TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Sista testerna av Volkswagen ID.7 nästan klara

Bara dagar innan premiären kommer nya uppgifter om den eldrivna flaggskeppsmodellen i ID.-familjen.

Av / 2023-04-09 - 15:23
Sista testerna av Volkswagen ID.7 nästan klara

Den nya ID-7 lanseras i den övre mellanklassen i Europa, Kina och Nordamerika. Modellen är konstruerad för långfärdskörning och lanseringen planeras till slutet av 2023. Men den kommer officiellt presenteras redan i näst-nästa vecka och nu släpper Volkswagen mer information om drivningen, chassit och komforten.

Den kamouflerade versionen av ID.7 genomgår sina sista testkörningar kring Alicante i Spanien
Volkswagen ID.7 provkörs i Spanien (Foto: Volkswagen)

Just nu kan den kamouflerade versionen ses på de slingriga bergsvägarna runt Alicante i Spanien, där de sista testkörningarna pågår. Kai Grünitz, ansvarig för utveckling i Volkswagens ledningsgrupp, förklarar:

 

Med ID.7 har vi utnyttjat potentialen hos MEB-plattformen ännu mer. Vi har också använt en ny, kraftfullare och effektivare elmotor. Dessutom har vi förbättrat styrkvaliteten på chassit och därigenom kunnat öka körkomforten ytterligare. Kombinationen av ett enastående drivsystem, komfortabelt chassi och lång räckvidd gör ID.7 till den perfekta bilen för långfärder.

 

Annons

Nyutvecklad elmotor

Detta är den första modellen som använder MEB-plattformen (Modular Electric Drive) som har en effektivare eldrift. Enligt Volkswagen är det den kraftfullaste och mest vridmoment-starka elmotorn i en ID.-modell hittills. Framför allt har den optimerats för energiförbrukningen. Räckvidden beräknas bli upp till 700 km (WLTP) och laddningskapaciteten upp till 200 kW, beroende på batteri. Därmed menar företaget att modellen kommer bli lämplig för företagskunder och långkörare.

Volkswagen ID.7 Volkswagen ID.7 Volkswagen ID.7
<
>
Automatiskt sätesklimat och massagefunktion. Volkswagen ID.7 (Foto: Volkswagen)

Nytt adaptivt chassi

Man har ytterligare förbättrat den adaptiva chassiregleringen DCC (tillval) och kördynamikhanteraren för långfärder. Med körläges-alternativen kan man välja allt mellan komfort och sportighet. En nyutvecklad progressiv styrning ska ge precisa köregenskaper och maximal stabilitet. Det är just dessa egenskaper man nu testar i Spanien.

DB2023AU00283 medium
Automatiskt sätesklimat och massagefunktion. Volkswagen ID.7 (Foto: Volkswagen)

Ny instrumentering

Förarplatsen har fått en helt ny utformning och man har dragit ner storleken på de klassiska instrumenten avsevärt. Centralt för display- och manövreringskonceptet är en 15-tums infotainmentdisplay. All nödvändig information och alla varningar visas bakom ratten i ID. cockpit. Dessutom visas viktig information i en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet.

Pris och tillgänglighet

Den 17 april har Volkswagen ID.7 premiär i ett flertal städer, bland annat Stockholm. Volkswagen har däremot inte kommunicerat några priser än.

 

Läs också:

CES 2023: Volkswagen visar nya ID.7

ID.7 är tyskarnas första helt elektriska sedan baserad på MEB-plattformen.

Läs mer
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Avtäckt: Folkets SUV Skoda Elroq

700 km räckvidd!

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Ljud & Bild