Det är lätt att förälska sig i ljudet från en högtalare, men det är inte säkert att den högtalaren egentligen passar dig, ditt hem och dina lyssningsvanor. Eller din plånbok. Därför är det viktigt att lyssna på flera olika högtalare innan du bestämmer dig, och gärna med din egen utvalda musik. När en högtalare demonstreras på mässor och i butiker spelas det ofta musik som ska få högtalaren att framstå så bra som möjligt. Spela något helt annat, gärna musik med många instrument eller stora dynamikvariationer.
Men det räcker inte bara med det. Ditt hem har en avgörande betydelse för det ljud du får. Stora högtalare kan ge ordentligt med ös, men de tar plats och ska ofta stå en bit ut i rummet. Små högtalare kan ge fin upplösning och är oftast enklare att placera snyggt i rummet, men de behöver ändå placeras ordentligt för att prestera sitt bästa. Surround betyder bara att vi ska få plats till ännu fler högtalare.
Hur mycket får det egentligen kosta? Det är frestande att köpa billigt, men om du inte köper något du verkligen gillar kommer du heller inte att lyssna så mycket till din anläggning. Ju mer nöjd du blir desto mer musik blir det spelat.
Idag finns det massor med både snygga och överkomliga högtalare på marknaden. Högtalare har helt enkelt blivit väsentligt bättre på senare år. Datoroptimering, material, kabinett och, som det verkar, högtalartillverkares ökade förståelse för att en högtalare faktiskt ska fungera i ett hem och inte i ett optimerat rum, har gjort det lättare att hitta högtalare som både passar örat, ögat och plånboken.
Årets bästa stativhögtalare, budget – Q Acoustics Concept 20
Q Acoustics Concept 20 tillhör det där exklusiva gänget av riktigt bra små tvåvägs högtalare som inte kostar skjortan.
Den engelska högtalartillverkaren Q Acoustics har tidigare förvånat mig med en billig golvhögtalare som spelade ypperligt med tanke på det låga priset. Nu har de kommit med en stativare som även den har en prislapp av det mer överkomliga slaget. Q Acoustic gör som så många andra, de konstruerar i väst och tillverkar i öst.
Som helhet påminner den ljudmässigt väldigt mycket om samma firmas golvare 2050i – som jag gillade skarpt, men spelar i något mindre skala och med lite mindre potent bas. Något annat hade heller inte varit att vänta.
Q Acoustics Concept 20 är med tanke på pris och utseende verkligt bra. Parad med en passande bra förstärkare kan den vara högtalaren med stort H om du söker en utmärkt musikanläggning för en ringa penning. Bör absolut provlyssnas!
Årets bästa stativhögtalare, toppklass – Kef LS50
KEF firade 50 år med en jubileumshögtalare byggd med både klassisk och ny KEF-teknik. Och resultatet är i högsta grad värdigt att fira.
KEF grundades 1961, men det var först förra året som 50-årsjubileumshögtalaren LS50 såg dagens ljus. Och det var inte förrän sent på året som den nådde våra breddgrader.
Det är helheten som är styrkan hos högtalaren. Ljudbildens storlek och definition, sömlösheten i frekvensgången och den fina upplösningen är av en klass man normalt inte riktigt väntar sig från en högtalare i den här fysiska storleken. I och för sig är den heller inte helt billig, men även med priset i betraktning tycker jag man får osedvanligt mycket för sina pengar. Den cyklar helt enkelt åttor runt det allra mesta av konkurrensen.
KEF LS50 är en osedvanlig men synnerligen lyckad jubileumshögtalare som på ett lysande sätt sammanfattar KEFs dygder förr och nu. Det är en högtalare som är lätt att tycka om och som man snabbt trivs synnerligen väl med. LS50 är en klar favorit i prisklassen.
Årets bästa golvhögtalare, toppklass – Sonus faber Venere 2.5
Det är inte bara nationaliteten som Sonus faber har gemensamt med Ferrari. Priserna också. Tills nu.
Det vore otänkbart att Ferrari skulle släppa en sportbil som kostade som en Fiat. Och fram tills nu har det varit lika otänkbart att Sonus faber skulle släppa en stor golvhögtalare för bara 26 000 kronor. Venere 2.5 är en smärre sensation, på flera sätt.
Till att börja med är den slående vacker. Formen påminner om en harpa, och i svart högglans ser den ut som om den kostar många gånger mer. Både frontplattan och hela kabinettet är dock tunnare än vi räknade med. Vikten ligger på under 20 kilo per högtalare. Att kapa lite här och där har givit större utrymme för delningsfilter och element i budgeten. Element och delningsfilter är för övrigt utvecklade av Sonus faber och producerade av DKM.
