Så har Volkswagen äntligen visat upp sin sedan ID.7. Det hände vid en digital världslansering idag klockan 14. En ganska kort sådan, där informationen var ganska sparsam.
ID.7 är stor
Bilen, ofta kallas ”den elektriska Passaten”, har gott om inre utrymme, och Volkswagen lovar en ”loungeliknande kupé”. Vilket vi översätter till att det finns gott om plats för långa ben. Den mäter också 4,96 meter i längd, vilket är hela 38 cm längre än ID.4 crossover SUV.
ID.7 lägger sig prismässigt i ”volymsegmentet”, men ska hålla premiumklass. Volkswagens utsände sa att detta är en av de riktigt viktiga bilarna för koncernen. Detta märks inte minst på att detta är den första modellen sedan ID.4 som från början lanseras på alla världsmarknader.
Detta är den sjätte helelektriska VW-bilen på MEB-plattformen. Volkswagen säger sig ha lyssnat på konsumenterna under utvecklingen, bland annat när det gäller infotainment-systemets gränssnitt.
Bland annat är klimatkontroll nu tillgänglig med en knapptryckning på 15-tumsskärmen, och nu har head-up-skärm med förstärkt verklighet blivit standard.
Lång räckvidd
Det viktigaste argumentet för ID.7 är ändå dess räckvidd. Den ska räcka långt. Upp till 700 kilometer. Det är inte illa!
Detta möjliggörs av god aerodynamik och låg förbrukning, men också ett större batteri med 86 kWh nettokapacitet. Samtidigt ökas laddningskapaciteten till 200 kW och bilen tar 25 minuter att ladda från 10 till 80 procent.
Tyvärr kommer bilen inte att vara tillgänglig med det stora batteriet vid lanseringen, initialt måste vi nöja oss med det vanliga 77 kWh och 170 kW laddningskapacitet. Samma som i dagens ID. Buzz.
Annars nämns panoramaglastak och Harman Kardon ljudsystem med 13 högtalare plus subwoofer. Och som vanligt vid EV-lanseringar talades det om hållbarhet. Det finns inga spår av djurskinn i sätena, istället hittar vi växt- och plastbaserade material.
Volkswagen ID.7: Pris och tillgänglighet
Varken försäljningsstart eller pris nämndes med ett ord, annat än att bilen kommer att vara i ”volymsegmentet”. Vi förväntar oss att startpriset blir 20–25 procent högre än för ID.4.
Mer info: volkswagen.se