Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Vi kårer

Årets bästa elbilar 2023-2024

Utbudet av elbilar och elcyklar har aldrig varit större, vilket gör det svårt att välja.

Av / 2023-11-03 - 12:00
Årets bästa elbilar 2023-2024

Allt fler väljer en elbil när de ska köpa ny bil. Kanske med viss skräckblandad förtjusning. För vem har inte hört talas om räckviddsångest, eller att man måste stänga av alla komfortfunktioner, som värmen, för att kunna nå en laddstation innan batteriet tar slut?

Erfarna elbilsförare ler lite åt sådana saker. Jag var också där en gång, ny och orolig för att få slut på ström, men jag anpassade mig snabbt och räckviddsångest är inte längre ett problem för de flesta elbilsägare.

En av anledningarna till detta är att nyare elbilar kör längre på en enda laddning. De flesta elbilar idag har tillräckligt stora batterier för vardagsbruk, och ska man ut på längre resor kan man knappa in sin destination i bilens navigationssystem. Då hittar den laddstationer längs rutten och guidar dig säkert till närmaste tillgängliga laddare.

Samtidigt värms batteriet upp för att maximera laddningshastigheten när du ansluter laddkabeln.

Välj elbil efter behov

Innan man kommer så långt bör man definiera sina behov av en elbil. Barnfamiljer behöver plats för allt de behöver ta med sig och har andra behov än de som bara behöver ett transportmedel för att ta sig runt i stan.

De minsta elbilarna går inte särskilt långt, helt enkelt för att de inte har plats för stora batterier. Små bilar passar därför bäst för dem som kan ladda hemma eller på jobbet, och som sällan eller aldrig åker på långa resor. De minsta elbilarna brukar ha en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer, men små bilar som Kia Niro EV kan köra över 400 kilometer på en enda laddning.

400 km och mer är snarare regel än undantag när det gäller mellanstora bilar som de flesta crossovers och SUV:ar, som Tesla Model Y. Då får man också mer innerutrymme, möjlighet till dragkrok, fyrhjulsdrift och mer nyttolast. Med andra ord, den typiska familjebilen.

Nyare elbilar har ofta en effektivare drivlina som drar mindre ström, vilket gör att avståndet mellan laddstationerna inte är lika viktigt som tidigare. De största bilarna har också plats för större batterier, och elbilar som Mercedes EQE 350 SUV erbjuder både gott om utrymme och lång räckvidd. Som alltid när man väljer ny bil rekommenderar vi att man sätter sina viktigaste behov först.

De bästa elbilarna

Här hittar du de bästa elbilarna som vi har testat under det senaste året, i alla storlekar och prisklasser. Om du inte hittar en elbil som uppfyller dina behov här rekommenderar vi vårt testarkiv, där man enkelt kan söka efter tester av de bilar man är mest intresserad av.

Elcyklar och sparkcyklar

Många föredrar att cykla till jobbet, och med en elcykel blir det en barnlek. Då kommer man fram snabbare utan att bli trött innan arbetsdagen börjar. Men även elcyklar är olika, och de bästa cyklarna går längre, har mer kraft och är säkrare att köra. Det senare är viktigt, särskilt eftersom vi talar om tyngre cyklar på två hjul som måste kunna svänga och bromsa på ett säkert sätt.

De små sparkcyklarna är ofta mer praktiska i stadsmiljöer än elcyklar, de tar mindre plats och är tillräckligt snabba för korta sträckor. De är perfekta för korta resor till affären eller jobbet och kan fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet på en elbil.

5 tips om laddning och förbrukning:

Hur lång räckvidd behöver du?

Med allt större batterier och effektivare drivlinor behöver man inte sitta och frysa bakom ratten för att spara ström. Om man väljer en elbil med en räckvidd på drygt 400 kilometer enligt WLTP-standarden bör man veta att denna siffra är vägledande och i allmänhet endast kan uppnås vid bra väder och torra väglag. Om utomhustemperaturen sjunker minskar även räckvidden, och höga hastigheter ökar förbrukningen avsevärt. Det är därför man bör välja en elbil baserat på dess faktiska räckvidd, som täcker ens behov.  Då är tester guld värda, eftersom de visar vad räckvidden kan vara i verkligheten.

Vad du behöver veta om laddning

När man vet vilken typ av räckvidd man kan klara sig med bör man kontrollera laddningshastigheten på sin elbil. Den varierar lika mycket som räckvidd och förbrukning, och säger något om hur lång tid det tar att ladda batteriet. Hemma får man inte mer än 7,4 kW från en väggladdare – i vissa fall 12,7 kW. Eller upp till 22 kW, om man är ansluten till ett trefasigt TN-nät och har en 22 kW ombordladdare i bilen. Det är långt ifrån den hastighet som man kan uppnå med en snabbladdare på en laddstation. Som kan ha upp till 350 kW, men det är meningslöst att ansluta en 350 kW-laddare för alla dem som har en elbil med till exempel 50 kW laddning.

