I strålande sensommarväder var Ljud & Bild igår på plats på Netflix nya nordiska huvudkontor i Stockholm, där ett antal nya nordiska serier och filmer presenterades.
Den största överraskningen var att Netflix har lyckats övertala serieskaparen och Netflix-veteranen Per-Olav Sørensen att komma tillbaka i julstämning – det blir en tredje säsong av Home for Christmas!
Sørensen har tidigare levererat gedigna och trovärdiga serier för streamingjätten, som Kampen om tungvattnet, Störst av allt, två säsonger av Home for Christmas, The Playlist, Julstormen och årets Midsommarnatt.
Alla hjärtevärmande serier där mänskliga relationer står i centrum för dramat – Royalteen däremot låter vi passera förbi i tystnad.
Nu har han samlat ett team av kvinnliga manusförfattare (Siri Seljeseth, Amy Deasismont, Vera Herngren, Mari Ørstavik), som skriver för fullt på nya romantiska förvecklingar och drama kring den smått naiva, kaotiska och starkt romantiska Johanne (Ida E. Broch).
Under två säsonger (2019, 2020) har vi fått följa Johannes snåriga jakt på kärleken mitt i den hektiska jultiden.
I den andra säsongen såg vi att hjärtesorg, julstress, vänner som flyttat och en familj som var på väg att splittras tog hårt på Johanne. Hon ”löste” det med fylla och hyss, nya tatueringar och en intensiv lust att kopulera. Och i bakgrunden lurade Jonas (Felix Sandman, Störst av allt).
Vi lämnade dem båda lite förvirrade och med relativt öppna framtidsperspektiv.
Nästa jul får vi se hur det har gått för Johanne, fem år senare i livet.
Sørensen lovar oss en återförening med samma huvudpersoner, men betonar att det för närvarande bara är Broch som är aktuell för projektet.
”Home for Christmas” är en av de nordiska serier som har varit mest framgångsrik utanför Norden, med höga internationella tittarsiffror.
I början av säsong 3 är Johanne nu 35 år gammal och det har gått ett tag sedan hon gjorde slut med Jonas.
Hon har ingen ny pojkvän, men hon håller sig aktiv och är mån om att inte känna sig ensam. Hon hjälper sina syskon, tar hand om sin ensamma pappa och tar på sig ett nytt chefsjobb på jobbet. Men när hon kastar sig ut på dejtingmarknaden igen inser hon snabbt att det inte är som det brukade vara. Eller är det Johanne som har förändrats?
Uppbrottet med Jonas var tufft och i bakhuvudet finns den stora frågan: Kommer hon att våga älska någon igen?
Svaren, och en återförening med de smittsamt charmiga karaktärerna, kommer att finnas tillgängliga nästa jul.
Netflix VP för nordiskt innehåll, Jenny S. Björk, rapporterade att av Netflix 278 miljoner globala abonnenter har imponerande två tredjedelar streamat nordiskt innehåll på tjänsten en eller flera gånger.
Det är inte förvånande att streamingjätten fortsätter sitt starka fokus på den nordiska regionen. Och det är bra, för nu när både Max och Viaplay nästan har kastat in handduken när det gäller nordiskt dramainnehåll, visar Netflix vägen för att mätta en internationell streamingpublik med distinkta, karaktärsdrivna berättelser från vår egen bakgård.
Nästa år släpps en ny kriminalthriller från Peter Grönlund (Goliat): Synden (2025). Handlingen utspelar sig i en sydsvensk landsort och en polisutredare (Krista Kosonen, Beforeigners) är starkt personligt involverad i mordmysteriet.
Verkar vara en mycket spännande serie, med en ovanlig twist i och med att Grönlund har vågat casta ett antal amatörer vid sidan av professionella skådespelare.
Dessutom återvänder de driftiga serieskaparna (och skådespelerskorna) Ditte Hansen och Louise Mieritz med den romantiska komedin SULT, baserad på romanen av Tine Høeg (2022).
Filmen berättar historien om ett ungt danskt par i mitten av trettioårsåldern som kämpar för att få barn. Filmen är baserad på en roman.
Netflix tillkännagav ett antal andra nordiska serier och filmer, inklusive den efterlängtade del II av Ronja Rövardotter (premiär 24 oktober), The Helicopter Heist (baserad på verkliga händelser; premiär 22 november), Troll2 (originalfilmen är den mest streamade icke-engelskspråkiga Netflix-filmen någonsin!) och realityserien Making it In Marabella (premiär: 1 oktober).
CO-CEO Greg Peters förnekade dock att Netflix skulle investera lika mycket i såpareality som man för tillfället gör hos Max och Viaplay. Hos streamingjätten kommer originaldramainnehåll att fortsätta att vara plattformens grundpelare.
Och om du väntar på ett mer prisvärt Netflix-abonnemang (med reklam) är det fortfarande långt borta för nordiska abonnenter.
Vad vi däremot verkligen kan se fram emot är ännu en gigantisk katastrofupplevelse, signerad gänget på norska Fantefilm, som tidigare har serverat oss lekfull popcornunderhållning av bästa Hollywoodkvalitet med filmer som Vågen, Skalvet och Nordsjön.
Nu har de fått med sig en av Nordens främsta karaktärsskådespelare, Anders Baasmo (Exit), i teamet och släpper snart en katastrofminiserie som utspelar sig på Kanarieöarna: La Palma.
Ett enormt vulkanutbrott hotar våra antihjältar.
Premiär mot slutet av året – vi kan knappt bärga oss!