inga billiga baslådor. Du får punga ut med 24 000 kronor för den minsta DB3D, 34 000 för mellanmodellen DB2D och 44 000 maffiga kronor för DB1DB. Kommer i höst.

hifiklubben.se

 

 

DB3D i Rosenut-utförande. Foto: Bowers & Wilkins

 

DB2D i vit högglans. Foto: Bowers & Wilkins

 

DB1D i svart högglans. Foto: Bowers & Wilkins
Läs vidare
Exit mobile version