Laddkapacitet och laddkurva

Hur snabbt man kan ladda batteriet beror både på hur många kW bilen kan ta emot, men också på hur laddkurvan beter sig när man kopplar in laddkabeln. Även med 200 kW laddkapacitet kommer man ofta att uppleva att laddningen toppar runt 180-200 kW under några minuter, innan den börjar sjunka under 50 kW och längre, i takt med att batteriet närmar sig full laddning. Kontrollera laddkapaciteten på elbilen. Den bör vara långt över 100 kW för ett litet batteri och minst 150 kW för ett större batteri.

Så sparar du ström

En lugn körstil är avgörande för förbrukningen. Precis som för en bensinbil. Men elbilar är mer känsliga för kalla temperaturer och vinterförhållanden. Om man ska köra långa sträckor kan man minska förbrukningen genom att sänka kupétemperaturen från 22 till 20 grader. Slå i stället på sätesvärmen för att hålla värmen i bilen. Om bilen har ett ekonomiprogram – ECO – kan det också spara ström. Det minskar effekten, sänker klimatanläggningen och stänger av vissa funktioner för att spara energi. Men det smartaste är att köra mjukt och defensivt. Hård acceleration är kul, men det slukar ström. Det gör även höga hastigheter.

Lär dig laddningsinställningarna

En elbil är en dator på hjul. Den sköter många av sina funktioner med ett avancerat operativsystem som manövreras från pekskärmen på instrumentbrädan. Tesla är det mest extrema exemplet, där till och med att lägga i växeln sker med ett tryck på skärmen. Som de flesta datorer har även elbilar ett antal funktioner gömda i menyer som man måste navigera på skärmen för att hitta. Viktigast är laddningsinställningarna, där man kan programmera laddningstillfällen och hur mycket batteriet ska laddas. Flera bilar har manuell förvärmning av batteriet, vilket är smart att aktivera innan man sätter i laddkabeln. Ett förvärmt batteri laddas snabbare.

Nominerade till Årets bästa elbilar

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Vinnare av Årets bästa elbilar 2023-2024

Årets bästa elbil

ID. Buzz Pro

Buzz vänder på en femöring!

Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en fullträff och ett riktigt charmtroll.

Volkswagen ID. Buzz är en modern tolkning av den gamla folkvagnsbussen Type 2 T2.

Den första versionen heter Pro och är bakhjulsdriven och har fem säten med gott om plats för både förare och passagerare

Bagageutrymmet är imponerande, med hela 1121 liter med baksätena i upprätt läge! Och upp till 2 200 liter med nedfällda baksäten. För att vara en minibuss är ID.Buzz definitivt kompakt, men ändå mycket rymlig. Svängradien är som på en Golf, vilket gör den lekande lätt att köra. Inget parkeringshus är för trångt!

204 hästkrafter ger tillräckligt med kraft för de flesta situationer, även om bilen känns lite seg i högre hastigheter.

Strömtörstig

Energiförbrukningen är av naturliga skäl högre än för vanliga bilar, för även om fronten av karossen lutar en aning för aerodynamikens skull finns det en gräns för hur mycket man kan få en tegelsten att se ut som en vattendroppe.

I praktiken kan du nog förvänta dig en räckvidd på 30–35 mil på en enda laddning i temperaturer över 10 grader, medan du förmodligen bara kan glömma särskilt mycket mer än 22–25 mil på vintern. Det är dåligt med dagens mått mätt, men borde ändå räcka för de flesta som inte tänker ge sig ut på 40–50 mil långa resor flera gånger om året.

Därför är det glädjande att den här bilen finns med ett ännu batteri än de 77 kWh som ingår här.

Som tur är laddar bilen tillräckligt snabbt, åtminstone i plusgrader. Tyvärr har bilen ingen värmepump som standard, vilket gör att uppvärmningen av kupén går relativt långsamt i låga temperaturer.

Utrustning

Som standardutrustning ingår 12-tums skärm, adaptiv farthållare och uppvärmd vindruta. Extrautrustning som 360-graderskamera rekommenderas och det är naturligtvis praktiskt med elektriska sidodörrar och baklucka. Vi skulle också definitivt välja tvåfärgad lack!

Slutsats

Hur du än väljer att konfigurera den så är den rymliga men kompakta elektriska minibussen Volkswagen ID. Buzz är en frisk fläkt i elbilsparken och definitivt något som lockar fram ett leende på läpparna.

Årets bästa elsparkcykel

Xiaomi Mi Scooter 3

Lättransporterad kvalitetssparkcykel

Xiaomi Electric Scooter 3 är robust konstruerad, men inte tyngre än att du kan fälla ihop den och ta den med dig. Elsparkcykeln har också ett bra urval av smarta funktioner och ger en utmärkt körupplevelse.

