Rom 1973: Den 16-årige sonsonen till J.P. Getty, den rikaste finans-tycoonen i världen, blir kidnappad. Genast kommer ett lösenkrav på ofattbara 17 miljoner dollar (vilket motsvarar närmare 800 000 000 kronor i dagens pengavärde).
Bortsett från hans enorma förmögenhet och konstsamling är Getty mest för sitt svar på frågan ”Hur mycket är du villig att betala?” när barnbarnet blivit kidnappat: ”Ingenting!”
Svår början
Filmen är förmodligen – något oförtjänt – mest känd för Ridley Scotts radikala beslut att spela in alla Kevin Spaceys scener på nytt, bara en månad före premiären. Efter #MeToo-avslöjandena om Spacey kunde Scott inte stå för den färdiga produkten. Christopher Plummer kallades in i all hast och på otroliga åtta (!) dagar spelade de in hela 22 scener på nytt – något som höjde kostnaden från 328 till 410 miljoner kronor.
Med ”problemet” Spacey ur vägen var det upp till Plummer att tolka huvudrollen som den, milt sagt, excentriska oljemiljardären.
Om det var moraliskt rätt eller fel att klippa bort Spacey är en framtida diskussion, men låt oss uttrycka det så här: vi är väl inte lika övertygade som Scott om att Spacey var tvungen att plockas bort. Å andra sidan skulle Spacey i huvudrollen ha stulit mycket fokus från själva filmen, så ur kommersiell synvinkel kan nog beslutet motiveras. En sak är säker, slutresultatet, med Plummer som Getty, har blivit en utmärkt film.
Dysfunktionell familj
J. Paul Getty skaffade sig en enorm förmögenhet genom att investera i olja i Afrika. Han var en pionjär som var ute tidigt, såg möjligheter där andra såg problem och var känd som en stenhård och cynisk förhandlare. Om han var framgångsrik i näringslivet var familjelivet i en helt annan sak.
Gamle Getty gifte sig – och skilde sig – hela fem gånger och var känd för sitt föga känsliga uttalande: ”A lasting relationship with a woman is only possible if you are a business failure.” Och som bekant var han inte direkt misslyckad i näringslivet …
Getty hade visserligen en delvis logisk förklaring till att vägra betala en lösensumma, han hade ju trots allt 14 barnbarn och om han skulle betala för att få honom fri så skulle det vara ett farligt prejudikat. Men det var förmodligen inte där som hunden låg begravd, Getty var osannolikt snål av naturen och hyste stort agg mot sin före detta svärdotter, Abigail, när hon vid sin skilsmässa från sin knarkande make fick vårdnaden av barnet.
Inre kamp
Det är inte kidnappningsdrama kring Paul Getty III (Charlie Plummer), och om han blir skadad och/eller överlever, som är filmena centrala spänning, det är dramat som utspelas i kulisserna i den dysfunktionella familj som driver filmen framåt.
Getty påminner på många sätt om den äldre Carl Barks-versionen av Joakim von Anka. En stenrik, introvert och grinig gammal gubbe utan familj eller vänner. Han bor i palats men tvättar ändå sina skjortor själv när han bor på hotell så att han kan spara några dollar. Och i sitt eget hem har han installerat en mynttelefon för gäster som vill ringa.
Pappan till kidnappningsoffret är helt frånvarande, han bor i Marocko lever livets glada dagar med vin, knark, glädjeflickor och sång.
Perfektionist
Arbetsnarkomanen Ridley Scott är, trots 80 år fyllda, fortfarande en väldigt produktiv regissör. Dessutom är han känd för sitt stora fokus på detaljer och kvalitet i alla led. Ingenting överlåts åt slumpen i hans imponerande film-CV. Som alltid bjuder Scott in till en visuell fest, med foto, belysning och klippning av världsklass.
Michelle Williams är enastående som mamman som pendlar från desperation och ilska till beslutsamhet och handling, men Wahlbergs karaktär blir lite för ordinär, på gränsen till karikerad.
Vi får förmodligen aldrig veta hur bra prestation Kevin Spacey skulle ha åstadkommit som Getty, men vi tror knappast att han skulle ha toppat Plummers sagolika och subtila skådespelarkonst av världsklass. Plummer är ett fynd i rollen som tidernas snålaste surgubbe, han ger oss rysningar längs ryggen!
All the Money In the World är en ovanligt fascinerande film som bygger på en helt otrolig verklig händelse och som handlar om en extraordinär person. Inte helt felfri, men definitivt värd 5 stjärnor.
Märkligt nog släpps inte filmen i 4K, men Blu-ray-utgåvan är vekligen inte dålig. Bra skärpa, strålande svärta och ett komplext ljudspår (DTS 5.1) som imponerar. Bonusmaterialet består av ett par utelämnade scener och tre minidokumentärer – inte långa, men de belyser filmen väl.