Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Vi utser

Årets bästa kameror 2023–2024

Att välja en ny kamera är inte så svårt om man vet vad man letar efter.

Av / 2023-10-30 - 11:58
Årets bästa kameror 2023–2024

Den perfekta kameran finns inte, men vissa kommer ganska nära perfektion. Men det betyder inte att det är en bra idé att köpa den dyraste och bästa kameran som har fått ett bra betyg och sedan gå ut och börja fotografera.

För det första måste man definiera vad kameran ska användas till.

Porträttfotografer har ett helt annat behov av kamerautrustning än naturfotografer. Detsamma gäller sportfotografer och reportagefotografer, som är så olika att de behöver annan utrustning.

Om man vill ta bilder i naturen, kanske särskilt av vilda djur, måste man sätta sig in i vilken typ av kameror och objektiv som uppfyller just det behovet. Detsamma gäller för alla andra typer av fotografering, men vissa saker är gemensamma oavsett vad man ska ta bilder av.

Man vill ha bästa möjliga bildkvalitet, och då dyker begrepp som upplösning, detaljskärpa och bilddynamik upp i diskussionen. Sportfotografer kommer också att vara intresserade av autofokusens prestanda och kamerans bildhastighet.

Dagens kameror levererar toppresultat på den tekniska sidan av bildkvaliteten, och skillnaden i bildkvalitet mellan en kamera som kostar 10 000 kronor och en som kostar 100 000 kronor är inte lika stor som prisskillnaden. Inom samma kameratyp – systemkameror med APS-C eller fullformat – är skillnaderna i bildkvalitet ännu mindre.

De största skillnaderna ligger på annat håll. Som vilka funktioner kameran är utrustad med, bildhastighet, autofokus, videoegenskaper och om kameran är byggd för amatör- eller yrkesfotografer. Bland annat.

Porträttfotografer – och bröllopsfotografer för den delen – behöver inte 30 fps bildhastighet, utan bilddynamik och råfiler som inte fu**ar upp Photoshop, som en fotograf vars namn inte ska nämnas här en gång sa.

Fotografer som befinner sig i en kurva eller på kortsidan av en bana för att fånga något som rör sig snabbt behöver å andra sidan 30 fps och en följande fokus som inte tappar motivet ur sikte. Oavsett hur snabbt det går.

Nyare kameror är också mycket bra videokameror. Många videofilmare har upptäckt detta, och systemkameror är mycket populära inom film- och videoproduktion – och många reklamfilmer spelas in med en Canon-, Nikon- eller Sony-kamera, snarare än en renodlad videokamera.

Medan proffsen letar efter alla kryptiska förkortningar behöver amatörfotografer inte bry sig om termer som Apple ProRes, Log och LUT. I stället bör de köpa en kamera med äkta 4K-video från hela sensorytan, i 10-bitars 420 med HDR (High-Dynamic Range) som kan sparas direkt på minneskortet.

Proffsen vet alltid vad de ska titta efter.

Den som bara vill ha en bättre kamera för att ta bilder på sina barn, fånga semestrar, helgdagar och födelsedagar behöver inte 8K-video eller 30 bilder per sekund. De bör leta efter en enkel kamera med en bra normal zoom som ger skarp bildkvalitet i vardagliga situationer. Då får man räkna med att lägga ut mellan 10 000 och 25 000 kronor. Beroende på ambitionsnivå och optik.

Du kommer sannolikt att hitta din nästa kamera här, eftersom vi har valt ut de bästa från förra årets tester. Här hittar du kameror i alla prisklasser, med olika funktioner, och en av dem kommer säkert att uppfylla dina behov.

Guide till objektiv:

Porträttfotografering

Bra porträtt handlar lika mycket om valet av optik som valet av kamera. Eftersom skjuthastighet och vädertålighet sällan är ett krav för porträttfotografer är det friare att välja kameror som fungerar bra med t.ex. ljusstarka teleobjektiv. Många fotografer föredrar ett kort teleobjektiv med bra ljusstyrka, som kan minska skärpedjupet tillräckligt mycket för att göra bakgrunden suddig och skapa den välbekanta bokeh-effekten. Man kan gott ta porträtt i helfigur med 28, 35 eller 50 mm, men ett 85 eller 90 mm med en ljusstyrka på f2 eller bättre är att föredra om man vill isolera motivet från bakgrunden.

