Den kompakta Cupra Born (tidigare el-Born), som först var tänkt att heta e-Born, är byggd på Volkswagengruppens elektriska MEB-plattform – något den har gemensamt med VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.
Det är ID.3 som är mest lik Born i syskonskaran. Den har ungefär samma dimensioner (4,32 m lång), vilket innebär att den är ganska kompakt. Men där ID.3 ser ganska solid och ”folklig” ut, är Cupra Born mycket djärvare i linjerna.
Att Cupra, som tidigare var Seats racingmärke men som nu står på egna ben, har rally i sitt DNA är uppenbart. Den bakre spoilern för bättre marktryck och luftintaget längst ner runt registreringsskylten (riktigt eller inte) vittnar om en bil gjord för fräck körning. Detsamma gäller sportinredningen med säten med tyg tillverkat av återvunna plastflaskor.
LED-lamporna på framsidan har också ett mer intensivt uttryck än ID.3. Cupra Born är helt enkelt en mycket tuffare bil.
Infotainment-systemet är så som vi känner till det från VW ID.3, ID.4 och Skoda Enyaq iV. Ett intuitivt system vi i redaktionen är familjära med. Pekskärmen liknar den på Enyaq, men är på Cupra Born 12 tum istället för 13 på Enyaq.
Born delar även säkerhetsfunktionerna med sina ”syskon”. Bland annat autonom nödbroms.
9 högtalare
Inte överraskande är det brist på information om ljudsystemet. Men vi talar om nio högtalare, trådlös laddning av mobiltelefon och både Apple CarPlay och Android Auto. Head-up-display med AR-funktioner finns också.
Boost-funktion för extra acceleration
Bilen kommer finnas med antingen 110 kW (150 hk) eller 150 kW (204 hk), precis som ID.3 och alla andra MEB-bilar med bakhjulsdrift. Men den grymmaste versionen av Cupra Born har också en Boost-knapp, som ger 20 extra kW i acceleration. Om du trycker på denna får du 228 hk vilket gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder.
Bilen kan levereras med progressiv styrning och adaptivt chassi, som anpassar sig till om du kör i miljö-, komfort- eller sportläge.
Räckvidd
Cupra Born levereras med tre olika batteripaket: 45, 58 och 77 kWh (netto). Det största batteriet ger en räckvidd på 548 km enligt WLTP-kraven, medan det minsta batteriet ger något mer blygsamma 340 km.
Snabbladdning sker med upp till 125 kW, som ska kunna ladda 100 km på 7 minuter.
Cupra Born: Pris och tillgänglighet
Cupra Born kan beställas någon gång efter sommaren och bilen ska kunna levereras före årets slut. Priserna är inte officiella, men förväntas ligga i samma område som ID.3 – förutom toppmodellen, som förmodligen ligger snäppet över.
Du kommer också att kunna prenumerera på bilen via Born Frii-tjänsten.