Ljudet
När Venere 2.5 börjar spela musik är alla tvivel som bortblåsta. Mellanregistret är stort och fylligt och får fram mansröster med rejäl pondus. Detta tjänar även kvinnoröster på, ljusa stämmor har ett fundament längre ner än många tror.
Där Audiovector X3 Super och Triangle Color låter lite ljusa har Sonus faber en betydligt mer robust och fyllig återgivning av det viktiga mellanregistret. Samtidigt har diskanten en oerhört bra upplösning och är mer integrerad i ljudbilden.
Även basen är imponerande. Där finns fin tyngd och basgitarren har en strålande upplösning. Albumet ”Yes” med rockgruppen Morphine låter både luftigt och rockigt på samma gång. Basgitarren har stor kropp samtidigt som raspandet på gitarrsträngarna framträder tydligt
Perspektivet är väldigt stort, ljudbilden breder ut sig på bredden och svävar ut i rummet och nästan omringar oss.
Snacka om en underhållande högtalare! Samtidigt återges stråkar med en fyllighet och sötma som få andra högtalare i klassen klarar av.
Årets bästa golvhögtalare, highend – Martin Logan Montis
De är stora, komplexa och dyra. Därför är elektrostater inget för alla. Men det finns undantag.
Med sina genomskinliga membran ser de högresta högtalarna lite märkliga ut i mångas ögon. Rent tekniskt är de inte som andra högtalare heller. De måste kopplas till 240 volt i vägguttaget eftersom de vertikala membranen behöver hög spänning för att fungera. Då kan det flortunna membranet rör sig längs axeln och skapa ljud genom att ett elektrostatiskt fält bildas mellan metallgallren som täcker membranet på fram- och baksidan. Principen är densamma som när man drar en hårborste genom håret. När håret följer efter borsten beror det på statisk elektricitet som laddas upp av borstens rörelser.
Den här tekniken ger en extremt låg förvrängning och knappt hörbar färgning av ljudet. Det som återstår är en ännu mer realistisk upplevelse av hur instrument och röster egentligen låter. Tillsammans med en bashögtalare i botten av kabinettet skapar Martin Logan Montis en fullständig musikupplevelse som få andra högtalartyper kan uppvisa maken till.
Kombinationen av ett elektrostatelement och ett baselement gör detta till en hybridhögtalare med ett sällsamt utseende. Men principen är också en av de mest fulländade, och har man väl hört en elektrostathybrid spela musik så finns det ingen återvändo.
Den enastående silkeslena klangen, den anmärkningsvärt öppna ljudbilden och den fantastiska oansträngda dynamiken gör detta till en av våra absoluta favoriter. Visst har Martin Logan-högtalarna många konkurrenter, men få av dem lyckas förena spelglädje med en lika gnistrande skarp detaljrikedom, ett nästan viktlöst mellanregister och en lika påfallande ”kick-ass”-bas som Montis. Vad du än väljer till slut så måste du se till att du har lyssnat på Montis om du har en budget på den här nivån. Det ångrar du aldrig.
Årets bästa 5.1-högtalarsystem – Elac 190
Med Elacs högtalarsystem får du allt på en gång, oavsett om du gillar musik eller älskar film!
Elac är kända för att ha en tämligen kompromisslös byggkvalitet och finish. Därför är det glädjande att den förhållandevis billiga 190-serien inte är ”Kina-varor” utan sätts ihop på fabriken i Kiel, precis som de mer exklusiva highend-modellerna.
Grunden i det här 5.1-systemet utgörs av golvhögtalaren FS197. Den får sällskap av BS192, en stativhögtalare som även passar utmärkt som bakhögtalare, samt den matchande centerhögtalaren CC197. På Elacs rekommendation kompletterar vi med subbasen Sub 2030 som finns i samma färger som högtalarna.
Alla stora högtalarmärken har sina varumärken som de är stolta över och hos Elac är det definitivt JET-diskanten med sin säreget luftiga och finkorniga återgivning. Nackdelen är att den kostar en hel del mer än vanliga domediskanter. Nu har dock Elac hittat på ett par tricks för att den ska kunna sättas i högtalare i lägre prisklasser.
Hög ljudkvalitet
JET-diskanten ger Elac-högtalarna en del egenskaper i övertonregistret som få andra högtalare i prisklassen kan matcha. Med fem identiska diskanter framför och bakom oss omgärdas vi av en stor, exakt och superdetaljerad ljudbild. Små detaljer i ljudspåret som vindsus, bakgrundsmusik och rumsklang framträder otroligt tydligt genom Elac-högtalarna. Det roliga är att de behåller den här upplösningen även när något mosas, skjuts eller sprängs i luften. Man kan vrida upp volymen utan att diskanten blir vass eller aggressiv. Detta är med andra ord ett otroligt intressant 5.1-system som vi tryggt kan rekommendera!