Förr i tiden var det enkelt att skaffa bättre stereo till bilen. Och det var bra, för stereon som bilen levererades med var billiga grejor. Bara genom att byta ut huvudenheten (head unit) fick man mycket bättre ljud, och tog man högtalarna på samma gång så började det verkligen svänga om musiken. De mest angelägna installerade en subwoofer och ett slutsteg, och sedan fanns det fantaster som byggde om hela bilen efter anläggningen – och en del raggare gick hela vägen och satte in blinkande lampor och neonskyltar.
Avancerade bilar
Men med tiden har bilarna blivit alltmer sofistikerade. Samma skärm används för att visa information om musiken, navigationen och backkameran – ja till och med klimatanläggningen visas på den här skärmen. Att sådant detta funkar sömlöst efter man bytt ut huvudenheten är inte självklart.
När du ska köpa ny bil är det därför smart att beställa premiumljud och -underhållningssystem som uppgradering. Om du måste sänka budgeten finns det mycket annan utrustning som kan eftermonteras. Extra uppsättningar hjul, dragkrok och takräcke är några av sakerna som i värsta fall kan få vänta. Det kan bli lite dyrare än att välja dem direkt, men inte hälften så trassligt som om du skulle bli efterklok och ångra att du köpte bilen med det sämsta ljudsystemet.
I många fall ingår premiumljudet i ett speciellt utrustningspaket som även innehåller andra funktioner, till exempel navigering med trafikskyltsigenkänning, utökad parkeringsassistent och filbyteshjälp. Allt sådant är ju naturligtvis också coolt. I andra fall kan du välja bättre ljud utan att behöva få mycket annat på köpet, så det får vara upp till dig vilket annat teknikgodis du vill ha på samma gång.
Billiga bilar har också fått bra ljud
Nu när det har blivit så komplicerat att eftermontera ljud är det extra coolt att veta att även billiga bilar går att köpa med premiumljud. Visste du till exempel att du kan välja Bose-ljudsystem i Nissan Leaf? Ännu bättre blir det naturligtvis i lyxbilarna, där de dyraste systemen i större utsträckning är skräddarsydda efter den specifika bilmodellen. Pristillägget brukar bli därefter också.
Tystare kupé i elbil
Allra bäst förutsättning för ett bra ljud får du i en elbil. Frånvaron av motorljud betyder renare ljud, särskilt i hastigheter under 50 km/h. Kör man fortare än så tar vägbruset över som den värsta källan till oväsen och på motorvägen kan du uppleva att en dieselbil med en väldämpad coupe väsnas mindre än en illa konstruerad elbilskupé. Därför är det viktigt att elbilstillverkarna också tar jobbet på allvar. Ljud- och musikentusiaster bör definitivt ta en provtur på motorvägen innan de handlar!
När det gäller fordon skriver vi på Ljud & Bild huvudsakligen om elektrifierade sådana. Därför fokuserar vi på elbilar även i den här artikeln, även om principen att bocka för det bästa ljudsystemet vid nytt bilköp även gäller bränslemotorer.
Fler och fler bilar erbjuds med uppgraderade ljudsystem. Här är ett urval av de du kan köpa i dag.