Allround

Här är det en systemkamera med den medföljande normalzoomen som gäller. Kanske med en telezoom eller en vidvinkelzoom som komplement. Normalzoomen räcker ändå långt för de flesta. Den täcker området från 24–28 mm i ena änden och 80–120 mm i den andra. Eftersom sådana objektiv brukar ha en måttlig ljusstyrka på typiskt bländare 4 till 5,6, kan en ljusstark vidvinkel runt 28–35 mm f2.8 till f4 vara ett praktiskt komplement.

Landskap och natur

Landskap är ofta mycket givande motiv att fotografera. De rör sig inte, och om man har tid att vänta på det rätta ljuset kan man få en bild som är väl värd att hänga på väggen. Kameror med vädertålighet är en fördel, medan hög upplösning ger bättre detaljskärpa och ger bilderna mer djup. Med rätt objektiv, t.ex. vidvinkel eller vidvinkelzoom – 16-35 mm – kan man få ett bredare perspektiv. Vidvinkelobjektiv med bra ljusstyrka, vanligtvis bättre än f2.8, är också lämpliga för astrofotografering. Med ett tele runt 200/300 mm eller telezoom – 70-200 mm/100–300 mm – kan man få ett snävare perspektiv som kan vara mycket effektfullt. Användbara tillbehör för landskapsfotografering är ett stadigt stativ, ND-filter, gradientfilter och polarisationsfilter.

Resekamera

Man behöver inte den största och dyraste kameran på resan. En praktisk, användarvänlig och lätt systemkamera är att föredra. Ta med ett extra batteri och gärna ett neutralt filter framför objektivet, så är man redo när motivet dyker upp och objektivet är skyddat från damm. En normal zoom på 28–70 mm eller 24–105 mm är ett bra val här, men ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv med en bländare på 1,4 eller 2,0 och mellan 24 och 35 mm är alltid bra att ha, särskilt när det mörknar.

Sport, action och djurliv

Här är fokuseringshastighet och hög skjuthastighet viktigare än upplösning och låg vikt. De bästa sportkamerorna är också väl lämpade för djurfotografering. Valet av objektiv är lika viktigt som valet av kamera. Ett ljusstarkt objektiv med snabba fokusmotorer och korta brännvidder är ofta det verktyg som sport- och djurfotografen föredrar. Med en ljusstark zoom på 70–200 mm f2,8, 100–400 mm f4-5-6 eller en ljusstark 300 mm eller mer – läs f2,8, kommer man närmare skarpa bilder av snabbrörliga motiv.

Video

Video är en vetenskap i sig. De mest avancerade kamerorna har en brant inlärningskurva. Efterbearbetning med programvara är minst lika viktigt, men eftersom alla inte är professionella videofilmare räcker det långt med en kamera som levererar hög videokvalitet med 4K-inspelning. Har man högre kvalitetskrav bör man leta efter en kamera med 10-bitars 422 Apple ProRes, Log-inställningar och anslutningar för mikrofoner och hörlurar.

Drönare är också bra videokameror. Välj en som spelar in i 4K. På så sätt kan man skapa spektakulära videor som inte är så lätta att åstadkomma med en systemkamera.

Nominerade till Årets bästa kameror

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Vinnare av Årets bästa kameror 2023–2024

Årets bästa videosystemkamera, Premium

Panasonic Lumix DC-S5IIx

Videofavoriten har fått turbo

Nu klår ingen av konkurrenterna Panasonic när det gäller videofunktioner. Lumix S5IIx kan lagra 6K-video direkt på SSD. I galet hög kvalitet.

Lumix S5IIx ser exakt ut som S5II, bortsett från att den är helt svart, med mörkgrå text för att ge den en ännu mörkare prägel.

Med x-modellen kan du spara i Apple ProRes direkt på minneskortet, medan S5II kräver en extern inspelare. Kodekarna i S5II begränsar bitströmmen till 200 Mbps, men här går det att filma med upp till 800 Mbps. S5IIx kan också spela in i Full HD med höga hastigheter på upp till 120 bilder per sekund, med All-Intra-komprimering för bättre kvalitet i varje bildruta.

Men det häftigaste är att du kan filma direkt till en SSD som är ansluten via USB-C. Vilket är ett mer prisvärt sätt att lagra video än SDXC-kort med hög kapacitet.

