Den fyrkantiga Berlingo-modellen från Citroën blev snabbt populär som både skåpbil och familjebil. Gott om utrymme både fram och bak, och inte minst ett stort bagageutrymme, gjorde den till en familjefavorit för många.
Den tillverkades även som elbil under en period, men den kan inte jämföras med den nya ë-Berlingo. Som är en helt ny batterielektrisk modell, baserad på samma praktiska recept som gjorde originalet till en succé.
Ett 50 kWh-batteri ger ë-Berlingo en räckvidd på upp till 320 kilometer. Vilket vi tror är tillräckligt för många barnfamiljer, och hantverkare för den delen.
Bilen har plats för sju passagerare, och de tre baksätena kan skjutas framåt för mer bagageutrymme. Lastvolymen är 775 liter med den bakre sätesraden nedfälld, eller 4000 utan baksätena. Slå det!
Bakdörrarna är skjutdörrar som ger en större öppning och gör det lättare att fästa barn i sina bilbarnstolar, och bakrutan kan öppnas för lastning utan att behöva öppna hela bakluckan. Den finns tillgänglig med förvaring längs taket på insidan, och med alla förvaringsfack fram och bak finns det 27 förvaringsutrymmen med en total kapacitet på 186 liter.
Drivningen sker med samma drivlina som vi känner igen från andra Stellanti-elbilar, och här innebär det framhjulsdrift, 136 hk och snabbladdning upp till 100 kW. Eller upp till 11 kW från en väggladdare.
Det innebär också att ë-Berlingo har samma körlägen, ECO, Normal och Power, och här är det Power som ger maximal kraft.
Invändigt finns pekskärm, Apple CarPlay och Android Auto samt trådlös mobilladdning, och bilen är utrustad med 12 parkeringssensorer med backkamera, adaptiv farthållare samt både grip control och hill assist.
ë-Berlingo kommer att börja säljas under våren 2024.