TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
BLACK WEEK - 70% RABATT PÅ LB+

: Elac 5.1-högtalarsystem

Musikaliska biohögtalare

Med Elacs högtalarsystem får du allt på en gång, oavsett om du gillar musik eller älskar film!

Av / 2013-06-09 - 06:00
Elac 5.1-högtalarsystem

Ljud & Bild tycker

  • Superdetaljerad och luftig diskant Potent subbas
  • Inte de bästa till actionfilm

De flesta där ute skulle väl kunna tänka sig ett maffigare ljud när de tittar på film eller lyssnar på musik, men långtifrån alla är sugna på att inreda vardagsrummet med högtalare stora som kylskåp. Då är smala och lättmöblerade högtalare rätt väg att gå. Fast smakar det så kostar det, tyvärr kan det fort bli dyrt om du ska ha 5–6 små högtalare som passar lika bra till musik som till film.

Av den anledningen är nya 190-serien från Elac intressant. Det är nämligen en kompakt familj högtalare som innehåller komponenter vi bara sett i dyrare Elac-högtalare förut. Dessutom finns de i två matta färger som inte sticker ut så mycket i heminredningen. Då är frågan bara: Håller ljudkvaliteten måttet?

190-serien
Alla stora högtalarmärken har sina varumärken som de är stolta över. Klipsch har sina horn, Bowers & Wilkins sina Kevlar-membran. Hos Elac är det definitivt JET-diskanten som vajar högst. Den har vi med tiden lärt oss att uppskatta för sin säreget luftiga och finkorniga återgivning. Nackdelen är att den kostar en hel del mer än vanliga domediskanter. Nu har dock Elac hittat på ett par saker för att den ska kunna sättas i högtalare för runt 5 000 kronor och uppåt.

Nya 190-serien har ett något mer standardiserat utförande på utsidan än mer kostsamma Elac-högtalare, men det är fortfarande hög kvalitet på delarna på insidan. Därför går det numera att sätta ihop ett komplett hemmabiosystem med den berömda Elac-diskanten i fem kanaler utan att det behöver kosta skjortan.

Grunden i det här 5.1-systemet utgörs av golvhögtalaren FS197. Den är beskedliga 97 centimeter hög och bestyckad med två 5,5-tums baselement plus den nämnda JET-diskanten. Basporten mynnar ut på undersidan av kabinettet så det går utmärkt att ställa högtalaren tätt intill väggen utan att den får andningsproblem. Gedigna biwiring-terminaler gör det enkelt att driva FS197 med dubbla förstärkare om hemmabioförstärkaren har ett par kanaler till övers.

Annons

ELAC_SUB 2030

FS197 får sällskap av BS192, en stativhögtalare som även passar utmärkt som bakhögtalare, samt den matchande centerhögtalaren CC197. På Elacs rekommendation kompletterar vi med subbasen Sub 2030 som finns i samma färger som högtalarna.

Vi har testat högtalarna med Yamahas nya hemmabioreceiver RX-A3020.

Made in Germany
Elac är kända för att ha en tämligen kompromisslös byggkvalitet och finish. Därför är det glädjande att 190-serien inte är ”Kina-varor” utan sätts ihop på fabriken i Kiel, precis som de mer exklusiva highend-modellerna. Skillnaden är att 190-serien får nöja sig med enklare kabinettkonstruktioner, utan den lyxiga pianolacken utanpå, samt att baselementen är av enklare typ och saknar de dyrare modellernas diamantstruktur.

Den matta lacken är naturligtvis inte lika läcker att titta på som äkta högglanspolerad pianolack, i gengäld är den inte lika känslig för fingeravtryck och sticker ut mindre i heminredningen. Den matta ytan är dessutom snygg i dämpad biobelysning.

Stereo
Vi började med att lyssna på enbart golvhögtalarna FS197 och det stod snabbt klart att de är besläktade med dyrare modeller som FS257 och FS247 Black Edition. Sträng- och blåsinstrument, kvinnoröster och andra ljusa register återges klockrent. Dessutom finns en bra sammanhållning längre ner i mellanregistret som gör att röster och instrument får fyllighet och en bra ”kropp”.

Akilleshälen är basåtergivningen, som definitivt känns en smula tunn och ”blodfattig” i förhållande till den imponerande diskanten. Det är uppenbart att FS197, liten som den är, saknar lite av groove-faktorn som en del konkurrenter i prisklassen har, till exempel Audiovector X3 och System Audio Mantra 50.

I det här testet har vi dock en lysande möjlighet att ge högtalarna lite draghjälp och när vi kopplar in subbasen 2030 blir det påtagligt mer fart på musiken. Subbasen fyller ut FS197 på ett bra sätt och ger musiken en betydligt större slagkraftighet och pondus även när man lyssnar i stereo. Vi fick ett bra resultat genom att dela av högtalarna runt 60 Hz och låta subbasen ta hand om de låga frekvenserna på egen hand, och med rätt avstånd och fördröjning inprogrammerat i Yamaha RX-A3020 satt basen som gjuten. En sådan här kombination kan vara rena drömmen för mindre rum eftersom högtalarna kan ställas intill bakväggen utan att basen blir svampig.

Från stereo till surround
Förra 5.1-systemet jag testade var Sonys helvilda ES-system för 150 000 kronor, drivet av ett helt koppel dyra Hegel-förstärkare. Man får naturligtvis sänka förväntningarna en smula när det handlar om ett högtalarsystem som kostar mindre än en fjärdedel – men inte så mycket som man kanske skulle kunna tro!