Trots sin blygsamma vikt är den robust byggd, med material och komponenter av bra kvalitet. Ståbrädan och styrstången är konstruerade av samma typ av aluminium som används inom flygindustrin, och den har relativt breda 8,5-tums luftfyllda däck – extra däck och slang ingår till och med i lådan.

Framhjulet har elektroniska ABS-bromsar, medan det på bakhjulet sitter äkta analoga skivbromsar, vilket säkerställer att du när som helst kan bromsa kraftigt utan att hjulen låses. Denna typ av säkerhetsfunktion är något som avsevärt höjer denna över de billiga plastskotrarna som dominerade gatorna för några år sedan.

En gammal hederlig ringklocka finns också, och Xiaomi har också sett till att det är bra lyktor, både bak och fram. Den främre tänds med tre tryck på kontrollknappen i mitten av styrstången, och i Xiaomis app kan man välja om bakljuset ska lysa hela tiden.

Det är med den här knappen man kontrollerar det mesta. Det är enkelt, men placeringen är inte idealisk. Knappen är omöjlig att nå utan att ta ena handen från styret, och tyvärr drar detta ner den annars höga körsäkerheten.

Det finns tre körlägen – Walk Assist där motorn hjälper hjulen lite när du går med elsparkcykeln. Drive som lugnt och fint tar dig upp till 20 km/h, samt Sport som med lite mer kraft tar dig upp till 25 km/h. Här måste du hålla tungan rätt i munnen, eftersom Mi Electric Scooter 3 har en ganska bra acceleration för en relativt liten elsparkcykel. Och det är ju faktiskt inte lagligt att köra så snabbt på allmän plats.

När du vill låsa elsparkcykeln görs det via appen. I låst läge blockeras hjulen elektroniskt och den börjar pipa om man försöker flytta den. Det betyder inte att man inte kan ta den, men den som gör det får inte mycket ut av det.

Slutsats

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 är långt ifrån lika robust byggd som Segway P65. Men kvaliteten är ändå ganska hög, med tanke på att elsparkcykeln är så lätt och kompakt att du kan fälla ihop den relativt enkelt och ta den med dig. Och just denna bärbarhet gör Xiaomis elsparkcykel till det bästa valet för många användare. Körupplevelsen är utmärkt, och när det gäller säkerhet och smarta funktioner finns det inte mycket att klaga på. Batteriet är dock inte det kraftfullaste.

Årets bästa elcykel

Cowboy 4

För den stilsäkra urbana cowboyen

Cowboy 4 har en förstklassig design, är smidig att köra och har intuitiv mobilstyrning. Men den är inte för cowboys i alla storlekar.

Stilen på den nya Cowboy 4 kan bäst beskrivas som en sportig stadscykel. Vi testade herrmodellen av ram, men den finns även i dammodell. En typ som blir alltmer populär för både herrar och damer.

Ramen är specialtillverkad. Det mesta är gjutet i ett stycke, vilket ger ett mycket solitt utseende.

Cykeln har ett elektroniskt lås. Den låses upp med din mobil. Du kan ställa in att det ska ske automatiskt när du närmar dig med mobilen i fickan. Alternativt kan du trycka på en låsikon i Cowboy-appen. Vips, så är den olåst och redo att köra.

Du ställer in assistansnivån i den enkla huvudmenyn. Det finns bara två nivåer att välja mellan, standard och eko. Med standard känner du en stadig hjälp redan från första trampet på pedalerna. Cykeln anpassar prestanda efter terräng och yttre förhållanden, så att du har konsekvent och förutsägbar drivning, oavsett om du kör rakt fram, uppför eller på en ojämn grusväg. Med eco är prestanda lägre, men i gengäld räcker batteriet längre.

Körupplevelsen är fantastisk. Det är gott om kraft i den snygga cykeln, som automatiskt växlar och garanterat låter dig komma iväg först från trafikljuset varje gång.

Batteritiden är också bra. Upp till 80 kilometer på en laddning utlovas av tillverkaren, men räkna med hälften av det om du kör med standardassistans och i de maximala 25 km/h hela vägen.

Batteriet sitter diskret mot ramen och kan tas bort, så att du kan ladda det inomhus utan att behöva släpa in cykeln. Här har Cowboy 4 en fördel jämfört med Vanmoof-cyklarna, som den annars liknar mycket.

Du kan ställa in cykeln så att den låser sig själv när du går ifrån den, och på din mobil hålla ett öga för att se att den är där den ska vara. Skulle den bli stulen kan du spåra dess plats via den inbyggda GPS:en så att du kan meddela polisen var den är.

Slutsats

Cowboy 4 är en tekniskt smart cykel inbjudande förpackad med snygg design och smidig användning. Tyvärr är denna modell inte lämplig för cyklister av alla storlekar. Om du är lång är körupplevelsen inte optimal. Den är inte billig, men priset är godkänt i förhållande till vad den levererar när det gäller kvalitet och funktionalitet.

Ljud & Bild