Polestar har alltid varit Volvos fräcka kusin, de cyanblå bilarna som byggde på Volvo-modeller var alltid racingversioner, åtminstone racinginspirerade. Därför var det inte särskilt förvånande att de nyligen släppte en mjukvaruuppdatering till Polestar 2, som ökade effekten med över 60 hk.
Och vi är inte heller särskilt förvånade över den här versionen. Polestar 2 Arctic Circle heter den och som man ser på bilderna så är den byggd för maxade hastigheter på snö och is, med samma högre effekt som vi nyss provkörde i en Polestar 2 Performance Engineered. Fast med mjukare fjädring, isdubbar och Recaro-säten med fyrpunktsbälten.
Bilen är gjord för snövägar norr om polcirkeln, och chassit är trimmat för rally på snö och is.
Joakim Rydholm, Polestars chassiingenjör, har lett arbetet med bilen som är höjd 30 mm och skodd med 245/35 R19-däck med 490 4-millimeters isdubbar på varje däck. Effekten har höjts till 476 hk och vridmomentet till 680 Nm.
Öhlins-dämparna är uppsatta lite mjukare än normalt och fjäderbensstag är monterade fram och bak för bättre styvhet och styrningsrespons. Rydholm och gänget har även gjort en launch control som styrs med händerna på ratten.
– Att trimma chassit på snö och isiga underlag är en slow motion-process, men precisionen blir hög, säger Rydholm i ett pressmeddelande.
– När det är så lite grepp kan vi känna och analysera dynamiken i ett mycket långsammare tempo än på asfalt, vilket gör att vi verkligen kan finjustera hur våra bilar beter sig, in i minsta detalj. Det här är min absoluta favoritplats att utveckla bilar
Och det tvivlar vi inte på. Det finns egentligen bara en nackdel med den här versionen av Polestar 2 och det är att den inte går att köpa. Den är bara tänkt som ren inspiration.