ELAC_SUB 2030_02

Låt det vara sagt med en gång att Elac-högtalarna inte når upp till Sony-systemets enorma fundament och musikaliska närhet. Och i bästa fall blir det en miniatyr av den explosiva dynamiken som vi upplever dagligen med vårt Procella THX-referenssystem. Fast det är en bra miniatyr, och med tanke på priset och storleken låter det imponerande bra!

Hemligheten är i själva verket ingen hemlighet alls: den redan nämnda JET-diskanten ger Elac-högtalarna en del egenskaper i övertonregistret som få andra högtalare i prisklassen kan matcha. Med fem identiska diskanter framför och bakom oss omgärdas vi av en stor, exakt och superdetaljerad ljudbild. Små detaljer i ljudspåret som vindsus, bakgrundsmusik och rumsklang framträder otroligt tydligt genom Elac-högtalarna. Det roliga är att de behåller den här upplösningen även när något mosas, skjuts eller sprängs i luften. Man kan vrida upp volymen utan att diskanten blir vass eller aggressiv.

Men när det är sagt är inte detta högtalarsystemet för dig som älskar att titta på långa actionfilmer på THX-ljudnivå – för sådant finns det mer renodlade biohögtalare där ute som slår ännu hårdare. FS190-högtalarna passar däremot utmärkt för dem som föredrar att höra handlingen på en mer måttlig volym. Tack vare den fina upplösningen behöver man nämligen inte spela våldsamt högt för att höra vad som försiggår.

Centerhögtalaren CC191 har en mycket bra talförståelse till allt i film- och TV-väg. Jag lade speciellt märke till hur de olika skådespelarnas tonläge – ja, till och med humör – återgavs trovärdigt ned i minsta detalj. Rösterna har också gott om auktoritet och pondus. Samtidigt verkar centerkanalen vara ganska så känslig att placera, troligtvis på grund av JET-diskantens spridningsmönster. Den bör därför placeras i höjd med fronthögtalarna eller vinklas uppåt mot lyssnaren för att ge en så uniform klang i höger-, center- och vänsterkanalen som möjligt.

Musik i surround
En bra hemmabioanläggning har mer att erbjuda än filmupplevelser. Vid det här laget finns det ganska så många blu-ray-skivor med musik som man inte bör missa. Det norska skivbolaget 2L har fått stor internationell uppmärksamhet med sina musikproduktioner i surround, och i mina öron är de tillräcklig anledning att fundera på en flerkanalsanläggning i stället för en vanlig stereo! I stället för att fylla frontkanalerna med all ljudinformation kan röster, instrument, rumsklang och bas arrangeras på ett mer fördelaktigt sätt i varje högtalare. Här är det dukat för stora musikupplevelser där man kan se, höra och känna musiken i tre dimensioner.

Med handen på hjärtat måste jag säga att efter att ha hört vad den här 5.1-Elac-anläggningen kan göra med flerkanalsinspelningar så har det blivit dags att omvärdera min syn på stereo kontra surround. Elac-spelar nämligen de berömda ”byxorna” av min dyra stereoanläggning när det gäller rumskänsla, realism och inlevelse.

ELAC_FS 197_Satin Black

Sätter man på blu-ray-versionen av 2L:s ”Quiet Qinter Night” så känns det som att bli transporterad till musikens inre. Med instrument från alla håll och kanter i perfekt harmoni. Magin beror i det här fallet lika mycket på inspelningen som på högtalarna, men är ett bra exempel på hur bra det kan låta när högtalarna matchar varandra väl och har tillräcklig precision för att kunna återge högupplöst musik.

Potent subbas
Subbasen i 190-systemet var kanske den jag hade lägst förväntningar på eftersom jag inte har testat någon Elac-subbas förut. Men 2030-modellen var en positiv överraskning. Här finns det gott om fundament och basen går ända ner i ”avgrunden”, med bra tyngd i de lägsta bastonerna.

Baselementet är riktat nedåt i 2030 och spelar mot en bottenplatta som ger ett visst avstånd mellan baselementet och golvet. Många hävdar att placeringen av baselementet inte påverkar ljudet, men min subjektiva uppfattning är i alla fall att 2030-basen ”kopplar” sig väldigt bra rent fysiskt till rummet och ger en imponerande effekt i den lägre änden av basen. Detta är en subbas man både kan höra och känna och som har beundransvärda prestanda i förhållande till dess storlek. När bussen kör genom bankväggen i ”The Dark Knight” känns det verkligen att det skakar i parketten. Sub 2030 är inte den rappaste eller bäst definierade subbasen jag har hört men i all huvudsak är den utmärkt till både musik och film, och den är en utmärkt partner till högtalarna i 190-serien.

Som en bonus går det att göra subbasen trådlös genom att koppla in Elacs egen ”dongel”.

Slutsats
Elacs nya 190-serie är ett fint exempel på hur ett par bra högtalare kan låta utmärkt i stereo men blir ännu bättre när de kombineras med matchande högtalare i ett 5.1-system. Golvhögtalarna FS197 har nämligen en smula tam bas på egen hand men får en imponerande synergieffekt i kombination med Sub 2030, CC191 och BS192. Med Elacs berömda JET-diskant från alla håll ger det här systemet en ljudkvalitet som kommer nära väsentligt dyrare alternativ. Detta är med andra ord ett otroligt intressant 5.1-system som vi tryggt kan rekommendera!

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

70%

Black Week erbjudande

70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)

LB+ Total månad / 185 kr

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

55.50 kr / mån
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

100 tum från 1,5 meter!

Laser-TV med Leica-optik

Rullande hemmabio

Ta med dig bilden vart som helst!

Vi har testat Marantz flaggskepp

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Ljud & Bild