Du måste vara en väldigt inbiten bilentusiast för att ha hört talas om Henrik Fisker. Till och med en dansk tittar frågande på dig när hans namn dyker upp. Medan sannolikheten att du faktiskt har sett en del av det han har gjort som bildesigner förmodligen är mycket större.
Den 58-årige Fisker har nämligen ett ganska imponerande CV, med Aston Martin V8 Vantage och Bond-bilen DB9 på sitt samvete. För att inte tala om den elegante BMW Z8.
Någon minns kanske Fisker Karma, inte så långt borta vad gäller tjusiga linjer, men producerades i så litet antal att den är nästan omöjligt att hitta på begagnatmarknaden.
Henrik Fiskers nya skapelse heter Fisker Ocean, en renodlad elbil med långt mer praktiska funktioner än en DB9. Det bästa av allt är att det går att beställa nu och det blir prisvärt.
Fisker Ocean är ungefär lika stor som en Tesla Model Y, alltså en ganska familjevänlig med stor baklucka och upp till 63 mils räckvidd – och fyrhjulsdrift.
Men den enklaste versionen, kallad Ocean Sport, har framhjulsdrift och en angiven räckvidd på 44 mil. Det är dock ingen snikversion med 275 hk och 7 sekunder till 100 km/h, och med ett utgångspris på 450 000 kronor är den mycket konkurrenskraftig. Med Polestar 2 Standard Range och Tesla Model 3 Standard Range som två av de närmaste konkurrenterna.
Tre utgåvor
Nästa utgåva, kallad Ocean Ultra, kommer med fyrhjulsdrift och har en räckvidd på 61 mil. Den är mycket snabbare med 540 hk och 4 sekunder till 100, och kommer med en högre utrustningsnivå för 615 000 kronor. Det är alltså ungefär samma som Polestar 2 med fyrhjulsdrift, eller en Model Y med fyrhjulsdrift.
Flaggskeppet heter Ocean Extreme och även här finns fyrhjulsdrift. Utökad räckvidd till 63 mil, 550 hk som ger 3,7 sekunder till 100 och en ännu högre utrustningsnivå än Ocean Ultra. Extreme-versionen kostar 755 000 kronor.
Men den finns fortfarande i en lanseringsversion som heter Fisker Ocean One, tillgänglig i 5 000 exemplar som innehåller all utrustning, det största batteripaketet och i övrigt samma drivlina som Ocean Extreme, till samma pris: 755 000 kronor.
Den 4,77 m långa bilen har en hjulbas på 2,93 meter som ska ge en rymlig kupé, och den har ett eget California-mode, där alla takluckor och fönster – inklusive bakluckan – är helt öppna. På taket kan du ha solceller som levererar ström till flera funktioner i bilen.
Fisker säger att SolarSky, som taket heter, kan ge tillräckligt med ström för upp till 2400 kilometer på ett år, och den har eluttag som kompletterar t.ex. hemmet med el i upp till sju dagar.
Fisker HyperSound Audio System
Fisker har inte tagit ljudsystemet från någon vi känner till sedan tidigare, men säger att systemet, som de har döpt till Fisker HyperSound Audio System, levererar 500 w till 16 högtalare, inklusive en subwoofer. Precis runt instrumentbrädan ska det finnas en uppsättning med sex högtalare och med de 10 andra högtalarna ska du få en ordentlig surroundupplevelse oavsett var du sitter.
De säger också att bilen har ett Limo-läge, vilket gynnar baksätespassagerarna. De kan styra den bakre luftkonditioneringen från en pekskärm och ryggstödet kan lutas bakåt för baksätespassagerarna.
Fisker Ocean kan redan nu beställas för leverans 2022. Produktionen startade den 17 november på Magna Steyr i Österrike.