Kameran kan filma kontinuerligt med upp till 6K-upplösning, så länge det finns tillräckligt med ström och lagringsutrymme.

Suverän video- och bildkvalitet

Videokvaliteten är superb, med utmärkt dynamiskt omfång och superb autofokus, som är hybridfas- och kontrastbaserad. Bildbruset är litet även vid höga ISO-värden. Kitet med 20-60 mm universalobjektiv är bra, men det finns mycket att vinna på bättre objektiv.

Med blotta ögat finns det inga speciella skillnader att skriva hem om när det gäller videokvaliteten. Detta är redan oerhört bra på S5II. Men om du filmar i RAW får du större frihet i redigeringsrummet, där du kan justera färger och ljus mer, innan artefakter syns i bilden. Om du är en professionell videofotograf finns det ingen anledning att köpa S5II, för det kommer säkert att finnas situationer där du vill ha den högre kvaliteten.

Slutsats

Om du är en videofotograf och vill ha en Lumix-kamera är S5IIx ett självklart val om du tycker att S1H är för stor och dyr. Den tekniska kvaliteten är densamma, men autofokusen och bildstabiliseringen är mycket bättre på S5IIx.

Men med S5IIx kan du filma direkt till en SSD – vilket är ovärderligt för fotografer som filmar stora mängder högupplöst video. Dessutom kan video sparas i RAW-format, vilket proffs kommer att uppskatta. Det är de små men viktiga skillnaderna som skiljer kameran från sin lillebror.

Årets bästa systemkamera, Premium

Fujifilm X-T5

Drömkameran

Fujifilm X-T5 kombinerar klassisk styrning med klassens bästa bildkvalitet.

Den klassiska designen, som påminner om en kamera från 60- och 70-talen, har följt med X-T-serien ända sedan X-T1 debuterade 2014. Nu har turen kommit till den femte generationen och även om X-T5 är förvillande lik den första kameran från 2014 är det allra mesta helt nytt. Rent tekniskt sett bygger X-T5 på samma 40,2 megapixels X-Trans CMOS-bildsensor som X-H2, där videoegenskaperna är nedskalade och begränsad i upplösning till 6,2K – eller 10-bitars 4K/60p internt – och med 12-bitars ProRes RAW-video ut via HDMI.

Video

Det går att spela in 4K/30p med hela bildytan i upp till 90 minuter, eller 6,2K/30p-video med 1,23x beskärning i upp till 60 minuter. Video kan lagras på minneskorten i 10-bitars 4:2:2 HEVC (H.265), eller i 12-bitars Apple ProRes RAW via HDMI till en extern inspelare. Kameran stöder även F-Log2 och HLG.

Bildkvaliteten

Tillsammans med objektivet XF 30mm f2.8 Macro levererade X-T5 extrem upplösning fullt i klass med vad vi har sett från Sony A7r IV med 61 Mp. Men färgåtergivningen är mer tillfredsställande från X-T5 – och X-H2 – i form av härliga hudtoner och sömlösa nyanser. Fujis filmsimuleringar är de bästa i branschen och svartvitt med antingen Acros eller Monochrome ser helt enkelt perfekt ut.

Slutsats

Tidigare kameror i Fujifilms X-T-serie har alltid tillhört toppskiktet. Så är det även med Fujifilm X-T5. Som är den största uppgraderingen någonsin i serien och har det största hoppet i bildkvalitet sedan X-T3 kom 2018. Fans av seriens retrodesign kommer inte att bli besvikna heller. Kameran har en föredömligt överskådlig styrning för fotografer som ofta ändrar inställningar med tiden. Att X-T5 är något mindre, lättare och samtidigt billigare än kamerorna i X-H-serien betraktar nog många som en självklar fördel. Att Fujifilm har tagit bort möjligheten att använda batterigrepp är inte lika positivt för somliga, misstänker vi, men vill man ha det så bör man titta närmare på X-H2 som har samma bildkvalitet.

Årets bästa systemkamera, Highend

Fujifilm GFX100 II

Den bästa bildkvaliteten

Fujifilm GFX100 II är kameran alla andra måste försöka slå på bildkvalitet.

Vem hade kunnat tro att vi skulle få 8K-video i en mellanformatkamera? Men det har alltså GFX100 II. Med en betydande beskärningsfaktor på 1,53x i UHD 8K/30p (16:9), märk väl, vilket innebär att man inte använder hela sensorn utan bara den yta som behövs för 8K-kvalitet.

