Vi har tittat närmare på ett av de första nordiska exemplaren av C40 Recharge och kan berätta att den ser både sportig och fräsch ut.
Snabbfakta om C40 Recharge AWD
- 420 km räckvidd (WLTP)
- 78 kWh batterikapacitet
- Två elmotorer med sammanlagt 408 hk
- Fyrhjulsdrift
- 0-100 km/h: 4,7 sek
- Topphastighet begränsad till 180 km/h
- 413 l bagagerum + 31 liter volymvolym
- 1800 kg släpvikt
- Pris från 689 900 kr
- Prenumeration från 7 800 kr i månaden
C40 Recharge bygger på samma CMA-plattform som XC40 Recharge och under skalet är bilarna lika, men på bilderna syns att designen skiljer sig ganska så mycket.
Den brant lutande taklinjen stjäl en del av höjden i baksätet och en del bagagevolym. Två små spoilers längs bakrutans övre kant är unika för C40. Detsamma gäller strålkastarna och baklyktorna. Men flyttar man sig till insidan så är interiören likadan som i XC40 Recharge.
Precis som XC40 är C40 uppkopplad till Google Android för bil. Det betyder tillgång till Play Store, Google Maps och Google Assistant. C40 har dock något högre utrustningsnivå, vilket syns på priset. Bland annat är Harman Kardon-ljudsystemet standard. Detsamma gäller panoramaglastak. Men tonade rutor och dragkrok är tillval.
Det finns också vinterdäck, dubbade eller dubbfria, som man måste lägga till. Bilen levereras med allvädersdäck, vilket åtminstone i teorin ska funka under alla årstider. Det går säkert fint i Tyskland eller Belgien (där bilen byggs), men här hemma i Norden ska man ha vinterdäck.
Enligt Volvo är det inga skillnader i dämpnings- eller styrningssystemet jämfört med XC40, så de är likadana att köra.
En sak till: XC40 Recharge uppdateras och kommer också att kunna dra upp till 1800 kg. 300 kg mer än tidigare.
Här är bilder på C40 Recharge, i färgen Fjord Blue, med alcantara-sportsäten och blått tyg i dörrsidorna och på golvet: