TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Guide

Tesla Model 3 Premium Sound

Av / Uppdaterad: 2020-07-19 - 12:00 // Först publicerad: 15/07/2019
Tesla Model 3 Premium Sound

Tystnaden i en elbil är en perfekt miljö för en bra stereo.

Att välja ny bil kan vara tillräckligt förvirrande. Det finns så många att välja mellan. Förutom storleken på budgeten måste man bestämma sig för typen av bil, märke, storlek, färg, utrustning, service, garantier och mycket mer. Till exempel motor. Manuell eller automatisk? Bensin eller diesel? Eller kanske elektrisk?

De senaste åren har elbilarna dykt upp som trovärdiga alternativ till en bensindriven bil. Även om andelen elbilar över hela världen inte är större än 0,2 procent så är den betydligt större på vissa marknader. Till exempel i Norge, där det säljs fler elbilar än bilar med förbränningsmotorer. För norrmän handlar det nästan mest om vilken av alla olika elbilar de ska köpa. Allt beror på skattelättnader som gör att elbilen är förhållandevis billig.

Och det uppskattas av förarna när de upptäcker att de klarar sig undan med ett par tior för ett fulladdat batteri i stället för många, många hundralappar som en tank bensin kostar.

En annan fördel är att utan förbränningsmotor finns det inget motorbuller. Det ger bättre förutsättningar för en fin stereo i bilen. En som inte behöver överrösta något annat än vindbrus och vägbuller.

Men det återkommer vi till strax.

Växande marknad

Utbudet av elbilar växer, nu finns Tesla, BMW, Volkswagen, Nissan och alla möjliga, och nästan alla märken har flera olika modeller att välja mellan.

Tesla Model 3 screen 57430
Navigering, radio, klimatanläggningen och sätesvärmare, allt styrs från samma skärm. Foto: Lasse Svendsen

Model 3

En av dem är Tesla Model 3. En renodlad elbil med fyrhjulsdrift och bra räckvidd. Och den finns naturligtvis i flera olika färger: svart, grå, röd, vit och blå metallic. Men inte fler än så.

Interiören? Svart eller vit. Valmöjligheterna är inte jättestora.

Tre batteripaket

Det finns tre varianter: en bakhjulsdriven Standard Range med 415 km räckvidd, en Long Range med fyrhjulsdrift och 560 km räckvidd, och den hetaste Performance med fyrhjulsdrift och 530 km räckvidd. Då river den av 0–100 km/h på hjärtstoppande 3,4 sekunder. Det är superbils-
prestanda. Efter en sådan raketstart får du vara beredd på att leta efter ögonen inne i skallen.

Tesla Model 3 podcast settings 57416
Ljudkällorna i Model 3 – här med podcast. Foto: Lasse Svendsen

Två ljudsystem

De flesta moderna bilar låter kunden välja mellan olika utrustningspaket. Även när det gäller ljudet. Hos Tesla är ett premium-ljudsystem standard i Model 3 med fyrhjulsdrift i Long Range- eller Performance-versionerna.

Tesla avslöjar väldigt få detaljer om anläggningen, annat än att den består av sammanlagt 15 högtalare. Som påstås vara interiör-
anpassade och jämförbara med en inspelningsstudio. Inte mycket detaljer, alltså.

Vi har provat premium-anläggningen och tittat närmare på vad man får om man väljer en Model 3. De femton högtalarna är i stort sett placerade där man hittar dem i andra bilar. Från förarsätet kan man se bashögtalare längst ner i framdörrarna och diskanthögtalare sitter i hörnet av A-stolpen. Men premiumanläggningen har också två så kallade HD-diskanter överst i A-stolparna. De lyfter bokstavligen ljudbilden i kupén.

Tesla Model 3 Spotify 57415
Spotify är inbyggt. Foto: Lasse Svendsen

Tre fullregister sitter överst, längst fram på instrumentpanelen, med en extra diskant i mitten, och bakdörrarna och hatthyllan har sammanlagt fyra fullregisterelement.

Förstärkarna som driver allt det här, inklusive subwoofern, sitter undangömda i bagageutrymmet. Allt detta följer i princip samma recept som i Model S.

Bilstereon och allt annat i bilen, till exempel klimatanläggningen och alla inställningar, görs på den 15 tum stora pekskärmen i mittkonsolen. Det finns inga reglage framför föraren, den viktigaste informationen för föraren, till exempel hastigheten, visas längst upp till vänster på skärmen.

Tesla Model 3 rear door 57431
Fullregisterhögtalare i bakdörrar, hatthylla och instrumentpanel. Foto: Lasse Svendsen

Tesla Model 3 front door 57427
Bashögtalare i framdörrarna. Foto: Lasse Svendsen

Pekskärm

Det fungerar faktiskt fint, så fort man har vant sig vid det. Att byta från värmeinställningar till Spotify går snabbt och smidigt, och tack vare den strategiska placeringen av skärmen har passageraren också tillgång till samma inställningar.

Premium-anläggningen har både FM- och DAB-radio, men även TuneIn-nätradio, Bluetooth och Spotify. Användaren kan logga in och komma åt sina egna spellistor eller strömma musik från mobilen via Bluetooth. Då snackar vi vanlig Bluetooth, inte med aptX eller aptX HD.

Model 3 har även en USB-kontakt. Inte för trådbunden strömning utan för de som tycker att AAC- eller MP3-filer inte ger tillräckligt bra ljud. Musik kan laddas ner till ett USB-minne med FAT 32-formatering, då kan man spela ljudfiler med mer eller mindre förlustfri komprimering, som WAV och FLAC.

Man kan navigera i musiken på USB-minnet på nästan på samma sätt som när man väljer låtar i Spotify. Bilen har två knappar på ratten och det går att styra avspelningen därifrån i stället från på skärmen. Android-användare kan också styra Spotify-strömning med röststyrning på mobilen, och iPhone-användare kan be Siri styra avspelningen från Apple Music.

Tyvärr finns det ingen aux-ingång som kan ansluta avspelningen från mobilen direkt till stereon, och USB-ingången spelar enbart musik från formaterade USB-minnen.

Ljudet

Bilstereon är däremot förbluffande bra och kan spela fruktansvärt högt, utan någon större förvrängning.

Man kan anpassa ljudbilden med en fembands equalizer på skärmen och flytta balansen i ljudet framåt-bakåt och vänster-höger genom att dra med fingret på skärmen. Det finns också en ljudinställning som heter Immersive Audio bland alternativen på ljudmenyn, som är Teslas svar på surroundljud och som flyttar mer av ljudet till högtalarna överst i A-stolpen. Det kan ge vissa inspelningar lite mer liv. Funktionen kan också stängas av helt.

Tesla Model 3 audio settings eq 57414
Ljudet kan anpassas med equalizer. Foto: Lasse Svendsen

Bäst ljud får man om man flyttar balansen lite framåt i bilen och justerar EQ:n måttfullt mycket för att höja bas och diskant en smula. Då blir det riktigt trivsamt, med fet men inte luddig bas. Röster kommer fram bra i ljudbilden och eftersom kupén har ett helt annat bakgrundsljud än i en bil med förbränningsmotor så är det fullt möjligt att höra en hel del detaljer och nyanser i musiken.

Diskanten kan bli lite vass i kanten om man är för generös med EQ-doseringen och topplistemusik med kraftig komprimering kan lätt låta vass och grov.

Tesla Model 3 balance settings 57417
Balansen ställer man in med fingret. Foto: Lasse Svendsen

Men potentialen i premium-anläggningen är tillräckligt bra för att ljudet ska bli bättre om man lyssnar på filer med högre kvalitet än MP3. Samma sak upplevde vi med Volvos Bowers & Wilkins-system och Bang & Olufsen i Audi, Dynaudio i Volvo och VW samt Harman/Kardon-anläggningarna i BMW.

Tystnad, nästan

Det är inte bara den snabba accelerationen som är beroendeframkallande i en Model 3. Premium-bilstereon är faktiskt riktigt välgjord och det är fullt möjligt att njuta av musiken i nästan tystnad i den sportiga kupén. Det är bara vindsuset och filkvaliteten som kan förminska musikupplevelsen. Och däcken. De hårda lågprofildäcken från Hankook väsnades så mycket på den ena Teslan vi provade – med god hjälp av den grova asfalten på vägarna vi körde – att de lade till sin egen klang till de lägsta frekvenserna i musiken.

Hur som helst så skulle vi aldrig välja en Tesla utan en premium-stereo. Köper man en elbil så får man en tystare förarmiljö, som definitivt förtjänar en anläggning med bästa möjliga ljud.

picture8 Tesla Model 3 rear logo 57413 Tesla Model 3 passenger view 57418 Tesla Model 3 window pane 57419 Tesla Model 3 outside screen view 57420 Tesla Model 3 front wheel 57422 scaled Tesla Model 3 no emissions duo 57423 Tesla Model 3 sky view 57424 Tesla Model 3 side view 57426 Tesla Model 3 lacking instruments 57429 Tesla Model 3 handle 57432 Tesla Model 3 charge point 57433
<
>
Spartansk förarmiljö, alla inställningarna görs på en 15-tums pekskärm. Foto: Lasse Svendsen
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

1 reaktion på ”Tesla Model 3 Premium Sound”

  1. Vad är det för märke, modell på den inbyggda stereon? Storlek på bashögtalare I tum? . Finns tillval av subbas under sätet tex. Borde finnas aux ingång. Det finns det på marknadsstereo typ Kenwood, jvc. Mfl

Kommentarer är stängda.

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Guide till bra bilder

Guide till bra semesterbilder

Linn Sondek LP12 - klassikern vi inte glömmer

Ljud & Bild