Videofunktionerna är helt enkelt det häftigaste som finns i någon mellanformatkamera, vilket gör GFX100 II till ett mycket mer användbart redskap, och tack vare stöd för Premista och anamorfisk optik för 35 mm-videoformat öppnar sig helt nya möjligheter

Video

Men det är inte allt. Kameran stöder också ProRes-video med 35 mm anamorfisk optik i formaten 2 x 8K/24p och 2,76:1 samt 4,6K i 1,38:1-format. Inspelningar med anamorfisk optik pressas ihop av kameran och måste sträckas ut i efterproduktionen, men skapar vissa möjligheter för mycket brett videoinnehåll som inte finns i någon annan mellanformatkamera i den här klassen.

Kameran stöder även lagring av 8K- och 4K-video på minneskort i 10-bitars 422 HEVC (H.265) eller i Apple ProRes 10-bitars 422 HQ/LT på CFexpress typ B-minneskort, samt till en SSD via USB-C.

Bildkvalitet

Trots att Fujis ingenjörer säger att bildsensorn är en ny CMOS II HS har jag svårt att se skillnaden i bildkvalitet mellan GFX100 S och nya GFX100 II. Jag hade kanske hittat lite skillnader om jag hade haft mer tid, fler objektiv och ytterligare några tusen bilder, men under alla omständigheter levererar kameran den bästa bildkvaliteten jag har sett från mellanformat.

Slutsats

Fujifilm GFX100 II levererar inte bara den bästa stillbildskvaliteten, den levererar också videokvalitet vi inte har sett maken till från mellanformat. Att den dessutom stöder de flesta videoformat, och anamorfisk optik, öppnar för fler möjligheter än någon annan mellanformatkamera. Lika uppseendeväckande är att Fuji har lyckats bygga en mellanformatkamera som för första gången kan användas för sport och action, inte bara stillastående porträtt, landskap eller studio. Fujifilm GFX100S II är verkligen en kamera som kan fylla de flesta funktioner och göra det enklare och snabbare för fotografen att skapa innehåll för kunden.

Årets bästa kamera

Nikon Z8

Årets kamera

Nikons bästa kamera är också Årets kamera.

Väljer man Nikon Z8 får man nästan exakt samma kamera som den dyrare Z9. Det innebär att man också får samma prestanda, samma egenskaper – och inte minst samma bildkvalitet. Alla de viktigaste checkrutorna är förbockade med Z8, som seglar upp som en av våra favorit-fullformatkameror i proffsklassen. Det är en liten besvikelse att den stora kameran inte har bättre batteritid och även om sökaren inte har blackout vid seriefoto så tycker vi att den är för lågupplöst för exempelvis porträtt- eller makrofoto. Men det är hårklyverier, för kamerans övergripande kvaliteter ligger utan tvekan i topp. Oavsett klass.

Här får man samma staplade 45,7-megapixels bildsensor i fullformat som i flaggskeppet Z9, fast förpackat i ett mindre och billigare kamerahus. Z8 har även stöd för 12-bitars 8K-video, 4K/120p i 12-bitars N-RAW, 4K/60K i 12-bitars ProRes RAW HQ och upp till 30 bilder/s seriefoto. Fotografer kan själv kalibrera autofokusen från inställningarna i skärmmenyerna och autofokusen är lika snabb och exakt som i Z9.

Stillbilder kan sparas som 12- eller 14-bitars NEF-, TIFF- och råfiler, med eller utan komprimering. Det går också att välja 10-bitars HEIF i stället för 8-bitars JPEG och bildkvaliteten har ett organiskt djup som bara de bästa kamerorna klarar att skapa.

Nikon Z8 är faktiskt mer användbar än den större Z9. Och den saknar ingenting. Den har en praktisk vrid- och lutningsbar 4-axlars pekskärm och bakgrundsbelysta på baksidan som är lättare att se i mörker, och många av knapparna är programmerbara.

Sedan vi testade Z8 har Nikon lanserat ett vertikalgrepp till kameran, MB-N12. Det har plats för två extra EN-EL15-batterier och med inställningsratt, slutarknapp med mera blir Z8 en Z9. Som vi utsåg till Årets kamera förra året.

Ljud & Bild