BMW har precis avslöjat fler detaljer om den kommande helelektriska SUVen BMW iX. Och det är ingen brist på futuristiska detaljer i vad som förväntas bli den elektriska efterföljaren till X5!
BMW iX bygger på en helt ny designplattform, baserad på konceptbilen BMW iNEXT, med fokus på hållbarhet, körglädje, mångsidighet och lyx. BMW iX får ett helt nytt infotainment- och operativsystem (iDrive 8) och kan utrustas med potenta ljudsystem från kända leverantörer som Harman/Kardon och Bowers & Wilkins.
Ny generation BMW iDrive
BMW iX är den första BMW-modellen som är förberedd för 5G, vilket möjliggör snabb kommunikation och trådlösa uppdateringar och tillräckligt med datorkraft för autonoma (självkörande) egenskaper. Apple CarPlay och Android Auto är standard och BMW erbjuder även en Wi-Fi-hotspot via 5G-uppkopplingen.
Shy Tech
Med iX introducerar BMW också ett designkoncept som de kallar för Shy Tech, där de fokuserar på att minimera antalet knappar och skärmar till förmån för pekfält. Allt för att ge en mer elegant interiör med mindre visuellt brus. Fast helt minimalistisk är bilen inte: instrumentpanelen domineras av den nya och extra breda skärmen ”BMW Curved Display”, som består av en 12,3-tums informationsskärm och en 14,9-tums kontrollskärm i en sömlös, krökt yta. Det välbekanta iDrive-hjulet till infotainment-systemet finns fortfarande i mittkonsolen, medan navigationssystemet är molnbaserat för sömlös och smidig användning och uppdatering. Passagerarna i baksätet kan njuta av integrerade fästen för surfplatta samt naturligtvis USB-laddningsportar.
Surroundsystem från Bowers & Wilkins
Som standard levereras iX med ett ljudsystem med 12 högtalare och 205 watt. Detta kan dock uppgraderas till ett Harman Kardon-surroundsystem med 665 watt och 18 högtalare (inklusive fyra inbyggda i nackstöden) och ett par subwoofers monterade under baksätena som tillval.
Men riktigt audiofila chaufförer rekommenderas att välja Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, som påstås ta ljudupplevelsen till nya höjder: B&W-systemet har sammanlagt 30 högtalare, varav 8 är integrerade i nackstöden fram och bak. Dessutom finns en särskild 4D-ljudfunktion som bidrar med fysiska vibrationer i framsätena. Med andra ord ska konsertkänslan inte vara långt borta i en BMW iX: Vi har tidigare stiftat bekantskap med ett liknande system i BMW X5 och det lät riktigt maffigt!
Modeller
Instegsmodellen i BMW iX-familjen är BMW iX xDrive40. Den har en räckvidd på mer än 400 kilometer vilket är mer än vad de flesta behöver till vardags.
BMW iX xDrive50 har både mer kraft och längre räckvidd, med mer än 500 hk och över 600 km räckvidd.
Båda modellerna har en motor på varje axel och fyrhjulsdrift som standard. BMW iX xDrive 50 har även adaptiv luftfjädring som standard. Maximala dragkapaciteten uppskattas till 2 500 kg och det går att montera takbox.
BMW iX: Pris och tillgänglighet
Tillverkningen av BMW iX startar i sommar och de första bilarna förväntas bli tillgängliga under hösten. Från och med 6 april kan svenska kunder lägga in beställningar.
Priserna börjar på 865 000 kronor för xDrive40 och 200 000 kronor mer för xDrive50 – och vill du ha B&W-ljud i bilen så kostar det extra.